Letos poprvé bylo všechno jinak – pavilony P a X, které dříve patřily Internet Hall, zůstaly prázdné, a Internet dostal část pavilonu G1, kde se tyčily především mamutí prezentace EuroTelu, Paegasu a Českého Telecomu s pravidelnými show v obvyklé hlasitosti. Zřejmě i proto tentokrát řady vystavovatelů výrazně prořídly: velký stánek zde měli kromě Globe Internet snad jen Mobil server, Computer Press a Internet servis, o něco menší plochu zabral Seznam a ani „u sloupů“ tentokrát nebylo ani zdaleka narváno. Důvodů může být několik – od dražší plochy oproti minulým ročníkům, dané změnou pavilonu (to se jen domýšlím, letošní ceny přesně neznám) až po negativní zkušenosti vystavovatelů z minulých let.
Internet Hall neprospěla ani konkurence v podobě E-zóny, tedy zvláštního pavilonu, který měl být věnován e-businessu. Ten byl sice poměrně povedený, ani tam však návštěvník na klasické internetové firmy prakticky nenarazil; samozřejmě s výjimkou Atlasu. Na druhou stranu zde byly k vidění stánky Expandia banky či Citibank, které by se do Internet Hall v letošním pojetí asi příliš nehodily.
Nemohu si ještě odpustit zmínku o přednáškovém programu, který v rámci Internet Hall probíhal. Zatímco v uplynulých letech byla organizace skoro bezchybná a program velmi kvalitní, letos bych mohl říci pravý opak. Prostor pro přednášky (nelze říci ani přednáškový sál) byl zastrčen do rohu pavilonu, kde jej sice řada návštěvníků ani nenašla, zato hluk z velkých a řvavých expozic sem doléhal velmi intenzivně. Návštěvníci, kteří se dopředu nepodívali na web, měli navíc jen omezenou možnost vydat se na konkrétní přednášku, protože jediný program visel na kusu papíru přímo u jejich dějiště. Například v E-zóně přitom návštěvníci dostávali hned při vstupu do ruky letáček s kompletním programem. Výjimkou proto nebyly situace, které vypadaly spíše jako z grotesky: na pódiu stojí strhaný člověk, ze všech sil křičí do mikrofonu, aby překřičel okolní hluk, a proti němu sedí pět víceméně náhodně dorazivších posluchačů. O smysluplnosti takových přednášek lze s úspěchem pochybovat.
Proč jezdit na nějakou výstavu, když je všechno na Internetu? Takové otázky padají po každém Invexu (ComNetu, PIW, …) a mají samozřejmě své opodstatnění. Jedním z důvodů, proč má podle mého názoru účast na takových výstavách smysl, je možnost osobního setkání s lidmi, se kterými normálně komunikujeme pouze elektronicky. Problém je v tom, že abychom se s nimi mohli setkat, je nezbytné, aby tam byli – a to se letos bohužel nestalo.