no ja ako z gen. X by som dolozil ze sme mnohi (cez 50%) este schopny byt kreativne tvorivy v technickej oblasti (bastlenie).
kdezto mnohi z Y ci Z su skor konzumenti. Cest vynimkam
na druhej strane som si vsimol ze nie som kreativny (a ani X v mojom okoli) v oblasti marketingu.
Pokud vím, tak podle ostatních zdrojů se generace oddělují podle roku narození (a tedy podle toho v jakém věku se lidé v ní dostali k různým technologiím) a nikoliv podle věku, to by se členové Z za pár let přesunuli do Y, což asi není to jak je ta klasifikace zamýšlena.
Déle rozpětí 20 let u X je docela hodně, je rozdíl, jestli se někdo narodil v roce 1965 a k internetu se tedy měl šanci dostat nejdřív po třicítce a pokud se někdo narodil 1985 a k internetu se mohl dostat již jako teenager.
A pokud jde o čtení novin, kolik lidí z X četlo noviny když jim bylo 15-19?
Podle věkové kategorie patřím do té oné generace X (a upřímně mě uráží, že mě někdo takhle zaškatulkoval a ještě označil jedním blbým písmenem, nicméně když už to tak je, jsem někde uprostřed). V každém případě:
Na TV koukám jen jeden měsíc v roce, když je MS v hokeji, případně jednou za 4 roky, když je zimní olympiáda (opět kvůli hokeji). Mám to lehce v krvi, otec byl kdysi v jednom malém bezvýznamném družstvu brankář a kdybych v mládí nechytil puk pod oko, možná jsem jím byl i já. Docela mi to tenkrát šlo. Pořady, které dávají v TV, nesleduji v TV, ale stahuju si je z internetu (s výjimkou onoho hokeje. Důvody jsou dva: je to bez reklam a hlavně si to můžu pustit, kdy chci já. Opakovaně. A hlavně je jich naprosto pomikru. Do kina nechodím vůbec, uráželo by mě, kdybych měl platit za sledování reklam. Ty věci za ty prachy imho nestojí, ani kdyby to bylo zcela bez reklam. Bez výjimky. Dělím filmy na „stojí za stažení“ (neznamená automaticky, že se na to i kouknu) a „nestojí ani za stažení“ a držím se hesla „když to nejde stáhnout, není to hodné mé pozornosti“.
Rádio neposlouchám prakticky vůbec, protože nemám nejmenší tušení, proč bych to měl dělat. Jezdím rád autem a rádio v něm je, ale nepouštím ho. A upřímně nechápu ty lidi, co si v autě rádio pustit musí (a že je jich soudě dle řidičů, pokud jsem spolujezdcem, opravdu hodně). Dobrá, jednou za uherský rok rádio v autě zapnu, v 99 % případů jen prosurfuju stanicemi a zase ho vypnu. Ale doma jsem ho nepustil už ani nepamatuju. Jo, vlastně nedávno, když jsem někomu jedno opravoval.
Internet je pro mě tak v podstatě téměř výhradním zdrojem informací. Jsem toho názoru, že institut veřejnoprávního média je bezvýznamný a hrubě nadhodnocovaný přežitek a měl by být zrušen, současná veřejnoprávní média zprivatizována a převedena na běžné komerční stanice, koncesionářský poplatek zrušit. Kdyby dnes všechny rozhlasové a TV stanice zdechly, skoro bych si toho nevšiml. Nanejvýš bych se podivil, jaký to nečekaný pokrok nastal.
Mládež? C....áci jsou to! Poctivá práce v korporaci jim nevoní, každej je hipster s brejlema jak kola od vozu a chce mít startup na applu a bejt večer v klubu trendy. Flákaj se po světě na Erasmu a jiných neužitečných "evropských projektech" placených z mých daní, hrajou v "kapelce", chlastaj na náplavce a v krymský a každej měsíc si vyzkoušej jinou mladou holku. Bydlej v bytu co jim koupili rodiče a "nic neřešej kámo". Já mezitím musím chodit do práce, zachraňovat průšvihy v projektech co tyhle mladý borci napáchali a mladý holky vidím jen na recepci a ještě mi vykaj. Krucinál, to sem si ulevil!
