Google Latitude – www.google.com/latitude – přestane fungovat 9. srpna 2013 bez náhrady. Přestane být možné sdílet polohu s přáteli, zmizí vaše nevázaná „přátelství“, zmizí i API, přestane být možné provést přihlášení (checkin). Zrušení se samozřejmě týká Latitude pro Android, iPhone i webové verze – Google Latitude prostě vypne. Pokud si zaktualizujete Mapy Google pro Android, zmizí Latitude okamžikem aktualizace, z iPhone při nejbližší aktualizaci (viz Latitude will be retired).
Google uživatelům nabízí možnost „sdílet polohu“ pomocí Google+, kam se „přestěhovala“ část funkčnosti Latitude – samozřejmě za předpokladu, že Google+ používáte (vy a vaši přátelé) a děláte to na mobilním telefonu. Nejpodstatnější, tedy „locations sharing“ (sdílení polohy), by mělo fungovat právě a jen v Google+.
Pokud chcete z Latitude nějak získat data? Seznam přátel bude smazán bez náhrady, historické záznamy o vašem pohybu by nicméně měly zůstat dostupné a odtamtud je můžete exportovat v podobě KM souboruL. Aktivní záznam vaší polohy bude i po zrušení Latitude nadále fungovat, není ale zcela jasné, jestli tato funkčnost je součástí Google+ nebo Map Google.
Samozřejmě platí, že můžete použít Google Takeout, kde je Latitude jednou z možností – získáte export v JSON podobě obsahující ale pouze historické záznamy o vašem pohybu.
Dodgeball, Latitude, RIP
Připomeňme, že Google Latitude vznikla ze služby Dodgeball – tu Google koupil v roce 2005 (pět let po založení), tedy v době, kdy lokační služby byly zcela v plenkách a mobilní telefony v podstatě také (odpovídalo tomu i to, že Dodgeball původně dokonce fungovala pomocí SMS). Dodgeball byla Google ukončen v únoru 2009 právě proto, aby vznikla služba Latitude.
Ta byla v listopadu 2009 rozšířena právě o záznam pohybu, v květnu 2010 doplněna o API a v průběhu roku 2012 se pokoušela vyvolat větší zájem uživatelů přidáním žebříčků. Zároveň se ale také stala typickou ukázkou toho, že Google prostě některé věci nedokáže – jakkoliv Latitude mohla konkurovat Foursquare (či dřívější Gowalle), nikdy se tak nestalo. Poměrně zásadním důvodem byla hlavně uživatelská nepřívětivost, místy až nesmyslnost a nulové provázání s čímkoliv dalším.
Určitým způsobem je konec Latitude dobrá zpráva a zahrnutí podstatné funkčnosti do Google+ je logické vyústění – provozovat samostatné Latitude, prakticky nepoužívané uživateli, smysl nedává. Možná je vhodné připomenout i to, že ani Facebooku se nepodařilo spustit cokoliv, co by jenom trochu konkurovalo Foursquare.