V seriálu o českém firemním IT jsme se věnovali různým tématům technickým a dotkli jsme se i vztahu mezi IT odděleními a zbytkem firmy.
Pro díl závěrečný jsme oslovili IT ředitele s dotazem, co je při jejich práci nejvíce trápí, co tomuto oboru nejvíce schází a co by v něm nejspíše potřebovalo změnu; co soudí o jeho dalším směřování i co je na jejich práci nejvíce těší.
IT vzdělání je třeba už od základky
Vidím dvě oblasti, kterým by se mělo věnovat více pozornosti,
říká Petr Lukasík, generální ředitel Tieto Czech. První je oblast IT vzdělávání, které dle mého názoru musí začínat již od základních škol a dnes je nedostatečné. Vyžaduje to tlak od firem a zároveň strukturální změnu ve vzdělávacím systému.
Možná výuka informatiky už od první třídy se před rokem přetřásala také zde na Lupě.
Druhou oblastí je bezpečnost,
pokračuje. Obzvlášť v budoucnu bude od nás všech vyžadovat uvědomělý přístup a pochopení komplexnosti IT světa. Dnes se o této oblasti hodně mluví, ale již méně se skutečně dělá.
IT se vyvíjí velmi rychle
Jako největší výzvu ve své práci vnímám souboj s časem, za který je možné novinky ze světa IT implementovat a za který jsou schopni si tyto novinky osvojit naši interní i externí zákazníci,
podotýká Tomáš Vyhlídal, manažer IT v Teva Pharmaceuticals ČR. Při množství zajímavých novinek není ani čas radovat se z toho, co se nám právě podařilo implementovat.
Tomáše Vyhlídala však nenapadá nic, co by potřebovalo v oblasti podnikového IT změnit průlomově. Jen je důležité nezůstat v rámci jeho vývoje odtržený na malém ostrově daleko od ostatních,
uvažuje.
Vytvořit a rozšířit počítačovou technologii tak, aby propojila a obohatila život každého člověka na zemi – to je naše vize. Intel mění svět prostřednictvím technologických inovací a aktivit v oblasti vzdělávání, ekologické udržitelnosti, zdravotnictví a v mnoha dalších oblastech. Škála produktů z oblasti výpočetní techniky postavených na architektuře Intel se zdaleka netýká jen osobních počítačů a serverů, ale zasahuje i do segmentu IoT, cloudu, zařízení spotřební elektroniky a dalších.
Intel, hlavní partner speciálu o firemním IT.
Firmy se musí přizpůsobit nástupu „chytrých zařízení“
Jindřich Klimíček, service delivery director v Proservii, očekává v následujících letech nárůst využívání „chytrých zařízení“ k přístupu do firemních aplikací a systémů. Tento trend zajišťuje vysokou flexibilitu, avšak je spojen i s velkým tlakem na datové přenosy, úložiště a bezpečnost. Tomu se do budoucna musí velmi intenzivně věnovat i interní IT společnosti, jejichž cílem bude zajistit efektivní a rychlé přizpůsobení novým podmínkám,
míní.
Mimoto dodává: V roce 2017 očekáváme zásadní změnu v přístupu k oblasti firemní infrastruktury. Nadále budeme pracovat na rozšíření cloud computingu, který nám umožňuje aplikaci nových řešení.
Pro uživatele je IT neviditelné, dokud se něco nepokazí
Jako největší výzvu v IT vnímám fakt, že odvedená práce je pro koncového uživatele velmi často neviditelná,
svěřuje se Klimíček. Kontakt s interním zákazníkem často nastává až ve chvíli, kdy některý z procesů či služeb přestane fungovat. I proto se aktuálně soustředíme na proaktivní komunikaci a zákaznickou podporu, která je stále primárním komunikačním kanálem se zbytkem organizace.
Pro mne je při práci v IT prostředí nejdůležitější zpětná vazba od koncových uživatelů,
pokračuje. Interakce s interním zákazníkem a jeho spokojenost je velmi motivující nejen pro mne jako člena managementu, ale také pro všechny naše zaměstnance.
Oproti jiným odvětvím se výsledky práce v IT projevují velmi rychle v praxi a mají zásadní dopad na úspěch kolegů z jiných oddělení,
odpovídá na dotaz, co ho ještě na práci v IT těší. Naší činností umožňujeme zbytku organizace hladce fungovat a soustředit se primárně na vlastní práci. Jedná se zároveň o velmi rychle rostoucí segment trhu s neuvěřitelným množstvím inovací. Díky tomuto prostředí má člověk pracující v IT mnoho příležitostí pro vlastní rozvoj a sebevzdělávání.
Podobně to cítí i Tomáš Vyhlídal: Paradoxně mě na firemním IT baví součinnost s dalšími odděleními, možnost měnit jejich chápání IT oddělení — aby ho ostatní nevnímali jen jako oddělení podpůrné, ale jako oddělení s vyšší přidanou hodnotou pro naplňování krátkodobých i dlouhodobých cílů celé společnosti; protože technologie jsou v dnešní době nedílnou součástí většiny toho, co nás ve firmě obklopuje, všeho, co se mění. Baví mě být u těchto změn.
Úloha IT v podnicích se štěpí na dvě
Domnívám se, že ve velkých firmách bude nadále docházet ke štěpení IT na podporu stávajících IT prostředků v oblasti infrastruktury, systémů či aplikací, a na ‚business IT‘, které se bude spolupodílet a v mnohých oblastech i vést podnikové strategie a jejich budoucí implementaci,
předpovídá Vyhlídal. Nejtěžším úkolem přitom bude zůstat stále blízko IT a zároveň být co nejblíž ostatním složkám společnosti.
V předchozím díle se podobně vyjadřoval Ivan Kuneš, ředitel IT v holdingu Student Agency, o „nové úloze IT“, jež se má a musí podílet na „vytváření obchodní politiky firmy“.
Každá firma bude tak trochu IT firmou
V budoucnu nebude IT existovat jako samostatná disciplína, ale plně se propojí s byznysem,
odhaduje obdobně Petr Lukasík.
Každá firma se alespoň zčásti stane IT firmou. Myslím si, že zároveň se zásadně promění požadavky na výkonný management, který bude muset chápat vlivy IT, nové technologie a umět je rychle integrovat do svého byznysu. Všechno bude rychlejší a ještě zajímavější, než je dnes.
IT je všudypřítomné a všechno se stává IT
Na IT se mi líbí jeho všudypřítomnost,
říká Lukasík. Někdy je méně a někdy více viditelné, ale ovlivňuje nás v téměř každé činnosti: aby se nesrazily vlaky, aby pekařka ráno věděla, kolik napéct pečiva, aby si lékař mohl prohlédnout rentgeny svých pacientů nebo aby rodina mohla zaplatit večeři platební kartou. IT je prostě nedílnou součástí našich životů. Ať už se bavíme o životech jednotlivců, kterým IT zjednodušuje či zpříjemňuje každodenní jednání, nebo o fungování velkých společností, kterým IT pomáhá zlepšovat byznys a zvyšovat zisk.