České zastoupení Googlu dosáhlo prvních narozenin. Máte co slavit?
Taťána le Moigne ™: Máme (ukazuje graf podílu vyhledávačů Toplistu). Tento snímek ukazujeme lidem v Googlu, když se ptají, jak to u nás vypadá. Nezáleží nám totiž na exaktních číslech, ale na trendu. Ten je jasně rostoucí, což v ostatních regionech, kde má Google obtížnou pozici, zatím většinou vidět není. V říjnu loňského roku jsme spustili český Google, ačkoliv doména www.google.cz začala fungovat již v srpnu. Vzhledem k tomu, že situace na českém trhu je trochu odlišná od jiných evropských zemí, první tři měsíce jsme věnovali stanovení strategie. V říjnu až prosinci jsme provedli interní i externí uživatelské testy. Následně jsme pracovali na vylepšeních – reflektování českých specifik typu skloňování a časování. Během 11 měsíců jsme uvedli 11 nových lokalizovaných služeb.
- provozní ředitelka české pobočky Googlu
- v Googlu pracuje od října 2006
- v IT pracuje již 17 let
- 10 let pracovala pro Microsoft, a to v ČR, v Německu a v UK
- pracovala i ve společnostech Digital Equipment a Abakus Distribution
- před nástupem do Googlu provozovala čtyři roky vlastní konzultační firmu
- má vlastní firmu zabývající se návrhem deskových her pro děti
- vystudovala výpočetní techniku a ekonomii
- s manželem a synem žije v Praze
Do Googlu nedávno přišel Jaroslav Bengl, čemu se bude věnovat?
TM: Jaroslav Bengl byl jistou dobu CEO Atlasu. Původem je vývojář, má však rozsáhlé manažerské zkušenosti. Je první Čech, který je součástí mapového týmu v nejdůležitějším evropském vývojovém centru Googlu v Curychu. Jeho starostí je, aby mapy Googlu, až budou vypuštěny na český trh, byly výborným produktem. Jeho vědomosti o mapách by se však měly promítnout i globálního vývoje Google Maps.
Mapy Googlu jsou však již z velké části v Česku použitelné.
TM: Ne však tak, abychom s tím byli spokojení.
A kdy budou?
TM: Datum vám sdělit nemůžeme. Mapy patří mezi pět hlavních produktů Googlu (spolu s vyhledáváním, reklamou, webovými aplikacemi a YouTube). Globálně má Google přes sto služeb. V těchto pěti oblastech lze však očekávat, že se svých českých verzí dočkají rychle a kvalitně.
- V českém Googlu působí jako Business Relationship Manager. Na starosti má budování vztahů s mediálními a reklamními agenturami, komunikaci s univerzitami, vývojáři a blogery.
- Byl prvním českým zaměstnancem společnosti Google v Irsku, kde začal pracovat na podzim roku 2004.
- Studoval na soukromé univerzitě Bard College v USA a je absolventem magisterských studií na Masarykově univerzitě v Brně, kde pracoval do roku 2004 jako koordinátor pro zahraniční vztahy, a na Středoevropské univerzitě v Budapešti, kde vystudoval v rámci stipendia nadace Open Society Fund magisterský obor Gender and Cultural Studies.
Můžete tedy alespoň říct, jestli půjde o období do konce roku?
TM: Budou rychle, ale víc nemůžeme sdělit. Tempo lokalizace našich produktů do češtiny je dobré. Chceme jej udržet, dokud všechny hlavní produkty nebudou v češtině. Přesto nadále bude prioritou udržení kvality stávající nabídky. Důležité je i zvýšit povědomí o existenci těchto služeb, i z tohoto důvodu jsme přijali Kateřinu Holcmanovou.
Na české titulní stránce se před nedávnem objevil odkaz „další“. Jakkoliv to může znít zvláštně, je to pro nás velká událost. Změnit titulní stránku je v Googlu práce na dlouhou dobu. Lukáš Morávek na tom pracoval několik měsíců, politika Googlu je v tomto ohledu velmi striktní. Takovýto odkaz se může objevit až s existencí dostatečné nabídky lokálních produktů. Pro nás to znamená, že běžní uživatelé Internetu – tedy ti, kteří nečtou Lupu a do této chvíle o našich dalších službách vůbec netušili – mohou poznat i další služby Googlu kromě vyhledávání.
Marketing ano, ale jinak
Bude se marketingová strategie Google v Česku lišit od globálního postupu?