Já jsem v X a to skoro na vrcholu.
Na Tv se koukám a skoro vždycky při tom sedím u počítače. A dívám se nejčastěji na Cool, Zoom, ČT24, ČT Sport. Na počítači přitom čtu zpravodajství nebo něco hraju.
Filmy už asi 10 let nestahuju, nestojí za tu námahu, když na něco mám náladu, tak se na to v tv podívám, případně si to nahraju a podívám se na to později. Což znamená, že za týden vidím tak 2-3 filmy.
Rádio poslouchám jen když jedu s někým v autě :-)
Zato poslouchám hudbu, kterou si stahuju a mám už celkem dost velkou zásobu :-)
A veřejnoprávní média jsou dnes už poslední místo, které drží nějakou minimální úroveň kvality a přitom mají dostatečný zásah diváků. Bez nich bych už neviděl naději, že se z týhle současný tragedie ještě dokážem vyhrabat, protože jinak by už tu vládnul jen zmanipulovaný dav bez schopnosti vlastního myšlení.
Pointa je v tom, že to zaškatulkování mi přijde jak z jiné planety. Tedy že to zaškatulkování je sice hezké, ale imho úplně naprd. Ale možná jsem jen já z jiné planety. Vlastně co se divím, není to poprvé a jistě ani naposled.
Tuhle jsem např. žasnul nad Bábovou drzostí, když říkal, že podnikatelé si EET přejí. A já skutečně našel namátkou jednoho, který to fakt schvaluje, Kroutil jsem nad tím nevěřícně hlavou.
To je pravda, film v kině je skutečně jiný zážitek. Nejprve jsem si sedl do mokra - rozlitá kola. No nic, jedna volná suchá sedačka se ještě našla. Jen s malým zpožděním se v sále setmělo, a začlo to: 15 minut reklam. Nu přežil jsem. A začal film. Jen mi trochu vadilo, že se po začátku filmu trousí ti, co ten trik s reklamami už znali.
No zážitek to nakonec byl. Děsivě přetažené basy, což jsem po pravdě řečeno trochu čekal. Ale že tak moc, to jsem nečekal. Co jsem ale opravdu nečekal, že bude obraz nedoostřený. Už leta jsem v kině nebyl.
Za sebe říkám, že takový jiný zážitek ti rád přenechám.
Dobrý den,
ano, to že by generace měly být dané rokem narození je pravda, a je tomu tak i u mě. Nicméně pokud se chcete podívat na jejich vzájemnou pozici z hlediska mediální konzumace, musíte to udělat v určitý "okamžik". Tím byl pro mě rok 2015 a v roce 2015 je těm lidem (podle definic, které jsem našel) právě tolik, kolik jsem uváděl.
S tím, že jak budou lidé z generace např. Z stárnout, se bude jejich "mediální profil" měnit, souhlasím také. Je otázkou do jaké míry se vyšší věk a odlišná životní fáze, do které dospějí, na jejich mediální konzumaci podepíše, ale určitě se to stane. Nicméně cílem té prezentace bylo porovnat to, jak si vůči sobě v jednotlivých mediatypech stojí právě teď.
Nakonec ještě k námitkám typu "jsem generace X" a vůbec nekoukám na TV atd. Ano, určitě se najde spousta výjimek, které tomu nastíněnému mediálnímu profilu neodpovídají. Jde o průměrné hodnoty za celou populaci v tom daném věku. Je také potřeba si uvědomit, že "typický" zástupce generace X pravděpodobně nečte Lupu, takže se dá předpokládat, že se tu schází ta část osob z generace X, která internet využívá intenzivněji než průměr. Tím pádem potom pravděpodobně také méně kouká na TV atd.
Tak to jen tak na okraj :). Jinak díky za vaše reakce a postřehy.
Takhle jednoduché to nebude. Stížnosti na mládež, která nic nedělá nejsou žádná novinka poslední doby. Tohle se stávalo už za tzv. první republiky (mezi světovými válkami).
