Kvalitní obsah není zadarmo, chceme to čtenáře začít učit. Pod tímto mottem odstartuje už v noci na pondělí 29. září první pokus velkého českého vydavatelského domu o zpoplatnění svého webu. Economia vztyčí kolem serveru iHNED.cz paywall, respektive jeho měřenou (metered) variantu. Ta ale bude velmi propustná, takže by drtivá většina uživatelů (přes 90 %) vlastně neměla nic poznat.
Tedy kromě toho, že se jim teprve po přečtení pátého článku zdarma zobrazí výzva, aby si koupili předplatné. A pokud si je nekoupí ani po přečtení desátého textu v daném měsíci, nebudou moci číst dál. Cena za čistě digitální, webové předplatné bude 299 Kč měsíčně.
Kdo nebude chtít platit, může ovšem počkat, než se mu kvóta deseti textů zdarma za měsíc obnoví. Běžné agenturní zpravodajství se přitom do kvóty počítat nebude a bude dále přístupné zdarma.
Předplatitelé tištěných Hospodářských novin (HN) dostanou přístup do digitální verze za příplatek 200 Kč ke svému ročnímu předplatnému. Jednotlivé články HN na webu prodávat nebudou, soustředí se zcela na získávání nových předplatitelů, ideálně ve verzi HN Premium, která zahrnuje tištěné i digitální předplatné. Pro mobilní aplikace – jak té pro iOS, tak multiplatformní HNapp.cz – by se zatím nic měnit nemělo. Economia v budoucnu (k 1. listopadu) plánuje uvést i aplikaci pro Android.
Zároveň se spuštěním paywallu se změní design iHNED.cz a také jeho obsah: na webu bude dostupný kompletní obsah Hospodářských novin. Vydavatelství zároveň přejde na strategii „digital first“ a všechny zpravodajské texty bude rovnou publikovat na webu. Každé ráno se pak online objeví i vydání HN. Uživatelé mobilních aplikací HN se k němu dostanou dříve – už v 21:30 večer, kdy je hotové první vydání. Součástí digitální nabídky bude i přístup do archivu novin od roku 1996.
Metered paywall, který se v posledních letech ve světě prosazuje jako nejpoužívanější varianta, se dá obvykle velmi jednoduše obejít. Stačí vymazat cookies, nebo do článku přijít z výsledků vyhledávání, a jakékoli omezení mizí. Economia s tím podle vyjádření svých představitelů počítá a nebude se zatím snažit „díry ve zdi“ zalepit. Do budoucna ale nevylučuje, že se podmínky změní a že se třeba část obsahu přesune za nepropustný, tvrdý paywall.
Co si vydavatelství od zavedení paywallu slibuje? Konkrétní finanční cíle podle ředitele redakcí Vladimíra Piskáčka stanovené nemá. „Nemáme cíl, že bychom třeba chtěli mít za určitou dobu 30 tisíc předplatitelů a podobně,“ říká. Důležité podle něj je, aby si lidé zvykli, že se za kvalitní obsah na webu platí. A zdá se, že včera bylo pozdě. Při debatách se zástupci zahraničních médií, která už paywall zavedla, jim totiž prý všichni říkali: čím později začnete, tím těžší to bude.