Co je to Instagram a jak funguje
Instagram je sociální síť pro sdílení fotografií s důrazem na využívání pouze na mobilních telefonech a sdílení fotografií, které na mobilním telefonu právě někdo pořídil. Neznamená to ale nutnost se „právě pořízeno“ pravidla držet. Zásadní princip Instagramu je ten, že nahráváte fotografie a s použitím zajímavých filtrů je můžete (teoreticky) udělat atraktivnější. Bez fotografií se nicméně neobejdete, takže pokud nemáte co zajímavého (vizuálně) nabídnout, jste v poněkud obtížné pozici.
Uživatelé Instagramu si na něm vytvoří profil (shodně pro jednotlivce i firmy) a na něj nahrávají fotografie. Každou fotografii je možné (vhodné) doplnit popiskem a je možné u ní ponechat i geolokační informaci (propojeno aktuálně s FourSquare databázemi).
Každý uživatel zároveň může sledovat (follow) další uživatele a na svém Instagramu tak vidět fotografie, které tito uživatelé nahráli na Instagram. Kdokoliv může uživatele sledovat, ale jde o jednosměrnou vazbu (stejnou jako sledování na Twitteru). Kdo vás na Instagramu sledujete, můžete vidět v přehledu, stejně tak jako koho sledujete vy.
U fotografií na Instagramu jsou další dvě základní funkce – fotografii můžete dát „líbí“ (v podobě srdíčka) a fotografii můžete komentovat.
Poslední, co je vhodné ve spojitosti s fotografiemi používat, jsou hashtagy – štítky (stejně jako na twitteru jde o konstrukci v podobě #slovo). Umožňují vytvářet skupiny fotek, označovat určité událost, produkty, značku, případně se připojit k nějaké právě probíhající aktivitě. Přehled nejvíce používaných hashtagů najdete například zde.
Instagram samotný nemá prakticky žádné webové rozhraní (umí pouze zobrazit určitou nahranou fotografii, ale už ne ani přehled vašich fotografií, nějakou profilovou stránku, ani další věci). V tom je hodně jiný od ostatních sociálních sítí, kde mobilní klient je doplňkem webu. U Instagramu je mobilní klient tím nejpodstatnějším.
Mobilního klienta je aktuálně možné mít pro iPhone (respektive iOS, takže například i pro iPad) a Android. Pro iPhone má poněkud lepší vybavení ve filtrech a také delší historii. Verze pro Android je velmi čerstvá, často aktualizovaná a občas i nefungující. Na Android i iPhone můžete získat i další alternativní klienty, hlavně díky tomu, že Instagram má propracované a dobře využitelné API. Vedle klientů existují i další mobilní aplikace – například postagram pro tvorbu pohlednic z fotek na Instagramu – stačí chvíli hledat v AppStore nebo Google Play.
Velmi se mohou hodit i některé webové služby:
- Velmi dobrý web.stagram.com (můj Instagram zde), statigr.am, spartánské Instaly.com či Instagrid.me
- Pro vyhledávání poslouží třeba hashgr.am
- Pro propojení s lokačními informacemi například www.instamazing.net
- Mapový mashup instaearth.me
- Budete-li chtít napojit Instagram na Facebook, dobrá volba může být instafb.com
- Pokud chcete propojit Instagram a Dropbox, zkuste instadrop.appspot.com
- Z Instagramu můžete i tisknout (Printstagram, Instaprint)
- Velmi užitečné instaport.me je jednou ze služeb, co vám umožní z Instagramu získat vaše fotky
- stickygram.com je nápaditá služba, co promění fotky z Instagramu v magnety
- CanvasPop pro změnu promění fotky v „plakáty“ na stěnu.
Techničtější aspekt
Na Instagram se fotografie nahrávají v čtvercové podobě. Budete-li přímo „fotit Instagramem“, vznikne čtvercové foto hned při focení. Budete-li na Instagram nahrávat již pořízené fotografie, budete muset najít správný čtvercový výřez. I tuto techniku je potřeba se vhodně naučit, hlavně při hledání výřezů.
Před nahráním fotografie je navíc možné zvolit nějaký filtr (efekt) a doplnit fotografii různými druhý rámečků. Opět je potřeba se naučit vše správně a vhodně používat (nebo případně nepoužít, pokud již máte připravenu fotografii z jiného software pro úpravu fotografií).