Problém je pokud má někdo pocit, že tzv. sežral všechnu moudrost a všichni okolo něj jsou úplně blbý. V této skupině výrazně převažují ti hodně mladí. Je to dáno i tím, že velké většině z nich chybí zkušenosti z reálného života.
Pokud se týká blbců, tak tam věk opravdu nerozhoduje. Velikost způsobeného průseru závisí pouze na "dokonalosti" blbce ne na jeho věku.
Během své praxe jsem potkal velmi šikovné a chytré lidi ve věku kolem 25 let ale i totální "mistry světa" ve věku výrazně přes 50 let.
S principem souhlas, ale nevím-e jak měření skutečně vypadalo.
Pokud bych se přiklonil na stranu chybné metodiky.
Bych doplnil, že čas od času pozoruji také, že metodika meření je silně podpořeno sociální skupinou nebo subkultur-ní skupinou ve, které se daný pozorovatel pohybuje.
A sociální skupina a subkultur-ní skupina není to samé co věková skupina.
Takže třeba průzkum je veden ve skupinách obyvatel od xx do yy let jenže.... ....dotázání jsou třeba jen vysokoškoláci, výzkum se dělal jen mezi návštěvníky náplavky, Meatfactory, Dox, Krymská, Klinika , v inkubátorech pro startupy, jen obyvatelé města, jen tohle, jen támhle to atd...
Je to pak stejné jako dělat na populárně odborné stránce o mobilech průzkum kdo má rootlý telefon. ...přece všichni... budou tvrdit Jenže světově to vyjde jen do 8% ze všech prodaných telefonů na světě.
Podobné z to bylo třeba u toho průzkumu u http://www.lupa.cz/clanky/je-sex-dating-zlo-a-jak-se-promenily-seznamky/ . Výběrem skupiny nebo jednotlivců kterých se bude dotazovat to jde jednoduše ovlivnit.
Místo obecného průzkumu společnosti pak je výsledkem jen průzkumu jisté "zájmové" skupiny obyvatel.
Pro informaci: Generace "po deseti letech" se používají už zatraceně dlouho, přinejmenším od první světové války. Není na tom nic urážejícího, to škatulkování se ujalo proto, že docela dobře odpovídá (odpovídalo?) realitě. Rozdíl mezi generací X, Y, Z a těmi staršími je v tom, že zatímco pro dřívější generace se rychle našlo a vžilo slovní označení, s X, Y, Z si nikdo moc nevěděl rady a dřív, než na to přišel, tak se označení písmenkem vžilo.
Zpochybňovat celé to rozdělení na základě zkušeností jedince je buď blbost, nebo argumentační klam. I kdyby tím jedincem byl WIFT.
Noviny mají stále jednu výhodu - a to komentáře a analytické články apod. Film v kině je prostě jiný zážitek...
Když mi bylo 19, tak jsem se na tv taky nedívala, Vrátila jsem se k ní až poté, co se nám narodily děti. Což, myslím, udělá jednou mnoho z těch dnes 19 letých. Díky HbbTV si budou navíc moci propojit s internetem))
Problém je, když těch jedinců není pár, ale výrazné množství. Protože podle těchto dat jsou lidé z generace X v podstatě nasraní důchodci těsně před smrtí, kteří nemají páru o nových trendech, nevybírají si, jak budou trávit čas apod. Sorry, to lidé po třicítce ani čtyřicítce fakt nejsou.
Ale jasně - třeba jen holt žiju v nějaké zajímavé bublině, která výrazně vybočuje z těch definic.
Podle mne se autor dopustil fatální chyby - porovnává ony "generace", jako by se jednalo o jednou dané, izolované skupiny. Ale tak tomu přece není, tím, jak všichni stárnou (stárneme :-)), přesouvají se i v těch generacích a zajisté se mění jejich zvyky i chování.
Smysl by tedy mělo sledovat vybrané skupiny lidí po dobu několika let (spíše desítek) a teprve na nich zkoumat, co a jak. Na to jsou ovšem standardní, dlouhodobě ověřené postupy.