Seznam je občas kritizován, ze „zaspal“ vývoj freemailu a zatímco třeba Centrum chystá funkčně zcela nový freemail, Seznam místo toho „jen“ narychlo navýšil kapacitu schránky na 1 GB. Jak v tomto směru vnímáte konkurenci ostatních portálů?
"Pouze technicky neznalému uživateli se může jevit, že jsme pouze zvedli kapacitu schránky. I když WWW rozhraní vypadá stejně, střeva aplikace jsou úplně jiná. Gigabajtový e-mail totiž není o tom, že se zvedne disková kvóta, ale o tom, že lidé svoji schránku zatraceně hodně používají. Posílají si obrovské přílohy a přestávají mazat poštu. Spousty našich uživatelů s hrůzou zjišťují, že gigabyte prostoru je vlastně strašně málo a že již mají svoji schránku plnou. Vynásobte si průměrné zaplnění jedné schránky po půl roce používání (odhadem 300–400 MB) počtem gigabajtových schránek, které budeme za půl roku mít (odhaduji tak 800 tisíc) a rázem máte objem dat, nad kterým se pracuje.
Ivo Lukačovič
|
Webové rozhraní je z pohledu celého systému ta nejméně důležitá část, a proto ji děláme až na konec. A i přes to si troufám tvrdit, že naše nové WWW rozhraní spustíme ještě dříve, než jej konkurence uvolní pro všechny své uživatele. Nové rozhraní bude fungovat na všech prohlížečích i bez podpory JavaScriptu a přitom se bude chovat polo-interaktivně, jakoby se jednalo o klasickou počítačovou aplikaci (tedy pokud budete mít zapnutý JavaScript).
Technika public relations, kdy někdo slibuje svým uživatelům převratný gigabajtový e-mail a přitom má nestabilní betu, se jmenuje vaporware. A existuje jediná firma na světě, která si něco takového může dovolit: Microsoft.
Pokud tuto strategii používá outsider na daném trhu, nahraje tak market leadrovi na smeč. A tak zatímco na Lupě se vedou vášnivé diskuse o tom, kdo drží všechny karty v rukou, my nyní máme 100 procent trhu gigabajtových schránek v doméně .cz. A zatím se nezdá, že by tomu v nejbližších týdnech mělo být jinak. Seznam E-mail používá v pracovní den 379 tisíc lidí denně (údaje z pondělí 7. března 2005), a téměř 400 tisíc lidí má u nás gigabytovou schránku.
Už se těším, jaký flame se na Lupě strhne pod tímto článkem. Odhaduji to zhruba na 80 příspěvků za den. A zatímco tady na Lupě se bude celý den diskutovat, na Seznamu přibude dalších šest tisíc gigabajtových schránek."
Budete tedy svůj freemail v dohledné době vylepšovat i po funkční stránce, například o protokol IMAP nebo lepší třídění zpráv?
"Ano. Plány s IMAP4 jsme ohlásili již před měsícem. Také jsme deklarovali, že bude zpoplatněna pomocí SMSky, ale cena by měla být v řádu desítek korun za rok.
Lepší třídění zpráv bude součástí nového WWW rozhraní. Studií chování uživatelů v iAuditu jsme zjistili, že zatímco konkurenční portály mají na svých freemailech převážně sváteční uživatele Internetu (tedy takové, kteří si čtou poštu jednou za týden), my máme na Seznamu především pravidelné „hard-core“ uživatele. Ti mají často na Seznamu svůj hlavní e-mail, či si svůj e-mail na Seznamu čtou několikrát denně. Z tohoto důvodu je naše nové WWW rozhraní zaměřeno na co nejefektivnější práci s e-maily – žádné zbytečné ikonky, žádná grafika, žádné zbytečné ovládací prvky. Vše je jednoduché a přehledné. Nebudu zastírat, že jsme hledali inspiraci v zahraničí."
Reklamy na Seznam a jeho služby je možné zahlédnout ve všech typech médií včetně těch „mainstreamových“. Vyplácí se vám tyto investice, resp. máte představu, kolik z nových uživatelů jste získali třeba díky reklamě v rádiu či v televizi?
