Zdá se, že éra plug-inů ve webových prohlížečích opravdu pomalu končí a nejde jen o video a západ slunce nad technologiemi jako je Flash či Silverlight. Microsoft již dříve avizoval, že Internet Explorer v prostředí Metro plug-iny podporovat nebude. Konkurence zatím k takto razantnímu kroku nesměřuje. Postupně se ale skládají střípky do mozaiky. Máme tu dva nové.
Google chce umožnit internetové videohovory a další komunikaci v reálném čase čistě na základě schopnosti webového prohlížeče. Mozilla pracuje na využití plug-inů jen v případě, kdy si o to uživatel požádá. A aby toho nebylo málo, tak Microsoft znovu demonstruje možnosti HTML 5 pro vytváření (zatím) jednoduchých, ale chytlavých her bez jakýchkoliv přídavků pro prohlížeč.
Ostrý Google Chrome přijde s WebRTC ještě letos
Plody práce na projektu WebRTC by se ještě letos měly objevit v některé z ostrých verzí prohlížeče Google Chrome. Připomeňme si, že jde o projekt Googlu, který chce dát webovým vývojářům do rukou technologie, aby mohli vytvářet služby pro komunikaci v reálném čase opřené čistě o technologie podporované prohlížečem. Tedy nezávislé na plug-inech.
Je vysoce pravděpodobné, že Google dříve či později novou technologii využije pro svůj chat alias Google Talk, který znají uživatelé služeb Gmail a Google Plus. Ten pro hlasové služby nebo přenos videa potřebuje do prohlížeče instalovat speciální plug-in. V budoucnu by mu díky WebRTC měl stačit holý prohlížeč. WebRTC je otevřený projekt, takže jej mohou implementovat i tvůrci dalších prohlížečů.
Firefox a činnost plug-inů jen na vyžádání
Mozilla testuje funkci, díky níž by činnost plug-inů v prohlížeči Firefox byla podmíněna předchozím vyžádáním uživatele. Plug-in by byl sice nainstalován, ale zůstával by neaktivní. Za příklad si vezměme takový Flash Player. Pokud by se na webu objevil obsah Flash, uživatel by pro jeho zpracování (zobrazení) a tedy použití plug-inu musel dát souhlas kliknutím na daný obsah.
Podobně dnes lze Flash krotit rozšířením FlashBlock. Firefox by se ale neměl v tomto ohledu omezovat jen na Flash Player. Speciálně v jeho případě by ale mohlo jít o žádanou funkci. Ostatně rozšíření FlashBlock je dosti populární. Flash na webu totiž u některých přenosných počítačů vede k citelné ztrátě výkonu, kdy se zatížení systémových prostředků projevuje rychlejším vybíjením baterie a větším zahříváním počítače.
Novinka se objevuje v nočních buildech a mohl by ji přinést někdy v létě ostrý Firefox 14. Zatím je funkci nutné aktivovat přes about:config. Jde o volbu plugins.click_to_play. Není jasné, jak tu bude v ostré verzi. Jestli třeba zapínání a vypínání funkce bude možné z klasického nastavení prohlížeče či jak to bude ve výchozím stavu.
Každopádně by tato funkce dala uživatelům větší kontrolu nad činností prohlížeče s nainstalovanými plug-iny, aniž by bylo nutné instalovat všelijaká omezující rozšíření. Zároveň by se vytvářel tlak na postupné upouštění od závislosti na plug-inech a přechod na čistě webová řešení, která nabízí třeba HTML 5.
Google Chrome OS má pozvednout prostředí Aura
Google Chrome OS chystá druhou vlnu svého útoku na trh. V nových přenosných i stolních počítačích jej chce nasadit minimálně Samsung a mluví se o něm i jako o systému vhodném pro netbooky druhé generace. Uživatele chce oslovit vyspělejším uživatelským rozhraním. Už nebude budit dojem pouhého prohlížeče běžícího přes celou obrazovku.
