Prvního aprílového dne roku 2004 rozvířila vody Internetu společnost Google, která přišla s představením nové a do jisté míry revoluční gigabajtové emailové schránky Gmail. Některými byl dokonce tento počin označen za událost roku. Do té doby totiž všichni provozovatelé freemailů šli zcela opačnou cestou – dát uživatelům co nejméně a za nadstandard si nechat zaplatit.
Bez odezvy to nemohlo zůstat ani u českých portálů. Jako první se o slovo přihlásil Seznam, který 6. května vydal tiskovou zprávu oznamující vývoj první gigaschránky v Čechách. Jak se později ukázalo, toto vyjádření bylo spíše prvním impulsem k započetí prací. Portál Centrum v té době totiž na podobné aplikaci již nějakou dobu tiše pracoval a Seznam na to dokápl. Proto ten předčasný humbuk.
Nyní, na konci roku 2004, se pravda ukázala. Centrum bylo oproti konkurenci ve vývoji dosti napřed a nedávno uvolnilo prvním testerům ke zkoušení svůj výsledek několikaměsíční práce Gigacentrum.cz. A jak již určitě víte, nejde čistě jen o zvětšení kapacity na 1 GB, ale o velmi dobrou a propracovanou službu se spoustou novinek a rozšíření. Ve spoustě věcí se blíží svému vzoru a v některých ho dokonce předstihuje. Spíše než klasickému web-based freemailu se blíží běžné desktopové aplikaci.
Tyto více než pozitivní zprávy musí doslova dráždit portálovou jedničku Seznam, která zaostává i se stávajícím emailem a teď nemá co vytáhnout. O Centru se v těchto dnech píše všude, o Seznamu nikde. Ve výše uvedené tiskové zprávě sice stojí, že „testovací verze této služby bude k dispozici nejpozději do konce letošního roku“, ale těžko už do Silvestra něco nového očekávat. Seznam by nestihl žádné beta testování a sám by se tak ochudil o propagaci gratis.
250 MB za hubičku
Jako poslední zoufalý krok se tedy Seznam pokusil o nabídku na zvýšení stávající emailové schránky na 250 MB. Od včerejška se uživatelům Semailu po přihlášení zobrazil text nabízející zvětšení schránky. Po kliknutí na toto oznámení se vám zobrazí aktivační kód, který po zaslání SMSkou na uvedené číslo nafoukne váš stávající prostor jako magickým mávnutím. Cena SMS je tři koruny.
Seznam slibuje navýšení do 20 minut. Když jsem to zkoušel, bylo téměř okamžitě. Obratem jsem dostal děkovnou SMS i email.
Proč je aktivace podmíněna SMS zprávou?
Vyjádření Seznamu mluví něco o technických problémech: „Na Seznamu jsou v současné době čtyři miliony emailových schránek. Technicky je nemožné zvětšit schránku všem uživatelům najednou. Pomocí SMSky však zajistíme, že uživatelé budou o schránku žádat postupně.“
Jen by mě zajímalo, čeho tím docílí. Spousta těch schránek není aktivní a zvětšovat by je přece mohli postupně, např. podle zaplněnosti.
Dále Seznam píše: „V průběhu ledna zvažujeme zřízení telefonní linky s běžným telefonním tarifem, na kterou bude možné zavolat a získat aktivační PIN.“ Člověk by spíše čekal, že to uživatelům nabídnou automaticky.To ta SMS se mi zdá lepší. Nicméně to znamená, že s gigamailem v nejbližší době příliš nepočítají, s původním vyjádřením o spuštění do konce roku dosti přestřelili a teď se to snaží alespoň nějak „napravit“.
Na velikosti nezáleží
Dušan Janovský předevčírem na svém blogu vyzdvihoval to, že Seznam nyní nabízí na rozdíl od Centra alespoň něco. Já v tom však žádnou významnou výhodu nevidím. Lidé spíše ocení využitelné funkce než nevyužitelný prostor. Píše také o tom, že 250 MB by mohlo být marketingovější než 1 GB. Ani to si nemyslím. Více je prostě více. Uživatelé přece jen dnes na svém disku mívají několik desítek GB prostoru a počítačové jednotky znají. A i kdyby, ti, co se v MB, GB, TB nevyznají, určitě nemají důvod si schránku zvětšovat. Normální uživatelé si se svými 10 MB zcela vystačí.
Jak již se v souvislosti s Gmailem a novými gigabajtovými freemaily všemožně probíralo, velikost schránky není to hlavní. Hlavní tahák Gmailu také není jeho velikost, ale funkce. I kdyby Centrum spustilo svůj nový email s běžnou nabídkou velikosti, bude převratný a v Čechách určitě bez konkurence. Ale to 1 GB vypadá skvěle, je to výborná marketingová nálepka a přitom nemusí být pro provozovatele příliš nákladná. Přece neznamená, že když uživateli zvýšíte několikanásobně schránku, ihned si začne posílat megové přílohy a jeho emailová aktivita se zvýší.
Bylo by zajímavé zjistit, kolik lidí si ve skutečnosti tuto nabídku Seznamu zaregistruje a kolik jich ty megabyty využívá. Dost uživatelů se zaregistruje ze zvědavosti, ale kolik jich o prostor „navíc“ opravdu stojí? Moc jich nebude. Třeba Seznam zjistí, že tuto službu jejich uživatelé ve skutečnosti nechtějí, a zaměří se raději na funkčnost emailu. Ten by to ostatně potřeboval.