Google nachystal změnu mobilní reklamy

27. 3. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Google Autor: 21971
Google
Google v posledních dnech představil řadu novinek v oblasti mobilní reklamy. Chce ji upravovat podle počasí, odposlechnutých hovorů nebo sledovat míru hluku v pozadí. Bude to revoluce nebo průšvih?

Google může být s prodejností a zřejmě i se ziskovostí svého operačního systému Android spokojený. Stal se dominantním mobilním operačním systémem na trhu, kterému konkuruje jen iOS od Apple. Jablečný operační systém ovšem zřejmě nikdy nebude na zařízeních, která by si koupil každý. Počet uživatelů otevřeného operačního systému rychle roste a s nimi také možnost lépe prodávat reklamu.

Mobilní reklama je přitom tématem více než kontroverzním. Předně se ukazuje, že jde o jeden z největších bezpečnostních problémů, neboť stahovaný kód není téměř nijak kontrolován, což může vést k tomu, že je jeho prostřednictvím telefon zanášen škodlivým kódem. Druhou informací, která vzbudila snad ještě více pozornosti, je obrovská výpočetní zátěž, kterou reklama způsobuje. V případě některých aplikací, to může být až o kolo 90 % spotřeby energie celé aplikace, podle posledních výzkumů je průměrně mobilní reklama zodpovědná za 70 % spotřeby zařízení s operačním systémem Android. 

Nová studie,  jenž vznikla pod vedením Abhinav Pathak na univerzitě v  Indianě, měřila, jakou část spotřeby energie mají v populárních aplikacích na svědomí reklamy. Ukázalo se, že programy jako Angry Birds, Free Chess nebo NYTimes využívají jen asi 10 až 30 % energie pro svou vlastní funkci. Zbytek pak připadá na vrub reklamě. Konkrétně jde o stahování a zobrazování reklamy, zjišťování polohy a její odesílání. Tato komunikace často probíhá také po ukončení aplikace v řádu vteřin. To vše má za následek významné snížení výdrže mobilních zařízení.

Podle autorů výzkumu existují v zásadě jen dvě cesty, jak se touto situací vypořádat. První je, že uživatelé začnou užívat jen zcela bezplatné aplikace a ty, které si zakoupí. To je jistě cílem velké části vývojářů, otázkou je, zda by na tom vydělal také Google. Druhou variantou je blokování reklamy nebo její omezené firewallem, vypnutím sítě atp. To je samozřejmě přístup, který by se internetové jedničce a ani vývojářům příliš nezamlouval.

Tři novinky v reklamě

Google s v tomto kontextu intenzivně snaží mobilní reklamu proměnit a vytěžit z ní maximum. Díky velkému množství uživatelů mohou i malé změny přinést relativně velice solidní výsledky. Proto také Google přichází se třemi novinkami, které se zřejmě v nejbližší době pokusí do prodeje reklamy intenzivně promítnout.

Zajímavé je to, že podle nových pravidel, která sjednocují užívá všech služeb Google, se počítá s propojením informací z počítače a telefonu, takže by byl možný prodej optimální reklamy na všechna tato zařízení. O tom, co to může znamenat z pohledu ochrany soukromí asi není třeba dlouze hovořit.

První novinka se týká analýzy hluku a šumu v telefonních hovorech. Myšlenka má být v zásadě velice jednoduchá – pokud algoritmus rozpozná šum moře nebo třeba hluk železnice, může díky tomu jednoduše upravit výsledky zobrazení reklamy.  Jde o opatření, které je ale do velké míry kontroverzní. Zaprvé není jasné, zda je právě tento údaj pro prodej reklamy tím nejdůležitějším, a pak také zásah do soukromí je v této oblasti dosti vysoký. Samotný Google se zatím nechce k tématu nijak vyjadřovat s tím, že jde jen o patent (jeden z mnoha), které si nechal zaregistrovat v rámci globálního výzkumu možností personalizace reklamy. O tom, že od takovéto analýzy je jen krůček k tomu, aby byla sledována tématika hovoru, je jasné. A právě ona přitom představuje komoditu, která by mohla reklamu mimořádně silně ovlivnit.

V tomto kontextu je jistě možné připomenout, že samotný Google intenzivně bojuje proti analýze obličejů na fotografiích a jejich používání pro vyhledávání, právě s odkazem na problematiku ochrany soukromí. Rozeznávání objektů na snímcích funguje  již ale docela solidně, a tak lze očekávat nějaké kroky také v této oblasti.

Zajímavé je, že česká média mnohem více zaujala jiná zpráva, která ukazuje, že Google získal patent na úpravu reklamy v závislosti na počasí. Díky senzorickým sítím již existujících služeb by rád analyzovat stav atmosféry (a prováděl krátkodobou předpověď), díky které by mohly být upraveny výsledky vyhledávání. Asi každý si dovede představit reklamu ve tvaru: „Do pěti minut začne pršet a bude to trvat asi hodinu. Nemáte chuť na kávu u XY?“ Podobně může lákat na zážitky či výlety v případě hezkého počasí.

Problém tohoto patentu je ale v tom, že nepočítá jen s oficiálními měřícími systémy, ale také s tím, že by měl být každý telefon osazen sadou vlastních senzorů na měření teploty, vlhkosti a dalších parametrů. Díky kombinací všech těchto informací (včetně znalosti polohy) by bylo možné reklamu nabízet ještě o řád přesněji. Navíc je možné, že se díky těmto informacím podaří základní analýza emocí, což by byl krok k reklamě ještě mnohem cílenější.

O tom, že má Google problémy se svou bezkontaktní peněženkou Wallet, jsme již psali. Právě informace o placení jsou pro společnost další důležitou komoditou. Začíná se hovořit o tom, že služba nefunguje (z marketingového hlediska) tak, jak by měla a je třeba změn. Těmi by mohlo být poskytování slev či prodej různých kupónů. To by mohlo vést k zajímavému spojení reklamy a platebního kanálu, s tím, že jedno by přirozeně stimulovalo druhé. Na slevovém poli se Google již angažoval, ovšem bez většího dopadu. 

MM 25 baliček

Závěrem

Navrhované změny mají dva společné jmenovatele. Tím prvním je stále větší propojení všech digitálních zařízení, což přinese nejen velký komfort a řadu výhod, ale také omezení soukromí, což je druhý aspekt. Bude zajímavé sledovat, jak se tyto informace projeví v oblasti zadávání reklamy a jak rychle je bude Google schopen nasadit. Osobně se domnívám, že reklama podle počasí ve své jednodušší verzi by mohla začít fungovat velice brzy a že i inzerenti s ní budou spokojeni. V případě dalších služeb se ale jeví ochrana soukromí jako natolik zásadní, že si lze jen obtížně představit, že by se podařilo s nimi uspět.

Google se v posledních dnech na reklamu intenzivně soustředí, o čem svědčí také snaha o přechod k sémantickému webu, právě s ohledem na možné finanční využití. Ač se domnívám, že jde v tomto případě o krok špatným směrem, snaha o to, aby se trh s reklamou změnil, tady je. Otázkou jistě zůstává, zda se máme těšit nebo obávat.

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).