TM: Ani ne. Neplánujeme využívat billboardy a televizní reklamu. Zaměřujeme se na cílené akce a Internet. Občas se objevíme i v reklamě našich partnerů – například u British Airways. Nechceme však žádnou invazivní a agresivní kampaň, to není styl Googlu.
V zemích, kde Google nemá dominantní pozici (Rusko, Čína, Jižní Korea), často volí individuálnější strategii a spouští i takové služby, které jinde neprovozuje. Lze to očekávat i v Česku?
Lukáš Morávek (LM): Google podle své pozice na tamních trzích dělí státy do dvou kategorií. Některé aktivity, které provádíme například v Číně či Rusku, globálně skutečně neprobíhají. Česká republika do této skupiny zemí s nižším podílem Googlu spadá. Snažíme se proto přijít i s něčím, co zde ještě konkurence nemá. Nedá se však očekávat, že bychom zde vyvinuli něco specifického. Vždy to bude součástí širšího kontextu zemí, kde Google nemá takovou pozici.
TM: Pokud se podaří v Česku otevřít vývojové centrum, tak je možné, že se nějaký produkt před spuštěním jinde otestuje zde. Ale to je čistě spekulativní. Česko však v Googlu získalo prioritu, jsme dnes po Rusku nejrychleji lokalizující trh v Evropě. V Googlu bývá pravidlem, že po spuštění nějaké služby v Americe se jako další trh dostane na řadu Británie. My se snažíme, aby pro vybrané produkty bylo prvním trhem právě Česko.
LM: Příkladem speciálního přístupu je Google Earth. Že se právě tento produkt lokalizoval do globálně minoritního jazyka – češtiny, nám myslím velmi pomohlo, stejně jako rozšíření na Google Sky. Právě tyto produkty za poslední dobu zaznamenaly největší úspěch.
Co přesně znamená největší úspěch? Google Sky je poměrně specializovaná služba pro masovou pozornost…
LM: Určitou metrikou může být návštěvnost blogu Google Česká republika. Po spuštění Google Sky jsme zaznamenali jednoznačně nejvyšší čtenost souvisejícího článku. Ve srovnání například s Polskem byl tento ohlas daleko větší. Může to být i tím, že Češi mají k této oblasti bližší vztah. Ten zájem mne však velmi překvapil.
TM: Google Sky však pochopitelně není strategickým produktem. Ty určuje oněch pět okruhů.
Ani u těchto minoritních aplikací nemůžete uvést počty uživatelů?
TM: Bohužel. Říci můžeme snad jen to, že počet českých uživatelů služby Blogger je v řádu stovek procent vyšší než v řadě srovnatelně velkých států. Dalším příkladem mohou být Google Apps. Nedávno jsme na české titulní stránce Googlu měli upozornění na tuto novou službu. Včera nám přišly evropské statistiky výsledků této kampaně a v rámci našeho regionu jsme s Google Apps druzí nejúspěšnější. Což je zvláště pozoruhodné vzhledem k našemu celkovému podílu na trhu a vysokém podílu našeho konkurenta – Microsoftu.
Příští rok se hodláme pustit do přímého prodeje reklamy v Česku. Máme v této oblasti otevřené tři volné pozice. V celé řadě okolních zemí je právě toto hlavní náplní činnosti místních poboček. Zaměříme se na velké firmy z oblasti exportu, financí, telekomunikací apod.
Hodláte také využít služeb zprostředkovatelských agentur?
TM: Nikoliv, reklamu prodáváme přímo. Agentury jsou pro nás bezesporu významným klientem, se kterým rozhodně budeme spolupracovat, ale na stejné úrovni jako s kterýmkoliv jiným.
Co obecně soudíte o mediálním trhu na českém Internetu a na stížnosti některých velkých hráčů ohledně výše provizí mediálních agentur?
LM: Nedá se očekávat, že by Google v Česku měnil model, který aplikuje v celé Evropě. Přestože pro někoho možná nejsou naše podmínky přesně takové, jaké by si přál, máme spoustu partnerů a celá řada společností na nich postavila svůj úspěch.
YouTube v češtině?
Co brání rychlejšímu překladu služeb? Proč například YouTube nedorazil do Česka v první vlně lokalizací?
LM: Ona to není vždy jen otázka překladu samotného. Potřebná je analýza onoho lokálního prostředí. V řadě zemí se mohou vyskytnout kontroverze a je třeba zjistit, je-li daná země připravená. Služba může globálně fungovat na .com doméně, ale k lokalizaci potřebujeme jistotu, že ji lze normálně provozovat.
