Kontroverzní vyhledávání obrázků přes Google doznalo menší změny. Při kliknutí na některý z obrázků mezi výsledky vyhledávání se již vedle náhledu nezobrazuje v pořadí třetí tlačítko „Vyhledat pomocí obrázku“. Nahrazuje jej méně zřetelný odkaz. Přitom tlačítko „Vyhledat pomocí obrázku“ teprve před několika měsíci nahradilo tlačítko „Vyhledat podobné“.
Jak je červeno vyznačeno – jedno tlačítko ze tří zmizelo, ovšem nahradil jej méně zřetelný textový odkaz.
Současná podoba vyhledávače obrázků byla a je kritizována nejen provozovateli webů, ale třeba i profesionálními fotografy. Tvrdí, že Google Image Search nyní funguje spíše jako pofidérní banka grafiky a fotografií, která profituje na cizím obsahu, aniž by přinášela pro provozovatele webů benefit v adekvátním přílivu návštěvníků.
Google to sice vytrvale odmítá, ale třeba v Německu provozuje odlišnou verzi vyhledávače obrázků. Drobnými úpravy evidentně prochází i vyhledávání obrázků, které mají k dispozici čeští uživatelé. Tlačítka „Vyhledat pomocí obrázku“ či dříve „Vyhledat podobné“ patřila mezi kritizované prvky vyhledávání obrázků, které Google letos spustil.
Kritikům ale nejvíce vadí vysoká kvalita náhledového obrázku a přítomnost tlačítka „Zobrazit obrázek“, které uživatele nasměruje rovnou na soubor s obrázkem, přestože na zdrojovém webu na něj není přímý odkaz. Stále více webů tak přímé přístupy k souborům s obrázky blokuje nebo přesměrovává v lepším případě na stránku s obrázkem, v horším případě na svou hlavní stránku.
Doplněno 3.10. v 16:40: Google nám do redakce zaslal reakci na článek. Přímo k popisovaným úpravám se v něm nevyjadřuje. Převážně opakuje to, co jste si mohli přečíst již v odkazovaném dřívějším článku. Google reagoval následovně:
„Posláním Googlu jako internetového vyhledávače je zpřístupnit internetový obsah v různých formátech uživatelům, zároveň ale Google všude ve světě v rámci svého podnikání respektuje místní legislativu.
Je důležité zmínit, že zobrazujeme pouze náhledy obrázků v malých velikostech. Obrázky třetích stran nehostujeme, uživatelům nabízíme 4 různé odkazy, jak se dostat na obrázek v plném rozlišení a též i na stránku, v rámci které Google obrázek lokalizoval.
Zároveň nový design podle našich testů zvyšuje počet prokliků z výsledků vyhledávání na weby, ze kterých obrázky pocházejí.
Nicméně kterýkoliv provozovatel webové stránky se může rozhodnout a snadno se ze služby Obrázky Google odhlásit s tím, že má zároveň možnost zůstat dohledatelný v rámci Vyhledávače Google. Více informací na http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=35308“