Poznámka: tento článek je druhou částí rozhovoru s Ivem Lukačovičem. První díl s názvem Ivo Lukačovič: Seznam mediální trh nedeformuje se týkal především problematiky reklamy na českém Internetu, provizí mediálních společností či služby zpravy.seznam.cz.
Očekáváte nějaké změny v internetové reklamě a samotném obsahu v souvislosti s nástupem videa?
Očekávám a myslím si, že bude běžné, že klasická bannerová reklama v sobě bude obsahovat nějaký televizní klip. Doufám, že se stane standardem, že jej bude muset pustit samotný uživatel, jinak se výrazně zhorší použitelnost takových stránek.
Na spoustě zahraničních webů právě takto video reklamy fungují – načte se stránka a automaticky se spustí klip. Budete se snažit na svých serverech uplatňovat jinou strategii?
O to se snažíme už dnes. Od 1. dubna se na Novinkách a Sportu nebude zobrazovat reklama překrývající plochu článku, na což si uživatelé stěžovali. V případě videa se budeme snažit prosadit, aby se spot spustil až na základě akce uživatele.
- majitel portálu Seznam.cz
- Seznam založil ještě jako student ČVUT v roce 1996, vysokou školu pak už nedokončil a věnoval se rozvoji firmy. Dnes ovlivňuje především dlouhodobé vize Seznamu, vývoj nových produktů a jejich grafickou podobu. Bydlí v Praze a vychovává dvouapůlletého syna Ondřeje. Koníčkem je fotografování, létání sportovními letadly, toulky se spacákem v přírodě. Od roku 2003 zveřejňuje své názory na vlastním ILblogu. V roce 2006 se stal finalistou mezinárodní soutěže Podnikatel roku a Osobností českého Internetu pro rok 2006 – Křišťálová lupa.
Myslíte, že kvalita českých přípojek a jejich nízké datové limity nebudou většímu nástupu videa na webech bránit?
Já mám také doma ADSL s nějakým 3GB limitem a řekl bych, že pokud člověk není ‚stahovač‘, tak mu takový limit pro běžnou práci stačí.
S žádným YouTube nepřijdeme
Může si ale třeba chtít stahovat filmy z Kinománie.
To je služba spíše pro ‚early adopters‘, zatím to není běžným standardem. Kinománia, ať už v našem podání, nebo v podání televize Nova apod., je spíše experiment. Myslím si totiž, že pokud si lidé budou stahovat filmy, tak to budou dělat na stránkách vydavatelských společností, které jim je mohou nabídnout v nejvyšší kvalitě. Případně budou fungovat různé agregační služby, které za provizi budou umožňovat prohledávání nabídky více vydavatelů.
Nějaké úpravy a rozšíření Kinománie tedy neplánujete?
Ta služba byla spuštěna s tím, že nevíme, jak to dopadne. Lidé, kteří si ty filmy stahují, jsou spíše inovátoři. Provize z filmů jsou zároveň tak nízké, že netvoří žádná výrazná čísla. Nepočítáme, že by se to do budoucna stalo naším dalším obchodním kanálem, který by si zasloužil kolonku v nějaké excelovské tabulce, kde si monitorujeme tržby.
A další podobné služby? Třeba něco jako YouTube?
Ne, jak jsem již uvedl v oné strategii pro další roky, chceme se soustředit na vyhledávací služby, kde vidíme nejvyšší přidanou hodnotu, a další naše služby, které jsou populární, chceme dále inovovat tak, aby populární zůstaly. A to včetně těch, které nám nevydělají ani korunu, jako jsou třeba lide.cz.
YouTube a jeho klony jsou ovšem populární více než dost…
Jsou populární, ale jejich popularita je vyvážena tím, že pro jejich provoz potřebujete obrovské množství hardwaru a přenosové kapacity. YouTube je globální služba a nepotřebuje příliš lokalizovat a kdybychom udělali její kopii, tak by to stále byla pouze lokální kopie YouTube. Naším cílem však není dělat lokální kopie globálních služeb, ale lokální služby pro české uživatele, se kterými globální hráči na český Internet nepřijdou.
