Google koupil YouTube...

11. 10. 2006
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

... za 1,65 miliardy USD. Zpráva, která včera překvapila většinu lidí. Již v pátek se sice na webu deníku The Wall Street Journal objevila spekulace o plánované transakci, ale málokdo tomu věřil. Přinejmenším nikdo nevěřil, že se celý obchod uskuteční tak rychle. Zvláště když zakladatelé YouTube jakékoli nabídky na prodej svého úspěšného start-upu vytrvale odmítali (YouTube vznikl teprve v únoru 2005).

Úspěch YouTube je jako dělaný pro vydání knížky o chudých studentech, kteří měli dobrý nápad. Celý systém sdílení videa totiž vznikl v obligátní americké garáži, kde ho vymysleli tři mladíci, do té doby pracující ve společnosti PayPal. Ještě před oficiálním spuštěním serveru, který do začátku získal 11,5 miliónů dolarů rizikového kapitálu, bylo na YouTube přes milión krátkých klipů a uživatelé na server nahrávali denně okolo 8000 videosouborů.

V současnosti (podle Hitwise, data ke konci září 2006) navštěvuje YouTube téměř 47 procent všech uživatelů směřujících na stránky nabízející sdílení videosouborů. Pouze 22% podíl měl druhý MySpace.com a 11 procent pak Google Video. Řeč čísel můžeme zakončit statistikou, která říká, že na YouTube stráví uživatelé průměrně 18 minut a 33 vteřin, kdežto na Google Video to je pouze 9 minut a 9 vteřin.

YouTube je z hlediska návštěvnosti jasnou jedničkou, nicméně částka 1,65 miliardy dolarů, byť nebude zaplacena v hotovosti, je podle většiny analytiků neúměrně vysoká. Google chce samozřejmě využít reklamního potenciálu YouTube, ale je důležité zmínit, že jednička na poli sdílení videosouborů nikdy nevygenerovala zisk a zatím pouze koketovala s některými možnostmi obchodních modelů. Podle průzkumu Online Publisher Association však 69 procent Američanů navštěvuje stránky s videosoubory, 24 procent z nich minimálně jednou týdně a 5 procent dokonce každý den. To představuje obrovský potenciál k navýšení reklamních příjmů a bude na Googlu, aby peníze z YouTube vytáhl.

Jako špatná cesta se ukázalo vkládání reklamního sdělení před videoklip, a tak musí Google peníze od inzerentů získat jinak. Například tím, že prostřednictvím YouTube a Google Video poskytne uživatelům reklamní teasery zadavatelů nebo bude oficiálně šířit úspěšné reklamní spoty inzerentů (kteří za to samozřejmě budou platit). Tento model by mohl fungovat, protože nedávno měla úspěch hodně sdílená upoutávka na nové album Paris Hilton. V současnosti mezi uživateli boduje třeba nová kampaň oděvního giganta H&M s předělávkou hitu Just Can´t Get Enough od Depeche Mode. Nenásilná, ale zároveň fungující reklama využívá síly komunitních systémů.

Jednou z budoucích komplikací pro Google by mohly být žaloby. YouTube sice oznámil, že podepsal několik smluv o distribuci obrazového materiálu, ale i tak to pro Google může znamenat problémy. Je totiž možné, že YouTube bude nyní snadnějším soustem pro ty, kterým se nelíbí porušování jejich autorských práv na stránkách YouTube. Ať to dopadne jakkoli, jedno je jisté: z Googlu se stává internetový gigant, jehož kroky v poslední době připomínají Microsoft před 10 lety.

The Economist v článku z letošního června poukázal na to, že obě firmy se stále více podobají jedna druhé. Důvodem je podle magazínu zavádění stále nových a nových služeb. Tím vyhledávací jednička tříští pozornost a hrozí ji to, co před lety Microsoftu – máme jeden silný produkt, ale v ostatním jsme průměrní až podprůměrní. Ve sdílení videosouborů Google zaostával, a tak si prostě YouTube koupil. Na řadě je tak možná oblast instant messagingu či novinového zpravodajství. V těchto oblastech se Googlu také zrovna nedaří.

Autor článku

Autor v letech 2001-2003 pracoval ve společnosti NetCentrum, s.r.o., od roku 2003 pracuje pro Beyond Interactive, s.r.o. (MEDIACOM Interactive).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).