iDnes je dvojkou českého Internetu. Na jak dlouho?

3. 3. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 29
Server iDnes je dvojkou českého Internetu před Novinky.cz. V případě návštěvníků pouze z ČR je ale pořadí opačné. Brzy se to možná změní také díky akvizici Centra a Atlasu. Překvapením lednových čísel návštěvnosti českého Internetu je vstup projektu Blog.cz do první pětky.

Velikost internetové populace v lednu činila 4,64 milionů, což je o 55 tisíc lidí více, než na český Internet přišlo měsíc před tím. Nárůstu se nelze divit. Adventní čas sice přeje nákupům, ale internetové návštěvnosti ne. Optimističtí vykladači tohoto úkazu z řad inzerujících telefonních operátorů mohou do čísel zahrnout i několik nových uživatelů, kteří snad dostali pod stromeček nový počítač s internetovým připojením.

Pro pořádek dodejme, že v lednu 2007 nás na českém Internetu bylo o více než půl milionu méně! O něco posílily ženy, které tvoří 47 procent internetové populace. Věková struktura oproti loňsku zůstává stejná, mnoho nových lidí staršího věku český Internet nemá. Naopak lidé mezi 40 a 70 lety ještě ztratili pár bodíků. Podíl uživatelů starších 60 let je na českém kolem tří procent…

Věk

A potenciálně zajímavý údaj pro provozovatele online seznamek: polovina českých uživatelů udává, že jsou svobodní. Zhruba 44 procent uživatelů Internet si myslí, že je hlavou domácnosti. V pracovním poměru je 54 procent uživatelů, 16 procent podniká a 28 procent nepracuje. Nejčastějším čistým příjmem domácnosti je 15–20 tisíc.

Lidé, kteří vyplňovali dotazník NetMonitoru, se k Internetu připojují nejčastěji doma (85 procent), v práci (41 procent) a ve škole (20 procent). 60 procent uživatelů se doma připojuje broadbandem, 13 procent pomalým dial-upem a přes mobil 4 procenta. Měření dále ukázala, že čtyři z deseti uživatelů Internet využívají alespoň 21 dní v měsíci. Podíl těch, co se připojí jen jednou či pětkrát do měsíce, je pětinový.

Překvapení – Blog.cz

Největší hráči na trhu si stáli takto: Seznam měl 4,52 reálných uživatelů, iDnes 3 miliony, Novinky.cz měly 2,93 milionu reálných uživatelů, Centrum 2,88, a největší překvapení – server Blog.cz dosáhl 2,73 mil. reálných uživatelů. Před až desátým portálem Atlasem (2 mil.) se ještě naskládaly projekty Seznamu Firmy.cz (2,49 mil.) a Super.cz (2,37 mil.), dále eStránky (2,12 mil.) a Mapy.cz (2,08 mil.). Jedenáctý server Lidé.cz už má na desítku znatelnou ztrátu.

Ještě větší rozdíly zaznamenáváme u předních portálů, pokud srovnáme návštěvnost jejich homepage. Úvodní stránka Seznamu je třikrát navštěvovanější než Centra a 5,6 krát navštěvovanější než homepage iDnes (!).

Projekt Blog.cz pokračuje v tažení, které zahájil již loni na podzim vstupem do TOP10 českého Internetu. Je skoro šestkrát větší než blogovadlo Seznamu – Sblog.cz. Asi jako jediný z nejnavštěvo­vanějších služeb musí ovšem kvůli roztříštěnosti a různorodé kvalitě obsahu řešit poměrně svízelnou otázku způsobu zpeněžnění – dovedete si představit, že by bannerová reklama na „blogíscích“ měla stát stejně, jako třeba na největších zpravodajských serverech? A kontextová reklama, už několikrát na blozích provozující firmou Jyxo zkoušená, také zřejmě nevydělá tolik, kolik by jiní dokázali s podobnou návštěvností.

Jak to vypadá na pozici portálů? Atlas si ve srovnání s ostatními pohoršil, spadl z prosincové osmé příčky na desátou. Server iDnes jako celek si na druhé pozici drží místo před Novinkami. Pokud ale budeme počítat pouze návštěvníky z ČR, je pořadí opačné, iDnes má tedy více čtenářů ze zahraničí. Centru dýchá na záda Blog.cz.

