Google představil řadu novinek ve vyhledávání

17. 6. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Google Autor: 21971
Google
Trendem dneška je inovovat způsoby vyhledávání informací tak, aby byly pro uživatele co nejsnazší a nejzábavnější. Samozřejmě s akcentem na mobilní služby. A k tomu směřuje i Google.

Podle dat, která Google uvedl na nedávné konferenci o vyhledávání, je jednoznačným trendem mobilní vyhledávání a to ve všech myslitelných podobách. Podle vyjádření zástupců firmy je mobilní růst podobný, jako když Google začínal s klasickým vyhledáváním. Byla zde představena také poměrně velká řada novinek v oblasti vyhledávání, které se snaží o co největší intuitivnost, rychlost či inovaci. Otázkou pro běžného uživatele totiž již není, zda je daná informace na síti, ale jak se k ní jednoduše dostat. V následujícím článku si tedy představíme některé zajímavé novinky, které byly v San Franciscu představeny ať již pro mobilní služby nebo pro desktop.

Nové ikony v dolní části Mobile Web Search

Jak již názve napovídá, jedná se o službu určenou pro mobilní telefony. V dolní části hlavní stránky přibyly čtyři velké ikony s popisky Kavárny, Restaurace, Bary a další. Jak služba funguje je poměrně jasné, po klepnutí na některou z ikonek se zobrazí seznam nejbližších požadovaných zařízení ve vašem aktuálním okolí. Mimo odkazy na jejich weby jsou také vykresleny na mapu, takže si můžete snadno vybrat, jaký druh služby a kde vyžadujete. V položce další jsou pak například čerpací stanice nebo obchody.

Mimo prostého vykreslení do mapy služba umožňuje zobrazovat v mapě náhled místa, které si právě prohlížíte ve vyhledávání. Na mapě je také bod, kde jste vy. Kromě této samotné lokalizace, je možné si danou kavárnu či obchod přidat na mapu a snadno ji tak najít.

Query Builder 

Query Builder nabízí vylepšení v oblasti klasického textového vyhledávání. Zatímco do teď našeptávání fungovalo tak, že po zvolení nápovědy se provedlo vyhledání dotazu, s tímto nástrojem je možné připojit jednotlivé dotazy pomocí tlačítka +. Nemusíte tak vypisovat dlouhý dotaz, vždy začnete, zvolíte možnost z našeptávání a pomocí tlačítka plus můžete pokračovat v hledání. Ač služba působí poměrně banálně, může vyhledávání poměrně dobře zpříjemnit a urychlit. Služba bude dostupná z Androidu či iOS zařízení.

Google Goggles s překladačem

Tato služba umožňuje vyfotit nějaký nápis či text, nechat jej mobilní telefon rozeznat a přeložit. Jedná se o velice zajímavý nástroj s bohatým využitím – od překladu jídelního lístku v restauraci až po podporu turistiky, kdy si můžete nechat přeložit informační tabule. Opět se nejedná o žádnou revoluční službu, ale přímé propojení s vyhledávačem zvyšuje komfort a nabízí potřebnou rychlost.

Voice Search

Zřejmě jednou z nejvíce diskutovaných novinek je hlasové vyhledávání, které je dostupné pro Chrome a zatím pouze v angličtině. Stačí klepnout na ikonku s mikrofonem a namluvit požadavek na vyhledávání. Vše působí jako ve Star Treku a výsledky jsou poměrně nadějné. Jistě bude zajímavé sledovat, jak a zda bude Google převod hlasu na text používat ve svých dalších službách, jako například na YouTube či v Google Dokumentech. Pokud bude vše fungovat optimálně, dost možná se dočkáme toho, že nám Google umožní psát texty diktováním nebo z filmů na YouTube „vypreparuje“ slova, přeloží je a vyrobí vám titulky. O možnostech hlasového ovládání počítače se stále více psalo než mluvilo a zdá se, že Google udělal v tomto směru poměrně výrazný krok.

Instant Pages

Poněkud méně přelomovou službou je Instant Pages, které jsou pokračovateli tlačítka „zkusím štěstí.“ První stránka vyhledaného řetězce se automaticky přednačte a když na ni pak kliknete, zobrazí se téměř okamžitě. Využívá se přitom zpoždění, mezi zobrazením výsledků a rozhodnutím uživatele. Google tvrdí, že tato služba urychlí a zpříjemní web, na druhé straně ale jistě budou stát otázky po zbytečném datovém provozu v síti.

Vyhledávání pomocí obrázku

Podobně jako pomocí hlasu, umožňuje Google aktuálně vyhledávat také pomocí obrázku. Ten můžete buď do vyhledávače nahrát, zkopírovat jeho URL nebo použít výsledek s klasického vyhledávání obrázků. Google obrázek zanalyzuje a zjistí, co je na něm zobrazeno a nabídne patřičné výsledky. Nejen že je možné takto snadno zjistit, co je na uvedeném snímku zobrazeno (například když nevíte, před jakou památkou zrovna stojíte), ale také je možné snadno hledat informace o neznámých dílech. Ač Google tvrdí, že obrázek vydá za tisíc slov, myslím že se jedná o užitečný, kvalitní a dobrý doplněk, nikoli o nějakou masivně používanou službu.

Závěrem

Na konferenci se mluvilo také o řadě dílčích novinek, které jsou spíše drobným vylepšováním stávajících služeb, nebo jejich optimalizací pro další zařízení, jako jsou kupříkladu tablety. Na konferenci tak zazněli především dva důležité signály směrem k vyhledávání. Předně je to pokračování silné orientace na mobilní telefony, které již nyní hrají v této oblasti klíčovou úlohu a také sázka na netradiční modely vyhledávání – obrázkem či slovem.

Jistě nezanedbatelná je ještě jedna věc, a to je orientace na Chrome a Android. Řada služeb bude dostupná jen pro ně, takže pokud si budete chtít člověk vychutnat vyhledávání včetně všech příjemných doplňků, bude muset opustit konkurenci. Zda to bude dobrý marketingový tah, asi ukáže až čas, ale osobně si myslím, že ano. Android má stále více navrch a Chrome také velice rychle navyšuje svůj podíl na trhu. Druhou otázkou je, zda se nejedná o příliš velké využívání monopolního postavení vyhledávače. A i zde si myslím, že je odpověď kladná.

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).