Dá se české YouTube očekávat do konce roku?
TM: To vám nemůžeme říct. Nakonec ani my sami to přesně nevíme.
Patrick Walker z YouTube nám však v květnu prozradil, že do konce roku by to být mělo…
TM: Vidíte, tak se zeptejte Patricka Walkera.
Předpokládal bych, že vy to také budete vědět, když to řekl i nám.
TM: On řekl, že by to mělo být. Připravit spuštění YouTube je komplikovaná záležitost. Je to pro nás strategický produkt, v Česku bude a na trhu se objeví, až na to budeme připraveni.
LM: Otázkou je, jestli by lokalizace znamenala nárůst počtu uživatelů této služby. YouTube je již v Česku velmi úspěšné, pokud porovnám čísla s veřejnými údaji Streamu nebo N-Joy, je návštěvnost YouTube mnohonásobně vyšší.
V sousedním Polsku však již lokální YouTube běží.
TM: Polsko šlo v první vlně, je dnes mezi „top six“ v Evropě a velikost trhu samozřejmě hraje též roli. Já bych samozřejmě byla ráda, kdyby Eric Schmidt řekl, že všechny produkty půjdou do Česka jako první, ale to bohužel zařídit neumíme. Až zde za rok budeme sedět a budeme se dívat, kde všude v Evropě už YouTube je a kdy Česko přišlo na řadu, tak nás pochválíte.
Zmínil jste čísla o návštěvnosti Youtube. Podle průzkumu NetMonitorPanel má YouTube mezi českými uživateli miliónovou měsíční návštěvnost. Můžete tato čísla potvrdit svými statistikami?
LM: My pracujeme s údaji o počtu přehraných videí. Mohu proto pouze odhadovat, že uvedené číslo je reálné. Zda-li je vyšší nebo nižší, však upřesnit nemůžu.
Může Seznamem odkoupený Stream odlákat YouTube české uživatele?
LM: YouTube je globální služba s globálním obsahem. Řada videí je přitom bez ohledu na jazykovou bariéru přístupná mezinárodně, což je naše velká výhoda oproti místním službám.
Stream hodlá sdílet příjmy z videoreklamy s tvůrci obsahu i webmastery, kteří si video přidají na své stránky. Plánuje Google něco obdobného a bude se to týkat i českých uživatelů?
LM: Vkládání videoreklam bude po světě implementováno v několika vlnách, počínaje USA. Bude to proto chvilku trvat, než se dostane do Česka. Podle mých informací ovšem ještě neexistuje žádný definitivní plán, jak bude reklama vypadat, kam se bude dávat atd.
TM: Vymyslet optimální obchodní model není triviální. Chceme postupovat rozvážně a otestovat si možné cesty. Ani v oblasti vyhledávání nebyl současný reklamní model objeven okamžitě. Online video je revolučním segmentem. Nechceme, aby reklama byla rušivým elementem uživatelské spokojenosti.
Jaká je budoucnost Google Videa vedle YouTube?
TM: Schopnost Googlu indexovat a vyhledávat videa umístěná po celém světě je další výhoda oproti české konkurenci. Google Video je koncipováno právě jako videovyhledávač. V lokalizaci pro nás bude prioritní YouTube.
Právě Google Video nedávno umožňovalo přímo ve výsledcích vyhledávání přehrát videa z konkurenčních videohostingů. Videa však byla zkopírována na servery Googlu a zobrazována v designu jeho přehrávače. Ačkoliv se tato funkce v zápětí vytratila, zůstala na Searchmash. Neznamená to konflikt s autorskými právy?
LM: Poté, co se objevily články s touto informací, došlo na Google Videu k nápravě. Dá se proto očekávat, že pokud to v této podobě někde zůstalo, bude to také odstraněno.
TM: Pro Google je mimořádně důležité udržet si svůj kredit a právě u YouTube jsou věci jako autorská práva, ochrana osobnosti atd. vidět jako na tapetě. Škoda, kterou lze napáchat neuváženými a rychlými kroky, je vysoká. Google se tomu snaží předejít analyzováním uživatelské reakce. Sledovali jsme diskusi na Lupě o jednom z českých pokusů, jak se dostat do této oblasti. Jak říká kníže Karel Schwarzenberg: „Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly“. Jedna věc je něco chtít a druhá to realizovat v praxi. Google je proto velmi opatrný, lekce typu Turecka je pro nás velmi důležitá.
