Google neplatí daně

17. 10. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

…a IRS, tedy americká – a oproti té naší ozbrojená – verze finančního úřadu jej zřejmě aktuálně vyšetřuje. Věc, která uživatele nemusí zajímat, by nás zajímat měla. Protože její důsledky mnohou být doopravdy nemalé.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Jak to vypadá – respektive, jak se server Businessweek domnívá – americká IRS aktuálně audituje  hospodaření, respektive daňové optimalizace Google, a tento audit je více než pouhou formalitou, čili rutinou. Divíte se?  Já ne. Google, stejně jako celá řada dalších technologických firem z USA (zbožňovaný Apple například) offshoruje část svých příjmů do zahraničí, aby se vyhnul povinnosti platit za ně docela vysokou korporátní daň v USA.  A ačkoli používá docela komplikovaný systém optimalizací oněch příjmů i tak (pojmenovaný například hezky „holandský sendvič“ a daně, které platí v zahraničí, jsou výrazně menší, než by byly ty doma, rozhodně nemá na růžích ustláno. Peníze v zahraničí totiž nemůže přesunout do USA, což znamená, že s nimi nemůže volně nakládat, ani je investovat doma, a ani je dát akcionářům v dividendě. Jsou  sice v celku, ale v pasti. A teď to navíc vypadá, že Obamova administrativa (která by se k zmíněným penězům ráda dostala) přešla do mírné ofenzívy, jejímž prvním krokem je, že si na daňové optimalizace tak říkajíc posvítí.

MM 25 baliček

To, co v nejhorším případě může pro Google znamenat nečekané a pořádně veliké výdaje a případně trestní postih, je, jak jsem přesvědčen, z pohledu americké vlády vlastně test a pohrůžka v jednom. Pokud skončí tím, že se Google podaří „podojit“, mohou se na něco podobného těšit další firmy. Pokud skončí neúspěchem, může se vyhledávací titán pravděpodobně začít připravovat  v dohledné době na další kolo. Možná intenzivnější.

Celá akce může mít dopady na uživatele a potenciálně i na nás. Ne v kapitalizaci Google, ale v celé řadě průvodních jevů, které s ní souvisejí. Jak moc je například Google i další ochoten investovat v zahraničí? Rozvíjet technologie? Jaké ceny si bude účtovat za reklamu a za placené služby? Jak bude fungovat technická podpora? Google, Apple a celá řada dalších si konec svého daňového eldoráda nepochybně zaslouží, je ale otázkou, jak mohou vypadat dopady tohoto konce na uživatele, kteří na službách a produktech často závisí více, než by si na první pohled připustili.

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).