Příkladem toho může být právě segment SME. Seznam v porovnání s evropskými vyhledávači a portály má na jednoho návštěvníka zdaleka nejvyšší zisk. A podle mne je to proto, že jsme snad jediný portál na světě, který má tržby z toho, že prodává zápisy do firemního katalogu. To je lokální specifikum, a tak se mu věnujeme. To, že je tu nějaký globální fenomén jako stahování videa, ještě neznamená, že kvůli tomu změníme svoji strategii.
Naše mapy jsou lepší než Googlu
Zrovna ve vyhledávání však existuje jeden globální hráč, který je často úspěšný i lokálně a nyní se snaží prosadit i na českém trhu. Jak vnímáte hrozbu Googlu?
Je to asi největší konkurence, které jsme kdy čelili a které kdy čelit budeme, a právě z tohoto důvodu se snažíme zaměřit na lokální vyhledávací služby. Domnívám se, že kromě klasického fulltextového vyhledávání existuje spousta lokálních, specializovaných vyhledávačů, které uživateli na spoustu dotazů odpoví daleko lépe než fulltext. Pokročilí uživatelé na to přijdou a naučí to i ty méně pokročilé.
Náš fulltext používá denně kolem 1.200.000 uživatelů, ale nějakých 600–700 tisíc jich denně používá některé naše lokální vyhledávací služby, jako jsou Mapy, Firmy, Sreality či Sprace. Tyto lokální vyhledávací služby tvoří 70 procent našeho obratu.
Google se ale zaměřuje i na tyto lokální služby, třeba jeho mapy jsou poměrně úspěšné.
Řekl bych, že naše mapy mají nějaký 95procentní tržní podíl v porovnání s mapami Googlu. V této službě určitě můžeme být lepší i nadále.
Takže plánujete nějaké další zlepšení map?
Mapy čeká během tří měsíců výrazná inovace, kterou nazýváme Mapy 2007. Bude se týkat uživatelského ovládání, přibudou nějaké další mapové podklady a spousta dalších vylepšení. Co se týče leteckých snímků, tak jakmile bude mít Geodis nové, budeme je mít i na mapách.
Jak se vám líbí nové mapy Atlasu?
Jsou hezké, líbí se mi. Mám trošku výhrady k uživatelskému ovládání, třeba přepínání letecké mapy a klasické je trochu nešťastné, ale – i když je nepoužívám – zdají se mi zajímavé. Určitě je to trend, nepřekvapilo mě, že je nasadili.
Takže očekáváte, že s podobnými mapami brzy přijde i Centrum?
Očekávám, stejně jako to, že po našem příkladu převedou firemní katalog na doménu druhého řádu.
Centrum a Atlas přežijí jedině jako mediální společnosti
A očekáváte také letos nějaké významnější pohyby ve vlastnictví českých portálů?
Podle mě byl nejlepší okamžik pro prodej těchto portálů před dvěma roky. To proto, že Google byl ještě daleko a jejich majitelé je mohli prodat ještě jako dvojku či trojku na trhu. Dnes už všichni ví, že dvojka je Google a tito lokální hráči jsou daleko za ním. K tomu, aby přežili, se musí změnit na mediální společnosti, produkující obsah. Což také dělají. Jako obsahový server jsou však jedním z mnoha a jejich cena pro potenciálního kupce pak klesá.
Myslím si však, že i jako mediální společnosti mohou produkovat zajímavý zisk. Určitě si nemyslím, že jsou to neúspěšné společnosti. Když porovnáme jejich vyhledávání třeba s Googlem, tak snadno může někdo říct, že jsou bez šance. V porovnání s ostatními médii jsou to však významné mediální společnosti, které budou schopny do budoucna produkovat nemalé tržby a zisk.
Takže podle vás tu vedle Seznamu už není místo pro další portál – třeba s katalogem firem? Protože Seznam zjevně za mediální společnost nepovažujete.
Seznam považuji za technologickou společnost. Máme samozřejmě i obsahové servery, ale to jenom díky tomu, že je provozujeme s partnery. Pokud bychom je neměli, tak bych raději místo Novinek.cz provozoval agregátor zpráv á la Google News.
