Ty tam jsou časy, kdy se portál Seznam mohl usmívat snahám konkurence spojovat a rozdělovat auditované výsledky nejrůznějších služeb ve snaze dosáhnout „uměle“ co možná nejvyšší návštěvnosti. Minulý týden Oldřich Bajer, marketingový ředitel portálu Centrum, upozornil, že Seznam pravděpodobně švindluje se statistikami uživatelů nově uvedené služby chata.seznam.cz. Tentokráte se totiž v pozici „toho druhého“ nachází Seznam a je to on, kdo musí dotahovat náskok ostatních projektů. V okamžiku vzniku tohoto článku (tj. 19.00 hod., 15. srpna 2001) je na celkově největším xchat.centrum.cz 595 uživatelů, xko.cz 425 uživatelů, pokec.atlas.cz 182 uživatelů a na chata.seznam.cz 480 uživatelů – to je za čtrnáct dnů existence obdivuhodný výkon, který si zaslouží bližší prozkoumání.
Na první pohled se může zdát až banální hádat se o zdánlivě bezvýznamné číslo na titulní straně komerčně nezajímavé služby, jakou je právě chat. Jenže provozovatelům samozřejmě nejde o reklamu, protože „chatovací“ servery zpravidla nejsou z tohoto pohledu právě nejatraktivnější (uživatelé protočí hodně stránek a na reklamní bannery neklikají). Hlavním přínosem je především stálá uživatelská obec – lidé nechodí na chat pro chat samotný, ale kvůli dalším lidem, takže přechod na konkurenční službu mezi „cizí“ lidi je velmi nepravděpodobný -, která následně používá vyjma chatu i další služby daného portálu, protože jsou nasnadě. MSN.Atlas začal pokec.atlas.cz provozovat od píky, Centrum naopak xchat.centrum.cz ve víru bouřilivých událostí loňského srpna koupilo (viz Centrum oznámilo koupi Xchatu, pohybnosti zůstávají).
Na výsledcích chata.seznam.cz by nebylo nic divného – Seznam je největší portál, takže má jistě právo i na největší chat, JENŽE… sečtete-li uživatele ve všech místnostech (v době vzniku tohoto článku 163), pravděpodobně zjistíte, že tvoří kupříkladu pouze 34 procent z celkově uváděného čísla (tj. 480), což je opravdu podivné. Vysvětlení Seznamu zní: „Na Seznam Chat(u) jsou teď hlavně noví uživatelé, kteří se často zapojují aktivně do on-line komunikace v místnostech až po pročtení souvisejících informací a návodů, které popisují funkce a vlastnosti chatu. Až do zapojení do komunikace v místnosti jsou proto uvedeni jen v celkovém počtu.“ Ovšem představa, že by zbývajících 66 procent „zmizelých“ uživatelů chatu pilně studovalo 6.000 znaků pravidel (nic jiného zde není), působí poněkud úsměvně.
[St] [Čt] [Pá] [So] [Ne] [Po] [Út]
xchat.centrum.cz – modrá
xko.cz – zelená
pokec.atlas.cz – červená
chata.seznam.cz – tyrkysová
Zdroj: MSN.Atlas
Druhou možností je (záměrně či neúmyslně) nefungující „vyhazování“ neaktivních uživatelů. Pokud kupříkladu na Centru či MSN.Atlasu jsou uživatelé 10 až 15 minut neaktivní (ať už proto, že si někam odskočili a službu právě nepoužívají, nebo zavřeli internetový prohlížeč a zapoměli se regulérně odhlásit), dojde k jejich automatickému vyhoštění ze systému. Dagmar Haltmarová, PR & Marketing Manager Seznamu, sice tvrdí, že k vyhazování uživatelů dochází po 30 minutách, JENŽE… den po skončení online rozhovoru bylo v místnosti aktivních 18 uživatelů (co tam asi dělali?), a pak je zde samozřejmě graf – pro potřeby článku vygenerovaný krátce po 19. hodině -, kde jasně vidíte, že vývoj uživatelů chata.seznam.cz vůbec nekopíruje běžnou křivku vývoje návštěvnosti, která je patrná u ostatních služeb.
Rovněž na dalších grafech (týkajících se uplynulých sedmi dnů) si můžete povšimnout, že se křivka vývoje návštěvnosti chata.seznam.cz chová v porovnání s konkurencí poněkud „asociálně“. Výsledky chování uživatelů chatů jsou vůbec zajímavé a jistě by si zasloužily podrobnější analýzu. Zejména je patrno, že Centru se koupě původně samostatné služby Xchat vyplatila, což současně potvrzuje má předchozí slova o stálé uživatelské obci, která je tvořena především silnými osobními vazbami. Ani skandál z minulého srpna a následná hromadná migrace skalních uživatelů Xchatu na nově vznikající Xko – z dílny autorů Xchatu (viz Z jednoho Xchatu jsou dva) – nezpůsobila odliv uživatelů z původního systému do nového. Nové Xko tak naproti očekávání zůstalo podstatně menší.
Jak jsem již v předchozím odstavci naznačil, samotné grafy jsou neobyčejně zajímavé – na první pohled především překvapí téměř minimální odchylka mezi vývojem návštěvnosti služeb ve všední dny a dny víkendové. Jednak by se rozdíl uživatelů dal spočítat takřka na prstech jedné ruky a jednak křivka návštěvnosti vykazuje v zásadě identický charakter. Odpolední špička se o víkendu oproti zbytku týdne posunuje pouze o hodinu a večerní „raketový“ nástup zůstává. Zajímavé jsou ovšem dva aspekty – nástup začíná pravidelně po 19. hodině (tj. ještě před večerními zprávami a nikoli až po jejich skončení) a současně se uživatelé této hodiny drží i o víkendech, kdy k tomu nemají reálný důvod, protože poplatky za Internet jsou po celý den stejné. Chaty tak poněkud vybočují z šedivého průměru internetových statistik.