Czech ICT Alliance, oficiální oborové sdružení na podporu vývozu, zřízené při agentuře CzechTrade, a Technologické centrum Hradec Králové uspořádaly v úterý 8. října setkání pod názvem „Investor Pitch“, na kterém se představilo sedm převážně začínajících podnikatelských záměrů, vybraných z devíti přihlášených.
Setkání se uskutečnilo v pracovním prostoru Coolworking — v prvním hradeckém „coworkingu“, otevřeném teprve v minulém týdnu.
V porotě zasedli (na obrázku v první řadě zprava) Ivan Pilný, někdejší zakladatel pobočky Microsoftu v České republice nebo předseda představenstva Českého Telecomu, dnes například prezident Tuesday Business Network, jinak podnikatel a investor; dále Tomáš Havrda z komunitního podnikatelského akcelerátoru ICA, Jiří Janků, jednatel pardubické společnosti eBrána a iniciátor nedávno otevřeného pardubického prostoru GoUP!, a Michal Zálešák, výkonný ředitel Czech ICT Alliance.
Na „Investor Pitch“ šlo o poskytnutí zpětné vazby, o nasměrování projektů, o sdělení názoru, zda má smysl to, oč projekty usilují. Ale Czech ICT Alliance si na těchto akcích také vybírá, které záměry dále podpoří — jak pozvánkou na výjezd do zahraničí s možností představit se tam, tak může popřípadě pomoci sehnat investora v Česku.
Projekty „Wrr“, „Fast Bar Inventory“ a „ppcHIT.cz“ získaly prozatím pozvánku do Vídně na Pioneers Festival, pro jednoho člena týmu, i s uhrazenou cestou a ubytováním.
PpcHIT.cz — automatizovaná správa PPC kampaní na úzce zaměřená slova
Pro Iva Laška, většinového vlastníka společnosti Sortivo, tohle není první pokus s internetovým podnikáním. Loni prodal Mladé frontě léta budovaný srovnávač Hledejceny.cz; menšinový vlastník Roman Oravec zas kdysi vytvořil Dovolena.cz (to nyní patří Student Agency).
Vycházejí z poznatku, že kampaně cílené na přesná označení jednotlivých výrobků, například „Canon Ixus 510 HS“, mají „pětkrát vyšší proklikovost a dvakrát vyšší konverze“; alespoň to tvrdí Ivo Lašek.
Projekt cílí nejen na e-obchody, ale na kohokoli s online nabídkou sestávající z mnoha položek. Pak není myslitelné vytvářet a udržovat úzce cílené PPC kampaně ručně. Některé velké e-obchody si ovšem napsaly nebo napíší vlastní řešení. Jiné možná raději koupí hotové.
Výhodou ppcHIT je podle Iva to, že podporují také domácí Sklik, nejen Google AdWords, a pro AdWords využili nových bezplatných skriptů namísto placeného API.
V budoucnu chtějí umožnit i podporu řízení toho, do jak vysoké dražené ceny se ještě vyplatí reklamu koupit.
Jako zkušebního obchodního partnera mohou prozatím uvést Acomware, ale je to u nich nasazeno teprve krátce a zpětná vazba teprve přijde.
Projekt má patrně slušnou naději na přiměřený úspěch v „českém rybníčku“, ale dostalo se mu rady, že pokud trvá výhoda ve využití skriptů pro AdWords, měli by s ním raději jít rovnou do zahraničí.
Smartmockups.com — automatické vkládání náhledů do fotografií
Lukáš Zajíc teprve hledá lidi, kteří by s ním tento nápad vyvinuli. Sám už rok poskytuje fotografie různých mobilních zařízení (podle vzoru ‚ruka drží tablet‘), do kterých si pak jiní vkládají náhledy, nebo je on pro ně vkládá.
Rád by vybudoval takto úzce zaměřenou fotobanku — za předplatné, ale nízké rozlišení by bylo zdarma — a vkládání náhledů by mělo být automatizováno, aby to zákazník zvládl online. Fotografie doplněné náhledy pak mají široké využití v marketingu.
Porotu sice Lukáš moc nepřesvědčil, ale že svůj nápad představoval poprvé, snad se mu jen nepodařilo vysvětlit jej srozumitelně a zdůraznit, že už teď má na své fotografie a „mockupy“ zákazníky, že jde vlastně jen o automatizaci něčeho už zájmem prověřeného.
Fast Bar Inventory — inventura alkoholu vážením lahví
Projekt známe již ze Startup Summitu. Jde o vážení lahví s alkoholem jako způsob inventury po zavíračce baru. Nezdá se, že se „FBI“ od té doby posunulo k výraznějšímu úspěchu. Ucelené řešení je zkušebně nasazeno pouze ve dvou barech v Hradci Králové a je prý velice těžké někam ho prosadit. Nicméně prý jednají o spolupráci s velkoobchodem JIP.
Restjobs.cz — zprostředkování práce ve stravování
Tato služba chce zprostředkovávat práci výhradně ve stravovacích službách. Její tvůrci nejsou ostatně první, kteří věří, že určitému oboru může specializovaný web posloužit lépe než weby obecné.
Hledající práci si mají na službě postupně vybudovat kariérní profil, což by mělo pomoci k uplatnění hlavně těm nejlepším. Zaměstnavatelům chce Restjobs.cz pomoci také předvýběrem na základě testů ze znalostí teoretických. Porota tvůrce ovšem upozornila, že nakonec se ovšem stejně najímá až po pohovoru osobním.