Google vybavuje Chrome OS novým uživatelským rozhraním zvaným Aura. Přináší taskbar u dolního okraje obrazovky, jak jsou uživatelé zvyklí třeba z MS Windows. Hlavní devizou je ale možnost práce s více okny. Prohlížeč může generovat více nezávislých oken, mezi nimiž lze přepínat, je možné je různě přetahovat, měnit jejich velikost a podobně. V každém okně lze přitom využít tabbed-browsing.
Krok je to bezesporu kupředu, ale závislost na internetových službách zůstává, tak je otázkou, jestli vyspělejší prostředí bude hrát významnější roli při rozhodování spotřebitelů o nákupu zařízení s tímto netradičním systémem. Záležet zřejmě bude i na ceně nových zařízení zařízení. Samsung má konkrétně vyrobit jen přenosný počítač a jeden stolní počítač.
Ostrý Firefox 12 již koncem měsíce
Pokud půjde vše podle plánu, tak již 24. dubna 2012 bude v rámci zkráceného vývojového cyklu uvolněna ostrá verze prohlížeče Mozilla Firefox 12. Radost z ní budou mít především vývojáři, kterým přináší dvě drobné praktické novinky. První je číslování řádků v integrovaném prohlížeči zdrojového kódu webových stránek.
Chybová konzole přinese druhou novinku. Tou je udávání času, kdy k zaznamenané události došlo. Chybovou konzolu používají zejména tvůrci rozšíření. Již nějakou dobu je v prohlížeči ve výchozím stavu deaktivovaná, ale lze ji opět aktivovat přes about:config. Jde konkrétně o položku devtools.errorconsole.enabled.
Uživatelé si pak budou moci povšimnout, že Firefox 12 u pravého horního rohu bude skrývat tlačítko pro vyvolání seznamu otevřených panelů. Toto tlačítko bude nově viditelné jen v případě, kdy se ouška všech otevřených panelů nebudou vejít na lištu panelů. Dále lze očekávat již jen opravy chyb, optimalizaci výkonu a možná i nějaké bezpečnostní záplaty.
Google Chrome 19 a synchronizace otevřených stránek
Hlavní novinkou v prohlížeči Google Chrome 19 zřejmě bude podpora synchronizace aktuálně otevřený karet (panelů) mezi různými instalacemi prohlížeče. Dít se tak bude v rámci existujícího synchronizačního mechanismu svázaného s účtem, kterým má uživatel u Googlu založen. Google Chrome tak bude umět totéž, co již delší dobu zvládá konkurenční Mozilla Firefox díky službě Firefox Sync.
Synchronizace otevřených karet (panelů) bude možná nejen mezi prohlížečem Google Chrome na osobním počítači, ale také u jeho nové mobilní verze pro zařízení se systémem Android, kterou si již mimochodem mohou zcela oficiálně vyzkoušet i čeští uživatelé. Synchronizace otevřených karet bude pravděpodobně i součástí systému Google Chrome OS.
Microsoft demonstruje možnosti HTML 5 na hře
Vývojáři prohlížeče Internet Explorer se rozhodli pro demonstraci možností HTML 5 v populární formě a představili hru Bored To Death, kterou si uživatelé mohou zahrát přímo v prohlížeči. Hra těží právě z možností HTML 5. Stejně jako o něco starší weboví Angry Birds.Podobné hříčky jsou k popularizaci HTML 5 ideálním nástrojem.
Zároveň se ukazuje, že webový prohlížeč může nabídnout zajímavé hry, aniž by k tomu potřeboval Flash či Silverlight. Ostatně o webovém prohlížeči se mluví jako o herní platformě budoucnosti. Snem popularizátorů otevřených webových technologií je, že si jednu a tutéž hru budou moci zahrát uživatelé v moderním prohlížeči, ať už používají Windows, Linux nebo Mac OS X.
Monumentální HTML 5, stále rychlejší JavaScript resp. jeho zpracování, využití hardwarové akcelerace, 3D grafická technologie WebGL, standardizované API pro herní periférie. To vše skutečně může z webového prohlížeče udělat herní platformu budoucnosti. Ale zatím svůj PlayStation 3 nebo Xbox 360 nevyhazujte…