Výsledná čtvercová fotografie je vždy 612×612 bodů. Instagram si tak zajišťuje lepší použitelnost (fotografie jsou výrazně menší) a svým způsobem i atraktivnost. A znamená to mimo jiné i to, že pro fotografii je podstatný cit pro detaily.
V telefonu (po nahrání) zůstávají zachovány fotografie ve větším rozlišení, daném zpravidla maximálním rozměrem fotografie (fotí-li váš telefon například fotografie 2592×1944 bodů, bude uložená fotografie v telefonu mít rozměr až 1944×1944 bodů).
Je dobré se v kreativitě úprav fotografií neomezovat možnosti aplikace Instagramu – fotografie je možné si připravit předem pomocí jiných aplikací a jiných filtrů (efektů). Je možné vytvářet i koláže z více fotografií a ty poté nahrát jako jednu fotografii na Instagram.
Jak na firemní využití Instagramu
Využití Instagramu v podobě sociálního média pro firmu a firemní marketing je podobné všem ostatním sítím. Než se ale do něj firma pustí, bylo by vhodné se Instagram naučit používat a poznat – první zásadní krok je, aby lidé spravující firemní Instagram uměli Instagram používat, naučili se s ním zacházet, poznali uživatele, vytvořili si vlastní sociální kruh v podobě sledování dalších uživatelů (ale i firem).
Jakkoliv právě napsaný první krok působí jako samozřejmost, je velmi často opomíjenou aktivitou. Je důležitá i pro maličkost – tedy to, že je lepší experimentovat a učit se na osobním účtu, než na čerstvě zprovozněném účtu firemním.
Firma může dobře využít Instagram jenom pokud dokáže být vizuálně zajímavá a bude umět na Instagramu používat příběhy. Ať zní anglické „telling stories“ jakkoliv podivně, je klíčem k úspěchu na sociálních médiích. Nahrávání pouhých produktových fotografií je sice taky možná cesta, ale nezajistí úspěch takový, jako když k tomu dokážete dodat příběh a firemnímu účtu zajistit i „duši“.
Cílem snažení na Instagramu bude totéž co na ostatních sociálních médiích – získat pro firemní účet co nejvíce sledujících („followers“) a pro jednotlivé fotografie co nejvíce líbí („like“) a komentářů („comments“).
Usnadnit správu firemního účtu mohou některé z webových aplikaci (viz například již zmíněný web.stagram.com či statigr.am (pro firmu vhodný hlavně pro nabídku statistik).
Instagram používá celosvětově přes 30 milionů uživatelů – kolik jich má v České republice, není známo, ale velmi snadno a rychle se vám podaří získat během krátké doby několik set sledujících a postupně nabírat další. A pokud má vaše podnikání i zahraniční zásah, budete to mít podstatně jednodušší.
Vrhnete-li se do užívání Instagramu, tak vězte, že má Podmínky užívání a ještě další podmínky týkající se případného využití API.
Příklady firem na Instagramu
Na Instagramu najdete množství firem, jejichž účty mohou posloužit jako vhodná inspirace. „Žebříček“ firem na Instagramu neexistuje, takže následující výběr berte jenom jako vzorek. A odkazy vedou na některou z webových služeb, která umožňuje vidět, co firmy dělají. V Instagramu na mobilu si je najdete sami a můžete je případně začít sledovat.
- Instagram – 852 333
- Burberry – 256 287 sledujících
- Starbucks – 380 261
- MTV – 341 347
- Victoria's Secret – 202 507
- Redbull – 146 217
- NPR – 139 108
- NBC News – 138 108
- Threadless – 134 642
- Niké – 82 584
- General Electric – 62 257
- CNN iReport – 127 445
- Banana Republic – 8 114
- Pepsi MAX – 2 915
- CNN Public Relations – 1 889
Pro umělce a osobnosti je Instagram výhodnou pomůckou, svědčí o tom i přítomnost řady z nich. zcela tradičně ovládají všechny přední příčky žebříčku.
- Justin Bieber – 1 254 558 sledujících
- Selena Gomez – 1 202 862
- Taylor Swift – 1 067 902
- Kim Kardashian – 1 052 704
- Snoop Dogg – 441 341
- Barack Obama – 436 080
- Jamie Oliver – 298 405
- Koci Hernandez – 104 436
Vhodné místo k získání přehledného žebříčku je již zmíněný Webstagram a Hot Tags & Instagramers.
České firmy a instituce je na Instagramu poměrně těžké najít a navíc jich je prozatím poměrně málo. Takže i přes výzvu na Facebooku, Twitteru a Google+ a dlouhé hledání pomocí Google nemohu nabídnout nic víc, než následující nepatrný přehled. Pokud někdo víte o dalších, dejte prosím vědět.
