Mediální byznys je na tom podobně jako hudební scéna, musí zareagovat na změnu, které se pořád trochu brání. Jedna z myšlenek, které zazněly na každoročním srazu mediálních expertů z velkých vydavatelství nebo televizních stanic. GEN Summit se po loňské Barceloně letos přesunul do rakouské metropole.
Podobně jako před rokem se mezi hlavní témata dostala virtuální realita, data a práce s videem. Jen trochu z jiného úhlu než loni. 360stupňové záběry rozstříleného Donbasu tu například prezentovali zástupci ruské státní televize RT jako důkaz toho, jak pracují s virtuální realitou.
Jak to vypadalo loni: GEN Summit: jaké jsou čtyři hlavní trendy v žurnalistice 2015?
Hned zpočátku svou vizí zahrozil běloruský myslitel Jevgenij Morozov. Média musí podle něj pochopit smysl uživatelských dat, jinak jim hrozí zánik. „Není důvod k optimismu. Nejvíc dat a zároveň i miliardy volných dolarů drží největší firmy v Silicon Valley. Každopádně média si musí uvědomit, že data, data jsou zásadním obchodním artiklem,“ tvrdí Morozov. Média by se tak měla svézt na vlně takzvaného data extractivismu.
„To není otázka, je to realita. Facebook jsou prostě největší noviny světa,“ dodává Morozov. Ale na druhou stranu: „Bez našich dat by byl Facebook jen prázdnou stránkou,“ dodal hlavní evropský bojovník s Facebookem Max Schrems.
Text, nebo video?
Morozov svým tradičně provokativním vystoupením rozjel maraton přednášek a workshopů, který obsadil na druhou polovinu týdne prostory vídeňské Auly der Wissenschaften. Kromě temných vizí řeč padla i na neustále propíranou generaci Y, milleniály nebo jak budeme teenagerům narozeným po roce 2000 říkat.
Ačkoliv totiž vize budoucnosti je dlážděná především videospoty a multimédii, a podle šéfa rakouského Telekom Austria Alejandro Platera bude do čtyř let devadesát procent provozu v síti tvořit video, mladí stále preferují textové informace. „Zvuk je pro mladé příliš invazivní,“ tvrdí Plater. „Je to jednoduše rychlejší,“ dodává v panelové diskusi Tony Emerson z Microsoftu.
Plater si chtěl na konferenci přihřát i „svou polévku“ a vytáhl kartu jménem 5G. Okřídlená mantra telekomunikačních operátorů na dalších pár let se zhmotnila ve větě: „5G není jen o rychlosti a o tom, že to je síť další generace. Jde tam především o latenci, která změní celý byznys,“ dodal s tím, že nová síť umožní mnohem rychlejší reakce systémů na uživatele. Třeba v personalizaci.
Ta je dalším magickým slovem, které se během posledního roku točí především na akcích zaměřených na e-commerce – teď se nám personalizovaný obsah dostává i do digitálních médií. Zatím ale situace nenahrává jeho zavedení, které by mohlo lidstvo uvrhnout do ještě neprostupnějších individuálních bublin, než je dosud. „Chybí kvalitní algoritmus, zatím jsme v podobné fázi jako je RTB a to není ideální,“ komentuje situaci z pódia šéfka nových produktů Neue Zuercher Zeitung Anita Zielina.
Všechno je konverzace
Namísto personalizace obsahu se rozjela personalizace podle platformy. „Samozřejmě to jde. Je tu pořád dost prostoru mezi clickbaitingem a dlouhým čtením,“ tvrdí Meredith Artley ze CNN. Sama pak předvedla, kolik platforem americká zpravodajská kabelovka využívá.
Novinařina musí být aktivnější a komunikativnější. „Má jít spíš o konverzaci než o statický text. Technologie na to už jsou,“ přidává Amy Web z Future Today Institutu. O větší komunikaci se čtenáři se zasazovali v panelové diskusi i editoři z BBC nebo Mashable. „My už teď veškeré změny konzultujeme se čtenáři. A to včetně nových rubrik v novinách, které pak upravujeme podle jejich požadavků,“ dodal šéf německého týdeníku Die Zeit Rainer Esser.
A na dokreslení situace, kdy už roboti sami utíkají z vědeckých laboratoří, mluví se o tom, že se chystá vstup robotů i do novinařiny. Stejně jako v ostatních oborech, kterých se nástup robotických kolegů týká, jsou názory rozporuplné.
#automatedjournalism: GEN Summit Vox Pop - Robot Journalism #GENsummit https://t.co/HMbLxsZca0
— johnhenry (@skynet_io) 16. června 2016
Koneckonců v situaci, kdy podle Reuters Institutu na Oxfordu důvěřuje v Česku novinářům jen pětina čtenářů, mohou možná roboti přinést zajímavý impulz.
Ačkoliv velkých oznámení na konferenci příliš nezaznělo, novinky se objevily. Twitter si totiž na závěr nechal malou perličku, a to možnost vkládat videa z Periscope rovnou do stránek uživatelů.