Historie Internetu zadarmo v České republice není dlouhá a sahá do poloviny roku 1999, kdy ji uvedla do praxe společnost Czech On Line pod značnou VOLný (zájemci o trochu nostalgie si mohou přečíst Malou reportáž z velkého dne, kterou pro Lupu napsal Dan Lukeš za svého působení právě v Czech On Line), ačkoli prvotní impuls vzešel od Českého Telecomu. Byl to právě on, kdo ISP k tomuto modelu poňoukal, protože se mu náramně zamlouvala myšlenka, že on sám by od zákazníků vybíral a přerozděloval peníze. Posléze následovaly firmy Contactel (Raz Dva) a World On Line (dnes Tiscali) a s mírným odstupem i samotný Český Telecom, resp. jeho ISP Internet OnLine (Quick).
Jednalo se však výhradně o velké telekomunikační operátory, kteří nabízeli primárně internetové připojení a sekundární ostatní služby (například obsah). Zlom měl však teprve přijít. Již počátkem roku 2000 se spekulovalo, že Internet zadarmo připravuje internetový portál Seznam, ovšem nakonec zůstalo pouze u spekulací. Internet zadarmo nabídl až o rok později portál Centrum (viz Centrum nabízí Internet zadarmo!), který se rozhodl využít skutečnosti, že jeho uživatelé na něm trávili přibližně sedm milionů minut denně a třetina z nich se připojuje prostřednictvím vytáčeného připojení. Seznam se k tomuto kroku odhodlal až s přibližně ročním odstupem za Centrem (viz Seznam jde do Internetu zadarmo).
Ani jeden z portálů samozřejmě nemá technické ani jiné kapacity na to, aby mohl samostatně provozovat kompletního poskytovatele připojení. Jejich služba proto funguje formou out-sourcingu. Využívá přitom nabídky Minutový partner, kterou velkým poskytovatelům obsahu nabízí společnost Aliatel. Podstatou je jakýsi pronájem přístupových bodů s kompletním servisem. V praxi to funguje tak, že Aliatel vyinkasuje od Českého Telecomu provizi za provolané minuty, část z této částky předá Centru – a spokojení mohou být všichni. Osobně to považuji za velmi rozumné řešení, protože se oba partneři mohou věnovat tomu, v čem jsou silní (jeden technické, druhý marketingové stránce).
O této formě Internetu zadarmo v minulosti uvažoval i zpravodajský server iDnes, ale nakonec myšlenku zaplašil z toho důvodu, že pro využívání Minutového partnera jsou přece jen nutné nějaké ty počáteční investice a vzhledem k tomu, že poskytování připojení je pro iDnes terra incognita, je míra rizika příliš vysoká. Nedávno však byla tato myšlenka v iDnesu opět oživena – podle iAuditu má ostatně měsíčně 900 tisíc návštěvníků, z nichž každý stráví na serveru v průměru 44 minut, což by v případě úspěchu mohlo představovat slušné výnosy. iDnes sice již v minulosti internetové připojení nabízel v rámci předplatného deníku Mladá fronta Dnes za symbolickou jednu korunu („Osedláme vaši myš“), to však byla marketingová akce ve spolupráci s IOL.
Že by opět portálové choutky? Kreativní ředitel iDnes Petr Matoušek říká, že ambice iDnes stát se portálem jsou již dnes definitivně minulostí a server se hodlá věnovat pouze tomu, co umí, tj. produkci zpravodajství. A pokud ještě nějaké „portálové služby“ na iDnes fungují (například Klikni), je tomu tak pouze proto, že to pro iDnes nepředstavuje žádné náklady. Pokud však do budoucna budou přesvědčeni, že by nějaká „portálová služba“ mohla znamenat další výdělek (internetové připojení), rozhodně se jí bránit nebudou. Říká se, že pro letošní rok iDnes počítá s příjmem 70 až 80 milionů korun, z nichž převážná část je tvořena inzercí, další příjmy leží třeba v SMS zpravodajství, ale vesměs jde o „nějaké drobné“.
Zatím není stoprocentně jisté, zda iDnes do Internetu zadarmo skutečně půjde či nepůjde, nyní se snaží udělat především analýzu, zda a do jaké míry by se mu to vyplatilo. V současné době jedná s telekomunikačními operátory Contactelem a Českým Telecomem. Podle neoficiálních neidnesích zdrojů má momentálně větší šanci Český Telecom. Petr Matoušek to komentovat nechce, jako časový horizont konečného rozhodnutí uvádí konec prázdnin s tím, že pokud iDnes do Internetu zadarmo půjde, bude jej nabízet na odlišném principu než Centrum a Seznam. iDnes se na této bázi snaží vymyslet i nějaký model zpoplatnění obsahu, na žádný však dosud nepřišel, takže se teprve uvidí.