Tak v tomto případě bude zodpovědný provozovatel. V případě nehody půjde k soudu on. Pokud prokáže, že nic nezanedbal, pak má černého Petra dodavatel nebo výrobce. Nehledal bych v tom vědu.
Když to někdo hacke, je to stejné, jako když někdo poškodí brzdy. Pachatel neznámy tč ublížení na zdraví, nebo pokus o vraždu.
Ovšem, nevím jak se bude řešit, pokud poteče voda do kopce.
Problém je, že u klasických aut je za nehodu způsobenou technickým defektem u nás vždy odpovědný řidič nebo majitel auta. I v případě skrytých defektů, které laik nemůže vůbec detekovat, je obrovský problém tu vinu přehrát na někoho dalšího (výrobce vadné součástky, např.).
Takže bych se rozhodně bál, alespoň v našem právním b...lu, do takového auta vlézt.
Ano, mam auto, takzvane vse v elektrice. Je z doby, kdy takova vybava byla luxusem, tedy letite. Uz se za jizdy urvala kladka v rozvodech, odesel bufik, menil jsem spojku, spoustu dalsich spotrebnich veci, ale jeste nikdy nebyla zavada v elektrice. Ma to najeto neco pres 320kkm. Toz tak.
Jako ja vam rozumim, clovek ma tendenci verit spis necemu, co lze spravit kladivem, nez necemu na co je potreba pajka nebo seriovej kabl, ale moje zkusenost je v tomhle takova jaka je.
Mam pocit, ze vas zaver je ponekud iracionalni.
Na jedne strane mate auto, ktere bylo otestovano nejakou davkou km nez slo do prodeje, je tam nejaka pravdepodobnost vady, ktera bude mit fatalni nasledky.
Na druhe strane mate vuz, ktery z principu muze projit uplne stejnymi testy, jen je slozitejsi. Ale taky je zrejme, ze jeho chovani je plne pod kontrolou vyrobce, pokud nezanedbate udrzbu, tak to vlastne nedovedete nijak ovlivnit. Navic naprosto eliminuje chyby ridice. A navic lze chovani toho rizeni logovat a pokud dojde k nehode, tak je to mozne do nejake miry zreprodukovat. Logicky tezko muzete byt v horsi pozici nez ted, kdy musite slozite dokazovat, ze za neco muze vada od vyrobce a zadnou z techto moznosti a argumentu nemate.
Predpokladam, ze pred prodejem bude muset dojit k nejakemu soudnimu rozhodnuti o zodpovednosti a pokud to da na vyrobce, tak asi neni problem, pokud ne, tak ty auta budou neprodejny.
Ono jde i o zodpovědnost v případě nehody. Kdo bude platit pokutu, případně půjde sedět: Výrobce HW? Výrobce SW? Ten, kdo seděl vevniř a neměl možnost chování vozidla nijak ovlivnit?
A co se stane v případě, když to někdo hackne? Vzhledem k tomu, že už úspěšně hackli i čipy, řídící kardiostimulátor ...
smlouva pri pouziti bude postavena tak, ze odpovedny bude ten kdo v aute sedi, bez vyhrad. je na kazdem cloveku, jestli tohle riziko bude chtit prijmout nebo ne.
teprve az tohle bude pouzivane delsi dobu, se zacnou rozlisovat detaily, soudy budou prihlizet ze ridil software a ne clovek, proste to nejakou dobu potrva. ani stat, ani legislativa nejsou schopny drzet krok s vyvojem, a nedokazaly to ani pred 200 lety
2KarelI
Protoze se lupa prave podelala a na vas post nelze odpovede (jak priznacne) tak sem ...
Mate auto? Pak jiste vite sam dobre, ze cim vic elektroniky, tim vic se to sere. Trebas se rozhodne ze nepujde nastartovat, protoze je voda v cidle ABS ... Tohle se u 20let staryho auta nestane, protoze tam nic takovyho neni. A mimo jine prave proto jsou vsechny klicove soucasti porad mechanicky trivialni - volant je v dusledu porad jen tyc, brzdy jsou porad jen par hadic ... protoze tyhle veci jsou overeny deseteleti a proste funguji.
Kolikrat se vam stalo, ze vam osobne prestalo auto znicehoz nic brzdit? Ja nikoho takoveho neznam. Kolikrat se vam stalo ze znicehoz nic zbuchnul pocitac? Neznam cloveka kteremu by se to nestalo.
Ano, muzeme argumentovat trebas tim, ze v letadlech se preci taky davno pouziva fly by wire, autopilot umi dnes uplne vse - od pojizdeni pres start, let az po pristani ... pak se ovsem je taky treba podivat, kolikrat je ktery system v letadle jisten (ty zasadni minimalne 3x) a jakou povinou udrzbou letadla prochazeji ... a presto i letadla padaji.
Navic letadla funguji ve velmi striktne definovanem prostredi.
By me celkem zajimalo, ktera pojistovna to googlu pojistuje ... paac bude opravdu sranda, az to nekde nabori. Pak totiz bude jaksi chybet ten ridic, kterej by mel dostat flastr a skodu zaplatit. (sem zvedav, komu budou cajti davat dejchnout ... asi odeberou vzorek z vejfuku)
Predevsim si pak naprosto zive predstavuju, jak ta (zcela jiste googli) navigace ... naviguje tohle auticko na ulici... ktera ... ehm .. vlastne je polni cestickou ... a na jejiz koncich jsou zhruba 2m vysoke naspy.
BTW: kolega mi vypravel o chytrem pazoutovi ... ktery tak uzasne vyhodnotil, ze zezadu prijizdejici auto nedobrzdi, ze vyrazilo dotycnemu z ruky horke kafe (utahly se pasy a posunula operka hlavy) ... dotycny samo vpohode dobrzdil. Takze misto zachraneneho zivota tu byl jeden opareny ... ;D.
Stačí logicky uvažovat - z bezpečnostního hlediska by těžko někdo povolil auto bez brzd. Nebo stačí mrknout na článek v originále http://tinyurl.com/pmdr84f . "Google reveals its self-driving cars, which have no steering wheel or brake pedals"