iDnes a MobilMedia čeká zeštíhlení

17. 9. 2002
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Rodina zpravodajských serverů iDnes patřících mediálnímu koncernu MAFRA dozná koncem tohoto a začátkem příštího roku nemalých změn. Zrušen bude například katalog, kulturní servis či mapy, z MobilMedií odejde řada lidí. Hlavním důvodem tohoto konání je snaha ušetřit v rozpočtu iDnes na příští rok 20 milionů korun.

Rodina zpravodajských serverů iDnes (či spíše zpravodajský portál iDnes) dozná koncem tohoto a začátkem příštího roku nemalých změn. iDnes v určitém bodě své dráhy přesáhla hranici zpravodajského serveru a počala mít portálové ambice, díky čemuž se v jejím portfoliu objevovaly služby jako fulltextové vyhledávání, kulturní servis či mapy. Z tradičních portálových služeb již chyběla prakticky pouze implementace freemailu. iDnes pravda nikdy nebyl portál v původním smyslu slova, protože zpravodajství nad službami stále převažovalo. Nyní však opisuje kruh a právě Klikni, Kulturní informační servis, Mapy a mnoho dalších budou zrušeny.

Do budoucna by se všechno počínání mělo soustřeďovat na věci, ve kterých je iDnes jedničkou, což znamená především analýzy a zpravodajství. V nabídce sice zůstanou i některé záležitosti, které do této škatulky tak úplně nezapadají a jsou úspěšné, ale ostatní věci budou značně omezeny. Ruku v ruce s touto skutečností jde i propouštění lidí. Některé ostrovy budou personálně zrušeny, jiné alespoň omezeny. Tato změna se dotkne rovněž MobilMedia, vydavatelství Bonuswebu, Mobilu nebo Technetu, které žije s iDnes v určité symbióze. Podle neoficiálních informací by měli odejít přibližně dva lidi z každé redakce, což znamená snížení stavů takřka na polovinu.

Hlavním důvodem tohoto konání je snaha ušetřit v rozpočtu iDnes na příští rok 20 milionů korun. iDnes, resp. vydavatelství MAFRA vlastní jeden z menších německých vydavatelských domů (dusseldorfský Rheinish-Bergische Verlagsgesellschaf­t) a na novinovém trhu v Německu panuje recese, kvůli níž je většina mediálních koncernů v červených číslech. Majitel MAFRA je zatím v číslech černých, ale na možnou krizi se samozřejmě připravuje, a proto se snaží, aby investice do internetových aktivit nezatěžovaly inzertní výkon deníku Mladá fronta Dnes, tj. aby multimediální divize, jejíž rozpočet bez oněch 20 milionů korun činí 80 milionů korun, byla přibližně na nule.

MM 25 baliček

Jednou z příčin stojících na pozadí je klesající náklad Mladé fronty Dnes, který se projevuje úbytkem inzerce a následným neplněním byznys plánu (pročež začíná mít problémy u vedení). Když bývalého šéfredaktora Petra Šabatu vystřídal Pavel Šafr, původně šéfredaktor Lidových novin, slíbil zvednout klesající náklad deníku o určitý počet výtisků, ovšem náklad opět poklesl, resp. má klesající tendenci, a to přibližně o číslo, o něž se měl zvýšit. Mladá fronta Dnes se obsahově posunula na úroveň Lidových novin a Lidové noviny sklouzly ještě více k bulváru, aby MAFRA neměla ve svém portfoliu dva identické tituly.

Jak to bude v budoucnu, se ještě uvidí. Pokud jde o multimediální divizi MAFRA, jejíž je iDnes součástí, pak se předpokládá (resp. nejpesimističtější odhady předpokládají), že její příjmy by měly dosáhnout právě 80ti milionů korun, což by mělo stačit na pokrytí všech nákladů. Otázkou samozřejmě zůstává, jak se projeví snížení stavů na kvalitě jednotlivých titulů, a to především v případě MobilMedií, které zatím profitovaly ze skutečnosti, že měly velkou redakci, kterou si konkurenční Doupě, MobilMania a Živě ze stáje Computer Pressu nemohly dovolit. Samotné RBV německou recesi nejspíše přežije, neboť vydává hlavně regionální periodika, jimž se věští velká budoucnost.

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).