Google+1 je název nebo projektové označení budoucí služby Googlu. Půjde o novou sociální síť, nebo o sadu sociálních funkcí a jejich hlubokou integraci do stávajících produktů Googlu. Poslední dohady mluví o toolbaru umožňující sdílení a další sociální funkce opět integrovaně napříč celým Googlem.
Přestože se o Google+1 příliš nepíše, jedná se o klíčový produkt Googlu. Firma na něm intenzivně pracuje, a tak bychom v tomto roce měli vidět výsledek pokusu internetové jedničky o atak v oboru sociálních sítí, který ovlivní zbytek desetiletí.
Proč je zajímavý zrovna pokus Googlu?
Apple Ping – měla to být sociální síť kolem hudby, pomáhající prodeji na iTunes. Výsledky zatím nevalné.
Příliš významných hráčů, kteří by mohli zasáhnout do oblasti sociálních sítí, nezbylo. Microsoft je partnerem Facebooku a soustředí se na hledání. O Applu se šušká, že plánuje vlastní produkt založený na sjednocení sociálních sítí na jeho zařízeních, pokus se sítí samotnou v podobě Pingu nepočítejme. Především jde ale právě o Google, který je nepsaným králem webu, má vlastní platformu na mobilních telefonech a v neposlední řadě rostoucí a agresivně podporovaný prohlížeč. Spekuluje-li se o tom, že je Facebook už příliš velký na vstup dalšího hráče, pak je právě Google jedním z mála, který by mohl hodit rukavici.
Proč to Google dělá?
Googlu by mohl ujet vlak. Dlouze předpokládaný strop růstu uživatelů Facebooku se stále nekoná. Rival se zvětšuje, možnost koupit jej úměrně klesá. Z Facebooku se stal nový sexy symbol Internetu. Raketově mu rostou tržby. Na Internetu se roztahuje a naznačil překryv s Googlem v hledání. Mladí a noví uživatelé Internetu by tak časem nemuseli Google potřebovat. Celá jejich práce na Internetu by mohla být realizována na Facebooku. Kontakty, e-mail, hledání. Ujede jedničce vlak, nebo zařadí vyšší stupeň a uvidí na sociálního rivala za zatáčkou?
Co o projektu víme?
První zmínky o Google+1 proběhly internetem v červnu 2010 od zakladatele Diggu Kevina Rose. Původní CTO Facebooku Adam D’Angelo informaci potvrdil a dodal, že “na projektu pracuje spousta lidí”. Původně se zdálo, že bude spuštěn co nevidět, Marissa Mayer, jedna z velké desítky Googlu, na LeWeb 2010 uvedla, že Google spustí Google+1 v první polovině roku 2011 a slíbila, že „tentokrát nezklame“.
Nemusí jít o finální označení. Projekt vystřídal jména: Google Me, Emerald sea, @google, “at google”. Facebook v reakci spustil v létě novou podobu Skupin. Dozvěděl se, že skupiny budou v produktu Googlu klíčové a jejich remake uspíšil. V prosinci pak Techcrunch zveřejnil možný vzhled služby.
Facebook má nedostatky. Všechny kontakty považuje za přátele a výjimkou tak nejsou uživatelé, kteří jich mají 500. Podobně nejistě působí i omezení publikace jen některým kontaktům. Mám možnost nastavit, aby část z přátel můj příspěvek neviděla, ale měsíce provozu ukázaly, že takové omezení majorita uživatelů nepoužije. Je příliš složité. Facebook nebyl navržen jako systém komunikace 600 miliónů lidí a cesta k němu není jednoduchá. Každý přehmat typu zpřístupnění uživatelských adres a telefonních čísel to ukazuje.
Google má příležitost stavět od nuly a dobře plánovat. Nemůže si ale dovolit další zaváhání. Nákupy Friendsteru a Orkutu získával traffic a zkušenosti. Sám zkusil geniální, futuristický, leč uživatelský složitý Wave. Větší prohrou už byl Google Buzz minulý rok. Tenhle produkt se tvářil jako potenciální konkurent FB a i síla jeho integrace jako hlavní záložka v Gmailu tomu napovídala. Google se poučil, že nestačí jen okopírovat koncept Facebook + Twitter a půjde to.
