Google a PageRank patří nerozlučně k sobě, dalo by se říci, že PageRank je srdcem Googlu. Vyvinuli jej zakladatelé Googlu Larry Page a Sergey Brin na úplném počátku, a přestože se od té doby vyhledavač hodně změnil, princip PageRanku zůstává stejný jako na počátku.
Jak se Google PageRank počítá
PageRank je hodnocení stránky na základě kvality odkazů, které na ni vedou. Hodnota PageRanku představuje součet PageRanků, které jsou stránce předány ze stránek, které na ni odkazují. Kdybych se měl pokusit vysvětlit, jak se PageRank počítá na abstraktní rovině, patrně byste článek nedočetli. Proto raději uvedu příklad:
Pokud má stránka A PageRank 5/10 a obsahuje 50 odkazů, pak každý odkaz předá cílové stránce právě padesátinu PageRanku zdrojové stránky, tedy A50 = 0,1/10. PageRank cílové stránky B se získá součtem všech PageRanků předaných s odkazy. Aby cílová stránka B získala také PageRank 5/10, muselo by na ni vést padesát odkazů s PageRankem 0,1/10. Výše PageRanku nijak nesouvisí s obsahem stránek (výjimkou jsou diskvalifikační body za unfair přístup k vyhledavači). A to je v kostce všechno, přátelé.
Jakých hodnot Google PageRank nabývá
Pokud si říkáte, že by vás zajímalo, kdy se vezme ten úplně první PageRank v řadě, pak vás musím ubezpečit, že se tu nepohybujeme v říši kouzel a perpetuí mobilí, nýbrž na pevné půdě matematiky. PageRank uváděný jako desetinný zlomek je ve skutečnosti jen zástupným symbolem. Součet všech PageRanků by měl být vždy konstantní. Řekněme tedy, že absolutní součet všech PageRanků je právě 1. Relativně se tedy dá říci, že se PageRank se vzrůstajícím počtem zaindexovaných stránek stále více rozmělňuje a PageRank každé stránky je zlomkem konstantního PageRanku – opravdu velmi nízkým desetinným číslem blízkým nule.
Pokud pak interval mezi 0 a 1 rozdělíme na deset částí, pak podíly PageRanku v každé části můžeme převést na X/10. Takové číslo se pak docela dobře ukazuje v Google Toolbaru nebo v „teploměru“ na Google Directory.
K čemu je Google PageRank dobrý
Google PageRank se uplatňuje při řazení výsledků vyhledávání. Při vyhledávání se sice Google řídí výskytem klíčového slova na cílové stránce a v textu odkazů na ni vedoucích, ale pokud získá několik stránek přibližně shodně relevantních k zadanému dotazu, sáhne Google pro PageRank a výsledky podle něj seřadí.
Pánové Page a Brin předpokládají, že čím více je na stránku odkazováno z kvalitních zdrojů, tím kvalitnější poskytuje obsah. Google nepatří k nejstarším vyhledavačům, ale prosadil se z počátku právě především v důsledku použití PageRanku k řazení relevantních odkazů. Autoři Googlu se domnívají, že PageRank nelze zfalšovat – nikdo přeci nechce odkazovat na nekvalitní stránky.
Protože oba autoři vymýšleli Google na vysoké škole, lze předpokládat, že se inspirovali akademickým citačním indexem vědeckých publikací. Ten funguje na podobném principu. Čím častěji nějaký vědec cituje určitou vědeckou publikaci, tím závažnější dopad ona publikace na vědu má. Na tomhle principu stojí celá věda o měření vědy – scientometrie.
Google PageRank našel druhotné využití při různých příležitostech, kdy je potřeba srovnávat webové stránky. Podle výše PageRanku například začal řadit záznamy v sekcích katalogu Seznam – blíže se tomuto tématu věnuji ve článku Co se děje s portálovými katalogy.
PageRank záhy poté, kdy se proslavil, adoptovaly téměř všechny moderní vyhledavače. Někteří kritici PageRanku vytýkají, že je ovlivnitelný různými dohodami, placenými odkazy nebo odkazovými sítěmi. Jedna z prvních věcí, kterou vám doporučí konzultant pro SEO, bude dohodnutí velkého počtu odkazů vedoucích na vaši stránku. Například i zde na Lupě v levém sloupci můžete najít odkaz, který se zaměřením Lupy nesouvisí, zato však pomáhá budovat PageRank jisté cestovní kanceláři.