Tohle se dá interpretovat dvěma způsoby:
1) Seznam posílá uživatele na špatnou podstránku a ti musí (v průměru) skoro jednou překliknout, aby začali tam, co uživatelé googlu.
2) Seznam má prostě jiný druh uživatelů, kteří si musejí více zaklikat, než najdou co hledají.
O tom, jestli platí jedno, nebo druhé, se můžeme dohadovat, ale nemáme asi způsob jak to ověřit. První vysvětlení by bylo bod pro Google, druhé nikoli.
Kdyz si udelam vzorek 10 000 webu o it, tak dojdu k zaveru, ze vsichni uzivatele na internetu jsou ITci ... uplne stejne jako kdyz pouziju jedinej web.
Stejne tak kdyz se si stoupnu pred porodnici, tak zjistim, ze vsichni obyvatele mesta jsou tehotne zeny tesne pred porodem ... ze.
Zajímalo by mě více informací o tom, odkud jsou data a jak byla zpracovávána.
Protože předpokládám, že to jsou data z GA statik webů, ke kterým má effectix přístup a protože effectix je online marketing a performance agentura, tak více než o tom, co se měnilo na českém internetu mohou tato data vypovídat o (ne)schopnostech Effectixu.
Tedy například (aniž bych to chtěl tvrdit) údaj o poklesu Seznamu a nárůstu Google na webech jejich klientů může znamenat jen to, že prostě neumí optimalizaci/ppc pro Seznam ale zvládají jí pro Google.
Také způsob zpracování a zprůměrování může mít ohromný vliv. Např. můžu mít tisíc normálních firemních webů se stovkou návštěv denně a k tomu jeden portál s milionem návštěv denně a najednou budou veškeré informace znehodnoceny nějakými změnami na tom portálu.
Takže určitě bych si z ničeho z tohohle nedělal nějaké obecné závěry, je to spíš pěkné marketingové/seo/pr cvičení Effectixu a pěkná ukázka možného manipulativního užití statistiky (byť nejspíš jen nevědomého).
Máme k dispozici také zajímavý vzorek měřených webů od velkého spektra tvůrců, je tedy vyloučena "hromadná" chyba v optimalizaci. Daleko objektivnější by bylo zpracovat tato data u webů, které se nacházejí v obou fulltextech na stejných pozicích. Pak je ale potřeba brát také v potaz, o jakou činnost - firmu se jedná, protože i zde jsou značné rozdíly dané sociodemografickými skupinami uživatelů a jejich oblíbenosti v používání fulltextů.