Nemáte obavu, že právě tyto lekce nakonec zkrotí „inženýrského ducha“ Googlu, takže v povědomí veřejnosti skončí jako Microsoft, kde údajně existují komise na hodnocení genderové vyváženosti ikonek?
TM: Tato otázka je jedna z největších výzev, která před Googlem stojí, a velmi dobře si to uvědomujeme. Myslím, že jsme se poučili z některých zkušeností na trhu a snažíme se dělat některé věci jinak. Nadšeneckou atmosféru je třeba sladit se závazky vůči obchodním partnerům. Abych byla konkrétní – Google otevírá vývojářská centra po celém světě a uvědomuje si, že vše z Ameriky přenést nelze. Například mobilnímu trhu rozumějí lépe na rozvinutějším evropském či asijském trhu. Google se také aktivně snaží prezentovat svůj přístup k citlivým otázkám typu osobních údajů – stačí se podívat na video na naší stránce. Realitou ovšem je, že společnosti, jako je např. Microsoft, které působí na trhu dlouhodobě a v globálním měřítku, se mohou dostat do situace, že ať udělají cokoliv, je to vnímané negativně. V dlouhodobém horizontu je ovšem nejpodstatnější kvalita a inovace produktů, služeb a zodpovědný přístup k zákazníkovi. Garance dlouhodobé oblíbenosti neexistuje pro nikoho. Je to zase jen o poctivé práci.
Čína? Byla to nutnost
Jaký je v této souvislosti váš osobní názor na spolupráci Googlu s čínskou vládu při cenzuře?
TM: Myslím si, že je dobře, že Google v Číně za omezených podmínek některé služby poskytuje. Jak víte, neprovozujeme v Číně služby vyžadující sdělování osobních údajů. A pokud si mohu dovolit osobní názor na otázku, zda bych byla ráda, kdyby v Československu před 20 let byl Google, tak říkám, že ano. Domníváme se, že nezpřístupnit uživatelům jisté promile informací je lepší, než jim nezpřístupnit vůbec nic. Čína je důležitá velmoc a pro Google je důležité na tomto trhu fungovat. Olympiádu v Pekingu podporuje celý svět. Způsob, jakým Google dělá svůj obchod, není ani černý ani bílý, jsme nuceni respektovat lokální zákony a někdy je nutné udělat také kompromis.
Spoluprací se společností Tianya ale provozujete služby vyžadující osobní údaje. Je například možné, že na žádost čínské vlády budete nuceni poskytnout identifikační údaje konkrétního uživatele.
TM: Nedávný spor s americkou vládou jsme vyřešili prostřednictvím tamějších zákonů a věřím, že právě výše zmíněnými preventivními opatřeními se nám daří eliminovat možné problémy v Číně. Existují hranice, přes které Google prostě nepůjde. Byznys v globálním měřítku znamená, že je nutné respektovat místní právo, ale je i možné zachovat si jisté morální principy, které ta společnost vyznává. Jak jsem již řekla, rozhodnutí Googlu vstoupit na čínský trh znamená, že většina obyvatel Číny má přístup k demokratickému vyhledávání na Internetu, byť limitovanému. Jak víte, cenzurované výsledky označujeme, což není zcela běžnou praxí – zdaleka všichni to tak nedělají.
Příkladem jisté netransparentnosti mohou být čínské Google News, do kterého jsou zařazovány pouze povolené zdroje a není nijak specifikované, kdo je vyřazen.
TM: Není to problém čistě jen Googlu, ale celého světa. Stále se domnívám, že pozitiva přebíjejí negativa. Svět není černobílý. Pokud hledáme ideální způsob, jak v Číně postupovat, pak asi neexistuje.
Problémem také může být strach, že stejně jako v Číně se Google v případě potřeby zpronevěří svému heslu „Dont´t be evil“ i kdekoliv jinde na světě.
TM: Pomohu si analogií: manželství je věc kompromisu. Výsledek je vždy jiný, než jaký jsme si předem představovali. Když Google vyslovil „Don´t be evil“, bylo to pár kluků v Mountain View, kteří postavili dobrý vyhledávač a chtěli dělat obchod jinak. Na spoustě případů můžeme demonstrovat, že to jinak dělat lze. A i v globálním kontextu si pořád myslíme „Don´t be evil“ a je to určitě jedna z mých motivací, proč pracuji v Googlu. Problémy a složité situace samozřejmě existují. Ale směru se držíme, ačkoliv na dnešní velikost Googlu na začátku jistě nikdo nepomyslel. Důležité je, že Google k citlivým tématům přistupuje transparentně. Doufám, že olympiáda, na které se podílí celý svět, dopadne dobře a že za dva roky se na tomto místě shodneme, že Google udělal dobrý krok ve svém rozhodnutí podílet se na demokratizaci přístupu k informacím v zemi, jako je Čína.
