Takové entrée tu dlouho nebylo. Projekt, který před šesti lety rozjel Adam Kurzok s Igorem Třeslínem, nakonec skončil v indických rukách. Prodává ho ale už slovenská firma Creative Web, která rozjetý meníčkový server před dvěma lety koupila za 8,5 milionu. Svou investici tak zhodnotila celkem úspěšně.
Za Lunchtime.cz teď dostane 45 milionů a za svou slovenskou službu Obedovat.sk zaplatil indický startup Zomato kolem 20 milionů korun. Igor Třeslín a pár dalších lidí získali i zaměstnanecké akcie nového majitele.
Po průzkumu trhu jsme věděli, že máme na výběr. Buď budeme s Lunchtimem tvrdě bojovat nebo je koupíme. Proto jsme jim napsali, že bychom o ně měli zájem. Tenkrát nevěřili, že to myslíme vážně. Mysleli si, že od nich chceme jen získat informace pro vstup na trh,
vypráví Deepinder Goyal, zakladatel a šéf firmy s tím, že jednání nakonec trvala pětačtyřicet dní.
Akvizicí získalo Zomato v Česku a Slovensku rázem 1,6milionovou měsíční návštěvnost. Tím rychle trumflo globální konkurenci v podobě Yelpu nebo TripAdvisoru. Globální návštěvnost se Zomata se dnes pohybuje kolem 23 milionů.
Praha, centrum Evropy
Z Česka by se měla stát základna pro brzký vstup do Polska a dalších okolních zemí. S tím souvisí i náborová akce, kterou firma chystá. Sháníme až 36 lidí a během následujících několika let plánujeme do našich aktivit v Česku a na Slovensku investovat dalšího 2,5 milionu dolarů,
říká Goyal a dodává, že počítá se současným osazenstvem Lunchtime.cz.
„Chceme využít technologii, kterou Lunchtime vybudoval, a použít ji v dalších zemích, v Polsku nebo Estonsku. Celý region střední a východní Evropy má obědovou kulturu. A to zatím Zomato neumělo dělat,“ vysvětluje Goyal.
Dva a půl milionu dolarů by mělo v Praze během prvního roku padnout na rozjezd kanceláří a personální expanzi. Měníme se ze startupu na větší firmu, lidé dostanou firemní mobily a počítače,
vysvětluje spoluzakladatel a dosavadní šéf Lunchtime Třeslín, který povede firmu i nadále. Indický startup má zájem především o absolventy, se kterými chce budovat obchodní a obsahový tým.
Nová služba bude kombinací Indie a Česka
Doména Lunchtime.cz sice zůstává zakladateli, ale Zomato chce v Česku fungovat pod svou značkou. Změna značky by měla proběhnout zhruba do třech měsíců. Nicméně si vybereme to nejlepší z Lunchtimu, a to bude fungovat i na českém Zomatu a přidáme k tomu nějaké věci, které nyní máme na Zomatu,
vysvětluje Goyal s tím, že během dvou měsíců by měl proběhnout transfer technologií a vývoj se pak přesune do Indie.
Komplikace při vstupu tu ale je. Zomato nemá českou doménu. Nijak nás to neomezuje, protože hlavně fungujeme na .com doméně. Ale získáme ji. Kdokoli ji má registrovanou, tak nám to bude muset dát, protože držíme ochrannou známku značku na Zomato,
říká Goyal.
Během pár následujících měsíců tak proběhne velká integrační operace. Následující měsíce budou velmi zajímavé jak pro nás v Lunchtime.cz, tak pro Zomato. Spojíme během nich naše dlouholeté zkušenosti a znalost místního trhu s technologickou a obsahovou platformou, kterou má Zomato k dispozici,
tvrdí Třeslín.
Výsledkem by měla být služba, která kromě informací o denních nabídkách poskytne i hodnocení, doporučení restaurací a třídění podniků podle témat. Strávili jsme spoustu času přímo se zakladateli Zomato. Díky tomu došlo ke sjednocení jejich přístupu při budování restauračního portálu se silnými sociálními prvky,
vysvětluje šéf Creative Web Zdenko Hoschek.
Začalo to skenováním jídelních lístků
Firma vznikla ve stejné době jako tuzemský Lunchtime, ale indická dvojice podnikatelů zatím stihla posbírat od investorů 53,8 milionu dolarů. Začali tak, že skenovali jídelní lístky, které prohnali OCR, a pak rozesílali svým uživatelům. Kromě toho na webu postupně přibývaly fotky jídel i interiérů restaurací. Dnes jich má pod palcem 250 tisíc a zaměstnává přes 800 lidí.
Díky novým přírůstkům už Zomato v patnácti zemích světa a kromě českého a slovenského serveru si na začátku prázdnin pořídilo i novozélandský restaurační portál MenuMania. Díky poslední investici můžeme expandovat dál. Na seznamu máme přes dvacet zemí,
tvrdí Goyal s tím, že do ledna chtějí vstoupit na dalších osm trhů. Celkově budeme mít 24 poboček. Původně jsme se chtěli ještě letos rozjet ve Spojených státech, ale nakonec to zkusíme napřed v Kanadě,
říká.
Byznysmodel Zomata je založen na reklamě restauratérů, kteří jsou v systému zapojeni. Spolupracují i s rezervačními systémy, jako třeba s britským TopTable, které podle Goyala tvoří přibližně dvě procenta tržeb. I Lunchtime ale provozuje vlastní rezervační službu Bookio. To ale nebylo součástí obchodu.