Jak se Google snažil o sociální síť
Jaké lze očekávat funkce?
- Vazby, nikoli Přátelé – Vazby mezi uživateli nebudou pojmenovány “Přátelé”. Nikdo nemáme 500 ani 300 přátel. Podle teorie Dunbars number je i 150 moc. Vazby lze dělit dle typů Rodina/Přátelé z fotbalu/Kolegové a podle trvanlivosti. Tzv. weak ties, tedy krátkodobé nahodilé kontakty (letní festival, setkání na dovolené) je možné uchopit jinak než celoživotní, tedy např. rodinné vazby.
- Skupiny – Původní pojetí sdílení informací já-posílám-všem by mělo být nahrazeno vnímáním obsahu v kontextu skupin. Tedy sdílím odkaz, ale nikdy jej nesdílím všem. Buď je to odkaz pro rodinu, přátele nebo firemní kolegy. Skupiny budou pravděpodobné označeny jako Loops, jakožto Loop, do kterého buď patřím, nebo ne.
- Soukromí - Jedním z extempore Facebooku byl přístup vývojářů aplikací k adrese a telefonu uživatele. Novinka, která okamžitě vyvolala spoustu emocí. Facebook je přístupem k osobním datům proslulý. Častou nešikovnou genezí změn, která minimálně vyvolává dojem, že se s ochranou soukromí moc netrápí. Google tak bude tlačit na maximální transparentnost nastavení soukromí a vůdčí roli uživatele.
- Export dat – Uživatelé dostanou možnost veškerá svá data stáhnout. Možnost nahrát je do jiné aplikace se vyloženě nabízí. Nemalý souboj už v téhle oblasti rivalové sehráli. Google blokoval import kontaktů z Gmailu, pokud Facebook recipročně neumožní export kontaktů na svém systému.
- Integrace napříč Googlem – Představme si, že bychom v Gmailu mohli při psaní zprávy vybrat skupinu lidí, pro které je určena, v Gtalku vidět, kdo ze skupiny je online a chatovat s nimi, stejně jako v Google Docs sdílet právě jen s touto skupinou. Nebo v hledání, pokud společně pracujeme třeba na “nabídce importu tepelných čerpadel”, uvidím “kdo ze skupiny již některý z nalezených odkazů navštívil nebo likoval.”
- Integrace do Chrome – Marketing Googlu se v novém roce zaměřil na propagaci prohlížeče Chrome. Naučí lidi surfovat, hledání přijde mimoděk. Okamžitá integrace Google+1 funkcí přímo do prohlížeče by tak start ještě akcelerovala. Pluginy do prohlížečů (které nyní existují pro Facebook) je nutné nalézt a instalovat, a to je pro majoritu uživatelů bariérou.
- Toolbar pro všechny - Tak, jako weby integrují Like tlačítko Facebooku, je v případě existence Google social Toolbaru nasnadě možnost integrovat jej napříč celým webem. Tedy do záhlaví autonomních stránek po celém internetu. Zřejmě by nabídl více než jen funkci Sdílet do některé ze skupin uživatele a Likování. Ale třeba překlad či uložení do skupinových bookmarků.
- Anonymita – Z webu mizí tak rychle, jak vše Likujeme a Sharujeme. Další funkčností Google+1 by mohla být možnost se na chvíli schovat do anonymity a ohodnotit produkt, nebo odkaz tak, abych svůj názor naopak s nikým nesdílel.
Uspěje Google?
Pokud Google neuspěje, nic nepoznáme a mapa Internetu se nepřepíše. Během několika let se ale může stát, že Facebook ukousne podstatnou část reklamních příjmů, zintenzivní inovace, nákupy a jejich integraci. Především bude ale dál agresivně pracovat na vyhledávání, získávat informace o uživatelích a jejich Likování. S Googlem srovná krok. Na jeho nástupce si budeme muset počkat. Vznikne ale evolucí a hypem nové myšlenky, nikoliv agresivním vstupem nadnárodního hráče.