Centrum + Atlas = ?

V tomto měsíci ale Centrum koupilo upadající Atlas, a pokud si vezme jeho uživatele, má šanci vrátit se tam, kam v loňském roce patřilo, tedy na druhé místo. Šlo by o další pokračování bitvy v nabalování a přičítání návštěvníků. Připomeňme, že podobnou metodu použil také iDnes se službou Jízdních řádů, která mu vynesla druhé místo za Seznamem, zatímco konkurenční Centrum zase pozřelo Stahuj.cz.

Centrum říká, že Atlas bude zatím provozovat odděleně. Uvidíme, jak dlouho mu to vydrží. Pokud by do zdrojového kódu Atlasu vložil svůj měřící kód, nabízí se otázka, kolik nových uživatelů by mu to vyneslo. Připomeňme, že celkové číslo by nepředstavovalo součet návštěvnosti obou portálů, ale o dost nižší průnik uživatelů, kteří používají služby napříč Internetem.

V lednu by Centrum společně s Atlasem měly tři miliony reálných uživatelů, dotáhlo by se tedy na pozici iDnesu. Centrum akvizicí Atlasu získává o 23 procent více návštěvníků, konkrétně asi 575 tisíc hlav navíc (platí pouze pro návštěvníky z ČR). Jestli je to vzhledem k ceně prodeje hodně nebo málo a další informace o „Centratlasu“ si můžete přečíst v článku, který vyšel minulý týden.

První Seznam se tak nemusí o svou pozici v žádném případě obávat, i když na rozdíl od konkurentů do svých celkových výsledků nezapočítává všechny projekty, ale nechává si je hrdě měřit odděleně. Jeho potenciálním „ideovým“ protivníkem do budoucna je spíše Google, který se ale NetMonitorem měřit nenechá.

Oborové žebříčky

Pojďme se podívat na tématické žebříčky ukazující zápasení menších hráčů. Ve vyhledávačích a katalozích hrají prim Firmy.cz, novodobé Zlaté stránky, na druhém místě je Klikni.cz od iDnes s 1,6 miliony uživateli – Klikni.cz je téměř dvakrát navštěvovanější zdroj stránek než vyhledávadlo na Centru. To je docela překvapení, když si vzpomenete, že ještě docela nedávno byl Klikni.cz zcela mrtvým katalogem stránek.

V souboji freemailů vede ten od Seznamu, využívá ho skoro tři miliony lidí, e-mail od Centra má ani ne třetinový zásah.

V kategorii „čistého“ zpravodajství s obrovským náskokem vedou Novinky.cz. V plné nahotě se zde ukazuje, že druhý iDnes zdaleka není jen o zpravodajství, byť se tak rád tituluje. Na Novinky.cz má ztrátu 1,32 mil. čtenářů! Zprávy na Aktuálně.cz bez dalších rubrik mají podobný půlmilionový zásah jako Lidovky.cz. Tuto hranici zkouší atakovat i Deník.cz.

V oblasti inzertně zajímavého ekonomického zpravodajství vedou rubriky Novinek a iDnes, třetí je oborový server Měšec.cz s 370 tisíci reálných uživatelů, těsně před sekcí na Aktuálně.cz.

V kategorii komunitních serverů vedou Lidé.cz a Spolužáci.cz, až třetí je Líbimseti.cz s 993 tisíci uživatelů.

Co sledovat příště

Jednou z otázek, které příští měsíce zodpoví, bude to, jak se projeví na Atlasu a Centru jejich vzájemná spolupráce. Portály čeká nevyhnutelný chaos, některé zaměstnance nejistota. Duplicita některých služeb je evidentní. Hádám, že pokud oba servery poběží odděleně a nebudou na sebe zatím linkovat, Atlas nebude vítězem a svoje ztracené pozice už zpátky nezíská, i když z TOP 10 měřených českých webů NetMonitorem je tak zřejmě nevypadne.

Určitě také budeme sledovat výsledky iHNed.cz a Deníku.cz, serverů, které v minulých týdnech deklarovaly vytyčení nových cílů. Nedávno redesignoval i portál ČT 24 a vývoj návštěvnosti videoserverů a webů televizí taktéž neopomeneme.

Předežene Centrum s Atlasem v březnu iDnes a Novinky?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).