Když se před sedmi či osmi lety objevovaly na Internetu první mapy, tak udělat je znamenalo dejme tomu tři ‚člověkoměsíce‘ práce. Dnes je tu ale cosi jako Web 2.0 a udělat kvalitní mapy znamená třeba dvacet ‚člověkoměsíců‘ práce. Vývoj technologií je dnes daleko dražší a tím pádem se vám zaplatí jenom při určitém počtu uživatelů. Seznamu se mapy vyplácí. Pokud by je chtělo třeba Centrum, tak bych spíš doporučoval, aby tu technologii třeba outsourcovali.
Noví hráči na Internetu to tedy dnes mají mnohem těžší než kdysi.
To rozhodně, navíc noví hráči na českém Internetu většinou přichází s něčím, co už někdo jiný někde dělá. Já bych byl samozřejmě strašně rád, kdyby tu někdo vymyslel něco nového, ale zatím sleduji jenom to, že někdo kopíruje buď lokálního, nebo globálního hráče.
Čím to podle vás je, že zrovna český Internet je tak málo inovativní? Jiné malé země (jazykově ohraničené) bývají na globálním hřišti úspěšnější…
To bohužel nevím.
Máte nějakého oblíbeného malého místního hráče, který se o něco podobného pokouší?
Líbí se mi třeba Linkuj.cz, která je sice okopírovaná od Digg.com, ale ten člověk zde dotáhl uživatelskou přívětivost a rozhraní až k naprosté dokonalosti. Taková služba však potřebuje určité kritické množství uživatelů, aby mohla fungovat, což v USA je, kdežto v Česku takový počet zatím není.
Nechcete jim k těm uživatelům pomoci najít cestu – třeba tak, že Linkuj.cz koupíte a nasadíte na své zpravodajské servery?
To ne, já budu rád spokojeným uživatelem Linkuj, ale tohle naším záměrem určitě není.
Když jste nedávno pro Lupu vzpomínal na své začátky s Internetem, tak jste napsal, že jste už tehdy věděl, že Internet změní všechno. Co podle vás změní Internet za dalších 15 let?
Nevím, co všechno změní, ale strašně bych rád, aby se díky Internetu za 15 let změnilo vnímání autorského práva. Slovo ‚copyright‘ nevzniklo proto, aby někomu chránilo autorské právo, ale šlo o výsadní postavení tisknout knihy ve středověku, což mělo zajistit dohled inkvizice nad tím, co se tisklo. Dnes se to slovo používá na ochranu autorských práv, která je samozřejmě nutné stále chránit, ale v době Internetu už na toto právo musíme nahlížet úplně jinak. Odhaduji, že 90 procent hudby, kterou lidé poslouchají, je získáno nelegálně. To není tím, že by ti lidé hudbu kradli, ale je to vinou toho, že je třeba zcela přehodnotit autorské právo jako takové.
Za 15 let totiž budeme mít doma třeba terabytovou přípojku k Internetu a pokud se do té doby nezmění pohled na autorská práva, tak tu bude pouze velká válka mezi nahrávacími společnostmi a uživateli. Budou se navzájem zatýkat a zabavovat počítače, uživatelé budou stahovat a vyměňovat si nahrávky atd.
Bude v té době český Internet v rukou amerických firem, jak také předpovídal Martin Saidler (ten mluvil dokonce o dvou letech)?
On má pravdu v tom, že zhruba dvacítka největších serverů patří globálním hráčům. Oni ji ovšem nevyvinuli, ale pouze koupili od lokálních hráčů a neřekl bych, že by to těmto službám pomáhalo. Naopak se zdá, že téměř každá lokální služba, která byla takto koupena, šla s úspěchem dolů. Globální firmy se totiž na lokálních trzích chovají hloupě, protože tam slepě aplikují poučky, které fungují jinde.
Jedním z důvodů, proč je Google tak úspěšný v Evropě, je ten, že ještě před tím, než sem přišel, byli všichni lokální hráči koupeni buď telefonním operátorem, nebo globálním subjektem a ‚drive‘ a inovace těchto firem upadly. Google tak operoval na trhu, kde tyto společnosti byly rozebrány a v podstatě se vzdaly. Na českém trhu proto Google tak lehce neuspěje – aspoň já osobně jsem pevně rozhodnutý s ním tvrdě bojovat.
Děkuji za rozhovor.