Četl jsem svého času ještě jedno poutavé srovnání, možná i reálněji představitelné (ne každý žil v 19 století ;-).
Srovnejte si vývoj automobilového průmyslu ve Spojených státech na začátku dvacátého století - existovalo spousta značek, které postupem času zaniklo, spojilo se a výsledek - existuje 10 automobilek na světě, které je schopno se rozumně uživit.
Nezbývá než souhlasit, kruté analogie jako jsou tyto, mohou internetovým snílkům, ať už na straně investorů, tak na straně podnikatelů, otevřít oči.
S automobilkami máte samozřejmě pravdu. Pro snílky je ale povzbudivé to, že všechny současné velké americké automobilky existovaly již za časů největší slávy Henryho Forda.
V poslední době se u nás rozšířila móda psát články o ishopech a to hlavně články negativní. Pominu-li laciné glosy o kopání do mrtvol a přihřívání polívčičky, pořád tu zůstává několik věcí, ke kterým bych se rád vyjádřil.
Současná krize velkých elektronických obchodů a financování těchto projektů není, alespoň podle mého skromného názoru, způsobena jen špatnou strategií a hospodařením provozovatelů ishopů, ale především nekvalifikovaností oněch investorů kteří v projektech utopili své peníze. (o té nekvalifikovanosti mi to můžete skutečně věřit, pár jich znám a internet je pro ně reprezentován startovní stránkou dialup připojení).
Mezi širší veřejností se totiž rozšířilo, nevím jak a nevím kým, přesvědčení že vývoj a provoz elektronického obchodu musí nutně stát velké peníze. Asi tomu tak bude u společnosti, která vznikla čistě za účelem internetového prodeje. Situace u firmy zavedené na běžném trhu je však jiná. Počáteční investice se pohybují v úrovni tří až pěti průměrných platů což jak jistě uznáte negeneruje potřebu bohatého strýčka Sama. Jsem tedy proto, aby se pro příště rozlišovalo mezi ishopem, který běží ve stylu paralelního prodejního pultu kamenného obchodu a mezi projekty, které se neobejdou bez velkého počátečního kapitálu.
Investoři díky neschopnosti rychlé orientace na novém trhu zmateně rozhazovali peníze na internetu, protože jim to nařídilo jejich představenstvo, které zase dostalo tutový typ od představenstva nějaké auditorské společnosti, které bylo informováno jedním ze svých auditorů, kterému jeden jeho specialista na IT při obědě v hospodě řekl, že budoucnost je na internetu, protože jeho spolužák ze školy rozjel freemailouvou službu a ta se docela chytla. Tak se nafoukla ona bublina, která nyní za odpovídajícího rachotu praskla.
Pravdou zůstává, že obrat ishopů v ČR se za poslední kvartál zvětšil o 200%-300% podle toho jaké statistiky čtete. Minulý rok proteklo (a teď si možná nevzpomínám přesně) při předvánočních nákupech 10 miliard dolarů skrze ishopy v USA což je pro mě jasný signál funkčnosti tohoto druhu obchodování.
Omlouvám se za tu délku, ale snad budete mít soucit s nebohým grafomanem :-)))