Hybridní televize a aplikace pro chytré televizory: konkurence, nebo symbióza?

16. 3. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Mautilus
Jednotný standard hybridní televize HbbTV by podle některých mohl postupně vytlačit aplikace pro Smart televize. Ty je totiž potřeba vyvíjet zvlášť pro každého výrobce televizorů.

Smart aplikace mohou zatím stále těžit z poněkud vyšší penetrace, kdy chytré televizory zatím převyšují ty připojené k internetu a aktivně využívající HbbTV prostředí. Podle technického ředitele vývojářské firmy Mautilus Petra Mazance se ale v případě hybridní televize a aplikací pro chytré televizory jedná o dva zcela odlišné světy. 

Je to stejné, jako, kdyby zvýšený prodej automobilů měl vést ke snížení prodeje motorových člunů. K tomu je jen velmi málo důvodů a u HbbTV a SmartTV to platí také, říká Mazanec.


Autor: Mautilus

Petr Mazanec, technický ředitel společnosti Mautilus.

HbbTV pro stanice, aplikace pro diváka

HbbTV podle něj propojuje aplikační logiku s televizním vysíláním a jde tak o technologii primárně určenou televizním kanálům, kterým by měla sloužit ke zvýšení jejich konkurenceschopnosti vůči internetovým a IPTV službám. 

SmartTV naopak považuje za technologii, kterou konkurenční internetové videoslužby využívají k tomu, aby svým zákazníkům umožnily sledovat videa nejen na mobilních telefonech a počítačích, ale i v pohodlí obýváku. I ti největší odpůrci televizní obrazovky musejí uznat, že sledovat dobrý seriál nebo film ve 4K rozlišení například z nabídky služeb HBO.GO, Showmax nebo Netflix na 60palcové televizi vleže na gauči je docela příjemný relax, myslí si Mazanec.

Jak by měla vypadat symbióza?

Za ideální považuje stav, kdy televizní stanice využijí naplno možností HbbTV, tedy vybudují videoarchív, umožní v rozumně dlouhém časovém okně zpětné zhlédnutí odvysílaných pořadů a funkci timeshift nebo nahrání pořadů do cloudového úložiště (nPVR), přičemž celou nabídku doplní navíc o zpravodajství, sportovní výsledky, hry nebo aplikace k různým událostem, jako jsou třeba nedávné Olympijské hry. 

Zároveň ale divák potřebuje mít na televizi v rámci nabídky Smart aplikací svoji oblíbenou videoslužbu – třeba zmíněný Netflix. Pak se svět HbbTV a SmartTV vhodně doplní a je to pro mne důvod koupit si chytrou televizi a připojit ji k internetu, popisuje ideální symbiózu Mazanec.

Hybridní aplikace pro operátory

Aktuálně jeho firma připravuje novou verzi Mautilus TV SDK 3.0, platformy pro vývojáře umožňující vývoj bez ohledu na model chytré televize nebo set-top boxu, kdy je zároveň výsledná aplikace kompatibilní i s HbbTV prostředím. Nově pracujeme na tzv. HbbTV operator apps, což jsou aplikace pro provozovatele DVB multiplexů, které běží nezávisle na aplikacích spuštěných na jednotlivých televizních kanálech, vysvětluje Mazanec.


Autor: Mautilus

Smart televize a HbbTV? To je jako srovnávat auta a lodě…

Stále ještě zkoumáme různé možnosti generování GUI na televizi, ať už pomocí WebGL, canvasu, nebo s použitím DOM elementů, a spojujeme to s měřením výkonnosti televizí. Zvažujeme i možnosti UI testů srovnáním uložených referenčních obrazovek s tím, jak se renderují na jednotlivých televizích, shrnuje plány své společnosti Mazanec.

Přechod na React.js i příchod Xiaomi

Za náročný označuje přechod vývoje na React.js, tedy automatizaci testování a zvýšení kvality vývoje zavedením metodologie unit testů, zlepšení procesu code review nebo psaní kvalitnější dokumentace. Tím jsme strávili v podstatě celý loňský rok a stále nejsme se vším hotoví. Rozšířili jsme testovací tým, aktuálně máme 230 televizí a set-top boxů, na kterých můžeme zkoušet aplikace, a to už jeden nebo dva lidé neobslouží, dodává Mazanec. 

Vývojáři z firmy Mautilus se také zkouší zaměřit na některé v České republice nepříliš známé platformy, jako je Vewd, Foxxum, NetRange nebo Roku. Aktuálně se pak snaží navázat kontakt se společností Xiaomi, která také přichází na trh s chytrými televizemi.

Problematice vývoje hybridních aplikací se bude podrobně věnovat i dubnová konference TV CON 2018.

Autor článku

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).