- Knihovna Univerzita Tomáše Bati Zlín – 33 sledujících
- 365marketing – 9
Praktické tipy pro firmy na Instagramu
Na Instagramu platí řada tipů a praktik, které možná používáte i na jiných sociálních sítích. Nejdůležitější pravidlo je ale potřeba dát hned na první místo
#1 – Používejte zajímavé fotografie je sice jednoduché, ale zdaleka to tak jednoduché nebude. Firmy většinou musí překonat zažité stereotypy a zkusit zapomenout na klasické „firemní“ fotografie. Životní styl, detaily, vizuálně atraktivní, nevšední pohledy na produkty, firmu, místo kde působí, kanceláře, lidi ve firmě pracující. Je vhodné se nebát a jít i do fotografií, které se samotnou firmou nemají zdánlivě nic společného, jde o příběh.
#2 – Přispívejte často může působit jako paradox, ale pokud dokážete udržet pravidlo #1, pak skutečně nebude vadit ani deset fotografií denně. Důležité ale je, že na něco takového musíte mít kapacity (a taky trochu koule).
#3 – Nepřestávejte přispívat je také důležité. Značku musíte budovat dlouhodobě a setrvale. Na Instagramu (a obecně na sociálních sítích) soupeříte s řadou konkurentů a většina z nich vůbec nejsou firmy.
#4 – Zapojte „komunitu“ je pravidlo platné na všech sociálních médiích. Chtějte od sledujících zpětnou vazbu, chtějte komentáře, volejte po názorech, žádejte zpětnou vazbu. Zkuste soutěže, hádanky, kvízy, puzzle. A nezapomínejte sledujícím na jejich komentáře odpovídat.
Nezapomeňte, že Instagram budou vaši sledující používat z mobilu. A bude velmi problematické je z mobilu dostat „někam“ na web. Součástí firemního profilu samozřejmě je adresa webu, takže ji firma rozhodně nesmí zapomenout vyplnit. V samotných příspěvcích už ale s něčím takovým příliš počítat nemůžete.
V počátcích sbírání zkušeností s Instagramem vám může hodně pomocí, pokud jste aktivní na Twitteru nebo Facebooku. Snadno tak můžete najít své známé a přátele (sledující z Twitteru a přátele z Facebooku) na Instagramu. Vyplatí se to hlavně proto, že pokud si hned na začátku vybudujete dobrý a vhodný sociální kruh, lépe Instagram a jeho uživatele poznáte.
Samotný profil na Facebook obsahuje v zásadě pouze jméno, příjmení, e-mail (neveřejný), telefonní číslo (neveřejné), pohlaví (neveřejné a nepovinné), datum narození (neveřejné a nepovinné), webovou adresu a BIO (popis o maximálně 150 znacích). Samozřejmě i profilový obrázek (ten je možné měnit pouze z mobilu, předchozí údaje v profilu je možné měnit z webu).
Osobní profil na Instagramu je možné nastavit i jako „neveřejný“ – v takovém případě budou muset zájemci o sledování požádat a uživatel je schvaluje. Pro firemní užití se samozřejmě nic takového nehodí.
Co se naopak pro firmu bude hodit, je to, že je možné Instagram napojit na Facebook, Twitter, Foursquare a Tumblr. Při nahrání fotografie na Instagram je potom možné zvolit, kam se má ještě fotografie také nasdílet. Zde také doporučím instafb.com – sice neumí propojit Instagram na firemní Stránku na Facebooku, ale napojení na osobní účet zajistí užitečnou možnost automatického přenosu fotografií (a tím i zálohu). A následné nasdílení na firemní Stránku je už snazší.
Tradičně platí, že propojení na další sociální sítě je vhodné používat přiměřeně. A možná ne každou fotku nahranou na Instagram také „automaticky“ vkládat na další sociální média, která vaše firma používá.
Instagram má velmi dobré API neboli aplikační rozhraní. Právě díky API je možná existence desítek dalších služeb a aplikací. A také podpora Instagramu v programech pro fotografování či fotoeditorech. Potřebovat ho můžete v okamžiku, kdy budete chtít něco pokročilejšího. Co samotná Instagram nenabízí jsou nějaké aktivní webové prvky, ale tady pomůže BadgePlz. Stejně tak najdete řadu užitečných pluginů pro Wordpress a další blogovací systémy (CMS).