Hype křivka od Gartnerů aneb úspěšnost nových technologií

20. 8. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 29
Analytická společnost Gartner zveřejnila Hype křivku, která hodnotí vyspělost IT technologií a jejich připravenost na implementaci. Jakou budoucnost mají technologické novinky a jak je to s jejich uváděním do praktického života? RFID technologie se prý prosazují velmi pomalu. Mikroblogování a sociální software se na křivce nachází v oblasti deziluze a zklamání.

Společnost Gartner uveřejnila takzvanou Hype křivku (více na Wikipedii a firemním webu, tedy graf, který ukazuje pro jednotlivé technologie jejich vyspělost a připravenost pro implementaci do běžného života. Takzvaná vyspělost je hodnocena pro 1650 technologií a trendů ze všech možných oblastí. Informace by měly pomáhat IT manažerům při rozhodování se o nasazení nejrůznějších novinek do výroby či portfolia.

Křivka má pět základních fází: počáteční zájem, vrchol očekávání, deziluze, obnova zájmu a přijetí technologie (jde o volný překlad anglických termínů). Pro každou z nových technologií je určena pozice na křivce. Na ose x je vynášena vyspělost (maturity), na ose y viditelnost (visibility). V místě špičky ( Peak of Inflated Expectations) se nyní nachází například cloud computing, e-knihy (souvisí se čtečkami od Amazonu a Sony) a internetové televizní projekty (například Hulu.com), zatímco mikroblogování (například Twitter) a sociální software zařazuje společnost Gartner na křivce do oblasti deziluze a zklamání.

Hype 1

Do pěti let se mezi mainstream má zařadit zmíněný cloud computing, web 2.0, internetové televizní projekty, virtuální světy a service-oriented architektura (SOA). Více než 5 let potrvá prosazení se RFID technologiím, content-delivery architekturám a robotům.

Na vrcholu zájmu budou v horizontu dvou až pěti let například cloud computing, který je kladně hodnocen hlavně díky efektivitě nákladů a dá se použít ve velkém množství různých projektů. V letošním roce jsou na vrcholu zájmu také elektronické knihy, a to díky rozšíření čteček společností Amazon a Sony. Tuto technologii brzdí nekompatibilita různých formátů a také potíže s autorskými právy, přesto je na vrcholu zájmu. Masivní rozšíření je limitováno také velkou cenou, proto analytici čekají pád čteček elektronických knih do oblasti zklamání.

Do třetí fáze (zklamání) podle analytiků spadá sociální software a mikroblogy. Zejména Twitter je ohrožován “znečištěním kanálu”, tedy spamem, mrtvými účty a roboty. Twitter je považován za standardní sociální síť a řadí se k běžným prostředkům elektronické komunikace, nicméně již není ve fázi počátečního zájmu.

Zajímavé je, že zatracovaný pojem web 2.0 se podle odborníků brzy dostane na křivce do třetí fáze, deziluzi má pomalu ale jistě za sebou. Technoligie RFID je na to ze všech sledovaných top technologií snad nejhůře, až na úplném dně.

Hype 2

Podle serveru ReadWriteWeb se velkého vlivu na trh a masivního rozšíření do praxe dočkají cloud computing, internetové televizní projekty a RFID technologie. Twitter se prý nedočká tak velkého významu, jak se domnívá veřejnost. V komentáři serveru ReadWriteWeb je položena otázka, zda společnost Gartner mikroblogování trochu nepodceňuje. Ano, vše zatím nasvědčuje tomu, že zrovna Twitter má to nejlepší před sebou.

RFID technologie se podle společnosti Gartner i serveru ReadWriteWeb prosazují velmi pomalu. Velké společnosti zůstávají skeptické a během roku 2008 se jich mnoho pro RFID nerozhodlo. Stejný trend je očekáván i letos a příští rok. RFID čipy a čtečky prohrávají hlavně v nákladech na pořízení, čárové kódy zatím vítězí na celé čáře.

Web 2.0 (pokud stále nemáte jasno v tom, co to vlastně je, tak se zkuste podívat na Wikipedii) je hodnocen nejlépe, mainstreamem se má stát do dvou let, přestože jde o značně mlhavý pojem. Pokud má jít o další fázi vývoje webu se sociálním a otevřeným podtextem, budiž.

Hype 3

Na úplném chvostu zájmu (nízký benefit a delší doba přijímání technologie) stojí třeba tablet PC, wiki, automatické rozpoznávání hlasu, vyhledávání ve videích a další technologie, které se mnohým mohou zdát jako absolutní hit. Vlastní Hype křivky a jejich modifikace si vytvářejí některé společnosti separátně a na základě svých analýz, ty tudíž mohou vypadat úplně jinak než výše popisované.

Co si myslíte o budoucnosti Twitteru?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).