A zase ten Google. Americká firma přebrala štafetu Microsoftu a teď se pravděpodobně kromě bruselských úředníků zblízka pozná i s ruskými regulátory trhu. Yandex už podal stížnost k ruskému antimonopolnímu úřadu FAS a očekává brzké otevření kauzy. Informoval o tom server Tech.eu.
Yandex zpochybňuje především otevřenost systému Android. Výrobci zařízení s Androidem jsou v zajetí Google Play obchodu a uzavřených API,
tvrdí Yandex na Tech.eu. S tím souvisí i zbytek ekosystému služeb Googlu, a to včetně vyhledávání. Podle Yandexu je výrobcům zakazováno i předinstalovávat služby konkurentů americké firmy.
Ruský vyhledávač se ohání zkušenostmi svých partnerských firem Prestigio, Fly a Explay, kterým prý Google zatrhl předinstalovat do nových mobilů služby Yandexu. “ Výrobci by měli mít možnost vybrat vyhledávač pro své zařízení a stejně tak by měli rozhodovat i o aplikacích, se kterými je chtějí dodávat," tvrdí Yandex.
V Rusku tvoří androidové telefony přibližně 86 % trhu, a to už je možné považovat za hrozbu i přesto, že v jiných oblastech Yandex s Googlem spolupracuje. Podíl Yandexu ale letos poprvé klesl pod šedesát procent.
Google se tak dostává pod palbu ze dvou velkých trhů a ve hře je i možnost, že na starém kontinentu bude muset oddělit Android od svých ostatních služeb jako třeba právě vyhledávání, mapy nebo Gmail. Jeho obrana spočívá ve svobodě volby. Pokud jde o platformu Android, můžeme říct, že uživatelé mají vždy na výběr, kterou aplikaci a službu budou používat v zařízeních s Androidem,
tvrdí první prohlášení ruského zastoupení firmy.
Nová vlna amerických firem nemá v Evropě lehkou pozici. Ačkoliv tu rychle rostou, musí stále bojovat s regulací. Google vede hned několik sporů s Evropskou komisí a pod tlakem je i v jednotlivých zemích.
Ve Španělsku na konci roku zavedli třeba „daň z Googlu“ respektive daň pro agregátory zpráv, které musí platit vydavatelům za použití jejich obsahu. Cílem je především Google News a Google tam službu zavřel. Velkým tématem loňského roku bylo i „právo na zapomnění“ nebo spor s vydavateli ohledně monopolního jednání v oblasti internetové reklamy, kdy Mathias Döpfner, šéf německého vydavatelství Axel Springer, označil firmu za virus.