Konference „Go Global“: Do zahraničí se s projektem vydejte ve správný čas

27. 11. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Jura Ryszawy
Buďto jeďte hned, nebo až s ověřeným produktem. Uprostřed vývoje vás výjezd zbrzdí a rozptýlí, varoval na konferenci Babak Mahdian, spoluzakladatel úspěšné firmy Imagemetry.

Ve středu 20. listopadu se v budově Národní technické knihovny v Dejvicích sešla konference Go Global. Pořádalo ji Inovacentrum ČVUT a uváděl Radek Špicar. Už její název napovídá, že se zabývala tím, zda a jak mají mladé české firmy pronikat do zahraničí.


Foto: Julie Dürrová

Účastnili se i zástupci několika evropských sítí inkubátorů nebo podpůrných programů, například Giordano Dichter za EBN, Stuart Simpson za i.e.Smart; z Kanady přiletěl Robert Embleton za Canadian Digital Media Network; Dana Horská zastupovala Silicon Oasis Ventures, investiční fond působící v Dubaji.

Stuart Simpson zdůraznil, že chcete‑li od některé z podpůrných sítí pomoci, máte jim prostě napsat, co byste od nich potřebovali. Zpravidla jde o zprostředkování kontaktů, o zprostředkování prvního zázemí v zahraničí a o poradenství stran trhu a zvyklostí v dané zemi.

Babak Mahdian: Uprostřed vývoje nejezděte

Velký potlesk sklidil za své vystoupení Babak Mahdian, spoluzakladatel Imagemetry, firmy, která například dokáže zjistit, zda fotka prošla digitálním pozměněním, což zajímá třeba pojišťovny, ale vyvinula už řadu dalších aplikací zpracování obrazu.

Imagemetry bylo dvakrát s CzechAcceleratorem v USA, v Silicon Valley, ale napoprvé to firmě vůbec neprospělo — pomineme‑li samo získání té zkušenosti. Naopak je to zpomalilo a rozhodilo jim to záměr.


Autor: Babak Mahdian

Vývojové stupně podnikatelského záměru

K znázornění na obrázku Babak radí, že buďto máte jet do Ameriky hned na začátku, dokud teprve promýšlíte koncept, anebo až na konci — když chcete škálovat už ověřený byznys.

Oni tam poprvé jeli v roce 2010, když měli prototyp, a sice se potkali se spoustou lidí, ale mnoho z toho, co vyslechli, „byl šum a BS“, a to i od rizikových kapitalistů; mnozí se nechávají strhnout módními vlnami — Imagemetry přiletěli do Ameriky s prototypem řešení pro B2B, a častokrát tam vyslechli, ať svůj produkt přesměrují na uživatele. Když se později ukázalo, že v takových službách se peníze hledají hodně obtížně, stejní kapitalisté se na ně pak obraceli s dotazem, jak to vypadá s jejich B2B, že by se jim něco takového hodilo do portfolia…

Teprve druhá návštěva Silicon Valley, v roce 2012, byla pro firmu prospěšná. To už měli ověřený produkt, a nyní jsou pro ně Spojené státy trhem zdaleka nejvýznamnějším.

Česko je jedním z nejlepších míst k podnikání

Babak Mahdian na konferenci „Go Global“
Foto: Julie Dürrová

Babak Mahdian na „Go Global“

Česko je prý jedno z nejlepších míst, kde rozjíždět nový technologický podnik, prohlašuje Babak Mahdian. Nejenže jsou Češi poměrně levní a přitom šikovní a s poměrným málem peněz se tu dá hodně dokázat, ale i zdejší pochybovačnost lze uchopit jako výhodu. V Americe vám každý řekne, jak je váš nápad „great“, ale to vám vůbec nepomůže. Češi vás namísto toho zasypou důvody, proč se vám váš záměr nemůže podařit — a to je pomoc hodnotná. „Dokážete‑li uspět v Česku, dokážete uspět kdekoli,“ obrací Babak Mahdian zavedený výrok o Silicon Valley.

Dále tvrdí, že bychom si vůbec neměli stěžovat na zdejší byrokracii: Máte-li v Česku problém třeba s finančním úřadem, prostě tam zajdete, vysvětlíte jim, jak se věci mají, sepíše se nějaké prohlášení, to podepíšete, možná zaplatíte vyměřenou pokutu a máte to za sebou. V Americe se Imagemetry už rok přetahuje kvůli nějaké ‚drobnosti‘ s IRS a stálo to už spoustu peněz za právníky, protože IRS žádná vysvětlení slyšet nechce.

Pomáhá mít v týmu Američana?

To pomáhá určitě,“ říká Babak Mahdian, a vysvětluje: „O Američanech se říká, že jsou otevření, jenže jsou otevření vůči jiným Američanům.

Ondřej Tučný: Začněte na trhu, který znáte

Snad poněkud proti smyslu konference vyslovil tuto radu spoluzakladatel společnosti BoldBrick, která vyvíjí řešení pro platformu Microsoft SharePoint. Ondřej Tučný rozvíjí obchod společnosti s využitím osobních známostí, které by v zahraničí neměl.

Upozorňuje, že americké společnosti často považujeme za globální jen proto, že mají svůj web a produkt v angličtině, ale ony jsou přitom zaměřeny lokálně — na trh americký.

Lubomír Šabatka: Na výjezd se připravujte měsíce předem

Lubomír ŠabatkaIdea RS se podělil o zkušenost z pobytu v Singapuru — od CzechAcceleratoru. Zázemí poskytnuté CzechAcceleratorem je prý výhoda: přijedete, a hned můžete začít. Místní se s vámi nebudou chtít bez doporučení ani sejít, ale CzechAccelerator může první potřebná doporučení poskytnout. Lubomír Šabatka upozorňuje i na to, že v místní kultuře se projevuje snaha o to, aby schůzka skončila „dobře“, ale na druhý den často zjistíte, že jste vlastně nedohodli nic.

Singapur je prý nyní opravdu velké středisko inovace a podnikání, jenže především hledí na Čínu a na zbytek jihovýchodní Asie.

Jana Chvalkovská navrhuje hledat příležitosti v analýze světových „megatrendů“. Jedním takovým jsou obří města v rozvojových zemích, s desítkami milionů „málo obsloužených“ obyvatel. Jenže je to trh, který z Prahy nelze znát. Jana Chvalkovská doporučuje hledat partnery s místní znalostí a využít třeba i zdejších zahraničních studentů z oněch zemí.

Ve workshopu zaměřeném na pronikání na jiné evropské trhy doporučil Robert Gnauck (Rohstoffversand), abyste si v každé evropské zemi, kde chcete působit, založili nezávislou pobočku. Podle jeho zkušenosti je to účetně mnohem jednodušší.

Ana Radnev z mezinárodní právní firmy CMS upozornila na právní rozdíly mezi zeměmi — třeba i v ochraně duševního vlastnictví —, dále na potřebu dobrých smluv s těmi, kdo vás v cizí zemi zastupují, pokud tam nemáte vlastní zastoupení, i na to, že vlastní zastoupení zas vyjde dráž a musí se řídit místním právem.

Tvrdí, že západní společnosti po vás mohou chtít vědět i to, jakými postupy máte ošetřeno, že vyhovujete protikorupčním zákonům. A větší společnosti se vůbec budou zajímat o uspořádání řízení vaší firmy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).