Kdy se do českého vyhledávání dostane universal search?
LM: To už částečně funguje u obrázků. Rozšíření na další služby (news, video) je vázáno na lokalizaci těchto služeb.
Lokalizace Google News je tedy na řadě?
LM: Google nezveřejňuje žádné termíny, i kvůli tomu, že často dochází k jejich posunutí. Google by si přál, aby se každá nová služba šířila podobně virálně jako Gmail. Jestli tomu tak bude, předem nevíme. Ale pokud ji oznámíme dopředu, rozhodně onen efekt smažeme.
Se spoluprací s iDnes jsme spokojeni
Čísla, která jsem slyšel o popularitě Gmailu v Česku, hovořila o zanedbatelném podílu. Jste ochotni odhadnout, jak si Gmail vede? A druhá otázka – připravuje se nová verze Gmailu, už jste ji viděli?
TM: Otázka jedna – ne, otázka druhá – ne.
LM: Já Vám mohu říci, že počet emailových stránek vytvořených prostřednictvím Google Apps výrazně roste, přestože na trhu není mnoho místa. Věřím, že po změnách, které se u Gmailu ještě do konce roku plánují, bude velice atraktivní.
Jste spokojeni s partnerstvím s iDnes v oblasti freemailu?
TM: Jednoznačně ano. E-mail je dnes komoditou a výhodou Googlu je schopnost kontinuálního vývoje. Takových společností není ve světě mnoho. Jinde je běžné, že se na aplikaci začne pracovat až ve chvíli, kdy začne příliš zastarávat oproti konkurenci. Google na Gmailu, aniž by to bylo nutně vidět, pracuje nepřetržitě. Udržet tempo vývoje, které Google nasadil, je pro něj bezesporu velká výzva. Má však výhodu oproti konkurenčním společnostem, které na Internetu nevyrostly.
Má iDnes zvláštní podmínky, nebo jste jim poskytli standardní Google Apps?
TM: Máme s iDnes uzavřeno partnerství, takže podmínky se rozhodně liší. Věnujeme jim z tohoto titulu patřičnou pozornost, přesné podmínky nesdělíme.
Jak se v Česku daří iGooglu?
TM: iGoogle jde rychle nahoru. Je česky lokalizován a řada uživatelů jej objevuje jako ten „druhý Google“, který si mohou sami nastavit. S přibýváním dalším služeb bude smysl iGooglu pro české uživatele narůstat.
Souvisejí nové gadget ads s akvizicí Doubleclicku? Jedná se o platformu pro bohatší reklamní formáty? Objeví se i na stránkách Googlu?
LM: Nevím, jestli byl tento formát ve vývoji ještě před koupí Doubleclicku, či zda podnět k jeho vytvoření přišel právě od něj. Koncepcí gadget ads každopádně je, že je lze přidat na iGoogle. Pokud zadavatel dokáže vytvořit něčím zajímavou kampaň, která se bude šířit virálně, může se pomocí iGoogle dostat k řadě uživatelů, a to bezplatně.
Můžete potvrdit či vyvrátit vývoj mobilního telefonu od Googlu?
TM: Nemůžeme to ani potvrdit, ani vyvrátit.
Plánujete posílit českou podporu AdSense?
LM: K posílení již došlo, odpovědní lhůty jsou dnes na dobré úrovni.
TM: AdSense v Česku mělo rychlý a veliký úspěch, proto jsme zpočátku měli jistý problém s objemem dotazů.
Proč není možné převést peníze vydělané v AdSense přímo do kampaně AdWords?
LM: Důvod neznám, ale osobně si myslím, že by integrace AdWords a AdSense byla velikým zásahem. Počet uživatelů AdSense je řádově nižší než uživatelů AdWords, a je proto otázkou, zda by nějaké takové řešení mělo vůbec smysl.
Jste zpětně ochotni oznámit podmínky akvizice domény google.cz?
LM: Ne a ani nikdy do budoucna. Je to uzavřená kapitola.
Je pro český Google prioritou rozvoj komunitních služeb, respektive Orkutu?
LM: Orkut je prioritou v zemích, kde je široce populární, především v Brazílii. V zemích, kde jsou etablované jiné sociální sítě, není na Orkut kladen důraz.
Děkujeme za rozhovor.