Zatím prý získali ke spolupráci padesátku restaurací. Inzeráty by měly být časem placené — uvažují 500 korun na měsíc. Do konce roku by jich rádi získali 150, v delším výhledu kolem pěti set. Za to je Michal Zálešák pokáral, že se drží příliš při zemi, že mít dlouhodobý cíl v získání obratu 250 000 korun měsíčně nestojí pro čtyři lidi za řeč.
Zakládají si také na nepřetržité podpoře 24/7 — na odpovídání na e‑maily, zvedání telefonátů. Smyslem je pomoci restauratérům rychle obsadit volná místa, i kdyby se na webu nevyznali. Podporu prý přitom táhnou ve dvou zakladatelé Marek Kříž a Kryštof Česal.
Poradcem projektu a jeho prvním investorem je Adam Kurzok — ten, který „střelil“ Pizzatime.cz, z čehož je nyní DámeJídlo.
Porota přišla s nápady na přidání videí s uchazeči nebo přidání možnosti, aby pracovníky hodnotili i zákazníci. Zazněl také návrh, aby podchytili už učně/studenty, už od jejich školní praxe.
The Wrr — startup jako zpeněžování maskota…
Dva hradečtí grafici si pro svou službu Pandemic, která je tak tak uživí, vytvořili maskota, „medvídka“ The Wrr, a je samé překvapilo, že ten se stává jejich nejúspěšnějším produktem. Za jeho návrh také získali už řadu zahraničních ocenění a docela dobře se prodávají i výrobky s ním.
S porotou se proto Jaromír Štejnar bavil hlavně o tom, jak tuto možnost nadále uchopit. Ivan Pilný radil z vlastní zkušenosti, že se mají soustředit na vymyšlení příběhu, bez něj jde marketing takovéto postavičky nesnadno.
Z více úst pak zaznělo, že se vůbec nemají zdržovat prodejem triček a plyšáků na trhu českém (nebo vlastní výrobou čehokoli), že potřebují pořádnou investici, někam se zavřít, vymýšlet příběh, vytvářet třeba komiksy, a z investice také zaplatit dobré licenční právníky a licencovat do světa, především do Asie. Plyšáky ať si pak vyrábějí tam.
Practiceme.com — procvičování slovíček
Václav Oborník tvrdí, že výhodou Practiceme bude pohodlnost, „gamifikační“ prvky podporující i „motivaci okolím“, a také to, že procvičovat se bude na obsahu, který „požaduje okolí“. Obsah má být totiž založen mimo jiné i na rozšířených učebnicích, a mají ho i spoluvytvářet sami uživatelé.
Testy prý rozpoznávají synonyma, aby některé odpovědi neoznačovaly jako špatné neprávem.
Systém se má postupně učit, co už uživatel ovládá. Přitom nevyžaduje procházet lekce v nějakém předem připraveném pořadí.
Veřejnou verzi chce Václav Oborník spustit do Vánoc. Uzavřená beta má zatím údajně třicet uživatelů, z toho pět to „chytlo“ a procvičují se na Practiceme dlouhodobě.
Projekt podporuje eBrána Jiřího Janků. Ivanu Pilnému však na projektu chyběla spolupráce s odborníky na jazykovou výuku.
FunPoint.cz — měl to být nejdokonalejší vyhledávač zábavy
Smutným hrdinou večera se stal Martin Schayna, který podle vlastních slov už tři roky vytváří projekt FunPoint.cz, ve kterém utopil kromě spousty vlastního času také čtvrt milionu peněz.
Měl to být online vyhledávač zábavy, s prodejem lístků, se slevami, se sociálními funkcemi, jako sdílením fotografií a zážitků, s 3D prohlídkami prostorů. Martin vymyslel propracovaný systém a platil za vývoj, dokud vývojář projekt neopustil, že je prý už moc složitý. Martin se například učil CSS jen proto, aby si sám mohl nakódovat frontend, protože na to už nemohl nikoho sehnat.
Byl si vědom konkurence na mnoha frontách, ale věřil, že vytvoří něco, co bude ve své komplexnosti celkově lepší.
Porota mu doporučila, aby projekt nechal být, ale aby ho využil jako referenci vlastní pracovitosti a schopnosti promýšlet.
Obecně se v podobných případech radívá začít něčím prostým, ale jedinečným, co může brzy přinášet první peníze. Je‑li pak vůbec žádoucí rozšiřovat projekt o funkce další, mělo by to přijít až postupně, až se projekt chytne.
Coolworking
Prostor v centru Hradce Králové má celkem asi 150 metrů čtverečných a dokáže poskytnout nanejvýše 25 pracovních míst: šestnáct v místnosti větší, kterou lze také upravit pro společenská setkání, pak pět míst v menší místnosti a tam navíc čtyři boxy pro vyřizování něčeho soukromého.
K tomu je dále zasedačka pro deset lidí, vybavená nástěnnou LCD obrazovkou. Pak je tu kuchyňka se sezením, záchod a sprcha, a také recepce, ale obsazená jen v pracovní dni od osmi do čtyř.
Prémiové členství za 3000 korun měsíčně však poskytuje neomezený přístup 24/7.
Prostor provozuje Technologické centrum Hradec Králové, které tak získalo zázemí ve středu města (zatímco inkubátor sídlí na kraji města u letiště). Platí za něj „standardní“ nájem bance ČSOB.
TCHK doufá, že prostor přispěje k rozvoji hradecké startupové komunity.
V úterý 8. října, v pátý den provozu, měl Coolworking zatím pět členů — tři prémiové a dva, kteří si koupili levnější balíčky hodin.