Inbox je dostupný bez pozvánky a Gmail má 900 milionů uživatelů

31. 5. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Google
Gmail prý za tři roky více než zdvojnásobil počet uživatelů. Inbox už lze používat bez pozvání, ale aktivace vyžaduje „to správné“ mobilní zařízení.

Google se pochlubil, že jeho služba Gmail má nyní 900 milionů aktivních uživatelů. Ještě v roce 2012 přitom udával 425 milionů aktivních uživatelů. Za nebývalým nárůstem může stát populární systém Android, který při uvádění většiny zařízení do provozu směruje uživatele k založení e-mailové schránky u služby Gmail.

Ostatně Sundar Pichai z Googlu uvedl, že 75 % uživatelů přistupuje ke svému účtu z mobilního zařízení. Slovo „účet“ může být zásadní pro pochopení nárůstu uživatelů. Gmail a Google Account nejen na mobilních zařízeních mají hodně rozpitou hranici, která dovoluje při troše slovíčkaření všemožné hrátky s čísly.

Microsoft nedávno uvedl, že jeho Outlook.com má aktuálně 400 milionů aktivních uživatelů, ale se srovnáváním raději opatrně. Microsoft i Google totiž v obou případech nedefinovaly aktivního uživatele, takže těžko říci, jestli se prezentovaná čísla dají vůbec objektivně porovnávat.

Inbox je nově dostupný bez pozvánky

Google po sedmi měsících od představení posouvá službu Inbox do další fáze. Už ji lze používat bez žadonění o pozvánku. Inbox je však nutné aktivovat ze stejnojmenné mobilní aplikace pro Android (4.1 a vyšší) anebo pro iOS (7.0 a vyšší). Uživatelé bez podporovaného zařízení mají smůlu. Inbox přitom disponuje webovým rozhraním.

Inbox je nově volně dostupný pro předplatitele Google Apps. První se ho dočkaly firmy zapojené do early adopter programu. Jako obvykle platí, že novou službu musí nejdříve povolit správce, aby si ji mohli následně volitelně aktivovat jednotliví uživatelé. V Google Apps pro školy a úřady zatím novinka není ani experimentálně.

Gmail a Inbox se zatím slučovat nemají

Inbox stále funguje jako volitelná nadstavba pro Gmail. Představuje alternativní uživatelské rozhraní dostupné přes webovou či mobilní aplikaci, ve kterém se Google opět snaží zefektivnit práci s příchozí poštou za pomoci automatizace. Poslední podobný pokus nesklidil zrovna ovace ve stoje.

Inbox také budí rozpaky, takže řadu uživatelů zajímá, jestli časem Gmail a Inbox nesplynou do jednoho a nedělitelného celku. Google zatím říká, že slučování není na pořadu dne a Gmail bude rozvíjet i nezávisle na službě Inbox. Kritizující uživatelé to zřejmě ocení, jelikož naposledy ohlášená vylepšení jejich skepsi spíše prohlubují.

Za velké inovace se vydávají už známé funkce jako je vrácení odeslaného e-mailu. Gmail tuto funkci má řadu let: zdánlivě odeslanou zprávu ve skutečnosti ještě několik sekund pozdrží a nabídne zrušení jejího odeslání. S Inboxem se sice funkce nově objevuje v mobilní aplikaci, ale též by stačilo upravit stávající aplikaci Gmailu.

Google potom demonstruje naslouchání veřejnosti na poněkud zvláštních příkladech jako je doplnění elementární funkce vlastního automatického podpisu. Dále vyzdvihuje, že na podnět veřejnosti lze teď odložit upozornění na příchozí zprávu o dobu, kterou si zvolí uživatel. Ani se nechce věřit, že na to vážně bylo třeba vnějšího podnětu …

Inbox nesporně přináší řadu zajímavých nápadů, avšak jako celek je radikální změnou se spoustou nedodělků a nedostatků. Nezdá se pravděpodobné, že se brzy podaří všechny vyřešit, přestože vývoj stále pokračuje. Například s automatizací zpracování e-mailů Google nepříliš zdárně zápolí už dlouhé roky.

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).