Google upravil vyhledávání obrázků (doplněno)

2. 10. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Některými provozovateli webů kritizovaná podoba vyhledávání obrázků přes Google doznala úpravy, ale kritiky zřejmě neumlčí. V čem je podle kritiků problém? Co se změnilo?

Kontroverzní vyhledávání obrázků přes Google doznalo menší změny. Při kliknutí na některý z obrázků mezi výsledky vyhledávání se již vedle náhledu nezobrazuje v pořadí třetí tlačítko „Vyhledat pomocí obrázku“. Nahrazuje jej méně zřetelný odkaz. Přitom tlačítko „Vyhledat pomocí obrázku“ teprve před několika měsíci nahradilo tlačítko „Vyhledat podobné“.

Jak je červeno vyznačeno – jedno tlačítko ze tří zmizelo, ovšem nahradil jej méně zřetelný textový odkaz.

Současná podoba vyhledávače obrázků byla a je kritizována nejen provozovateli webů, ale třeba i profesionálními fotografy. Tvrdí, že Google Image Search nyní funguje spíše jako pofidérní banka grafiky a fotografií, která profituje na cizím obsahu, aniž by přinášela pro provozovatele webů benefit v adekvátním přílivu návštěvníků. 

Google to sice vytrvale odmítá, ale třeba v Německu provozuje odlišnou verzi vyhledávače obrázků. Drobnými úpravy evidentně prochází i vyhledávání obrázků, které mají k dispozici čeští uživatelé. Tlačítka „Vyhledat pomocí obrázku“ či dříve „Vyhledat podobné“ patřila mezi kritizované prvky vyhledávání obrázků, které Google letos spustil.

Kritikům ale nejvíce vadí vysoká kvalita náhledového obrázku a přítomnost tlačítka „Zobrazit obrázek“, které uživatele nasměruje rovnou na soubor s obrázkem, přestože na zdrojovém webu na něj není přímý odkaz. Stále více webů tak přímé přístupy k souborům s obrázky blokuje nebo přesměrovává v lepším případě na stránku s obrázkem, v horším případě na svou hlavní stránku.

Doplněno 3.10. v 16:40: Google nám do redakce zaslal reakci na článek. Přímo k popisovaným úpravám se v něm nevyjadřuje. Převážně opakuje to, co jste si mohli přečíst již v odkazovaném dřívějším článku. Google reagoval následovně:

Posláním Googlu jako internetového vyhledávače je zpřístupnit internetový obsah v různých formátech uživatelům, zároveň ale Google všude ve světě v rámci svého podnikání respektuje místní legislativu.

Je důležité zmínit, že zobrazujeme pouze náhledy obrázků v malých velikostech. Obrázky třetích stran nehostujeme, uživatelům nabízíme 4 různé odkazy, jak se dostat na obrázek v plném rozlišení a též i na stránku, v rámci které Google obrázek lokalizoval.

Zároveň nový design podle našich testů zvyšuje počet prokliků z výsledků vyhledávání na weby, ze kterých obrázky pocházejí. 

Nicméně kterýkoliv provozovatel webové stránky se může rozhodnout a snadno se ze služby Obrázky Google odhlásit s tím, že má zároveň možnost zůstat dohledatelný v rámci Vyhledávače Google. Více informací na http://support.google.com/web­masters/bin/answer.py?hl=en&an­swer=35308

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).