„Ano, vyplácí. Jinak bychom to nedělali. Chystáme další imageové spoty, které budou propagovat naše nové vyhledávání, které spustíme do konce března. Uvažujeme i o inzerci v tisku, který se nám jeví jako budoucí vhodná součást našeho mediamixu.“
Blog je férovější médium
V lednu jste spustil svůj vlastní blog. Prozradíte důvody, které vás k tomu vedly?
„V minulosti jsem měl spousty zajímavých myšlenek a připadalo mi, že je škoda je někam nenapsat. Tak jsem si založil vlastní blog. Považuji ho za úplně ideální formu pro takové občasné psaní. Nikomu se nezavazujete frekvencí psaní ani tím, o čem budete psát. Navíc blog má oproti ostatním médiím jednu úžasnou výhodu: můžete si s klidným svědomím dovolit být zcela neobjektivní. Blog je totiž vždy subjektivní názor jednoho člověka a v tomto směru je blog daleko transparentnější a férovější médium než klasický zpravodajský server.“
Kde všude jste se při vývoji a spouštění inspiroval?
„Hodně se mi líbil Marigold a blog Petra Koubského.“
Kolik peněz, času nebo nervů měsíčně provoz stojí?
„Nestojí to skoro nic. Bloguji hlavně doma večer nebo o víkendu. Zatím se mi daří mít jeden článek za den. Počítám ale s tím, že v létě bude frekvence příspěvků daleko nižší. Chtěl bych si udržet vysokou přidanou hodnotu každého příspěvku. Psát pouze tehdy, pokud tím skutečně něco zajímavého nebo vtipného sdělím.“
Přijdou tedy určité jarní a letní oddychové pauzy?
„Ano, jen co bude hezčí počasí, nebude možné tuto frekvenci udržet. Nerad bych ale klesnul pod dva kvalitní příspěvky týdně.“
Po spuštění vašeho blogu bylo možné slyšet kritické hlasy, že jde jen o další rozšíření PR blogu Seznamu, což prý potvrzuje absence diskusí pod jednotlivými blogspoty. Plánujete diskuse na svém blogu zavést?
„Službu Lide.cz, na které provozuji ILblog, čeká v nejbližší době totální redesign. Jedná se o aplikaci, která byla psána před třemi roky. Naším cílem je, aby se Lide.cz v návštěvnosti dostaly na třetí až čtvrté místo, a aby do roka dosahovaly návštěvnosti 110 až 150 tisíc lidí denně. K tomu je potřeba propustnější technologii. Nová verze bude obsahovat i vylepšený blogovací systém, který bude obsahovat kvalitnější správu diskusí. V současné chvíli nejsem schopen mazat každý den odkazy na online casina a pornografické servery, které do diskusních příspěvků přidávají roboti. A abych práci na ILblogu na někoho delegoval? To by bylo pod moji úroveň.“
Z jakých oblastí a s jakým případným předstihem oproti „seznamáckému“ PR jsou zde texty uveřejňovány?
„Některé kratší texty píšu den předem. Složitější technologické úvahy mám připravené v systému třeba až s týdenním předstihem.“
Jaké jste zaregistroval nejpozitivnější a nejnegativnější ohlasy?
„Pozitivních reakcí mám mnoho. Lide mi píší, že se už dlouho tak nenasmáli. Negativní reakce jdou hlavně na konto překlepů a špatné interpunkce v textech.“
Jaké návštěvnosti byste u blogu chtěl dosáhnout? Kde v pořadí českých blogařů se chcete nacházet?
„O návštěvnost mi vůbec nejde. Návštěvnost dělám na Seznamu. Blog je určen okruhu mých přátel, našim obchodním partnerům a dalším lidem, kteří se rozhodnou jej číst.“
Jsou podle Vás blogy vhodné k umísťování reklamních formátů či komerčních sdělení? Pokud ano, v jakém objemu?
„To nevím. Já s tím na ILblogu nepočítám. Ale cílená reklama na prokliky by se na blogu prodávala dobře.“
Jak odhadujete další vývoj v oblasti blogů? Jaké vyspělejší nástroje by je v budoucnosti mohly vytlačovat, popř. nahradit?
„Myslím si, že blogy se stanou v budoucnosti významným informačním médiem. Na zprávy z domova, ze světa a bulvár zde budou zpravodajské servery, ale ty nejlepší odborné informace čtenáři ve finále naleznou na blogu. Nikdo totiž nemá tak dobrou motivaci napsat kvalitní text, jako blogger.“