Podle Gartneru se světový prodej osobních počítačů v druhém čtvrtletí propadl o 10,9 % meziročně. Do prodejních kanálů se za období dodalo 76 milionů PC. Světový pokles pokračuje již pátým čtvrtletím a je prý vůbec nejdelším za dosavadní historii osobních počítačů.
V oblasti EMEA (v Evropě, na Blízkém východě a v Africe) jsou přitom propady už dvě čtvrtletí po sobě dvouciferné.
Podle Gartneru se vůbec zmenšuje počet PC v užívání. Pro běžná spotřební užití je stále více nahrazují tablety. Ty také přispěly ke zhroucení trhu s mininotebooky. Podle Gartneru není opodstatněné tvrdit, že za propadem PC stojí Windows 8.
O první místo těsně soupeří Lenovo a HP. V posledním čtvrtletí se do popředí dostalo Lenovo. HP zůstává silné v severní a jižní Americe i v EMEA, zatímco v Asii je tradičně slabé. Lenovo přitom také oslabuje v Asii, ale prudce posiluje v obou Amerikách a v EMEA.
|
Dodala kusů v 2Q13 |
Tržní podíl v 2Q13 (%) |
Dodala kusů v 2Q12 |
Tržní podíl v 2Q12 (%) |
Růst 2Q12–2Q13 (%) |
Lenovo |
12 677 265 |
16,7 |
12 755 068 |
14,9 |
−0,6 |
HP |
12 402 887 |
16,3 |
13 028 822 |
15,3 |
−4,8 |
Dell |
8 984 634 |
11,8 |
9 349 171 |
11,0 |
−3,9 |
Acer Group |
6 305,000 |
8,3 |
9 743 663 |
11,4 |
−35,3 |
ASUS |
4 590,071 |
6,0 |
5 772 043 |
6,8 |
−20,5 |
Ostatní |
31 041,130 |
40,8 |
34 675 824 |
40,6 |
−10,5 |
Celkem |
76 000 986 |
100 |
85 324 591 |
100 |
−10,9 |
Při pohledu na světové výsledky vidíme, že Lenovo jediné propadlo jen nepatrně. Ale společnosti na prvních třech příčkách vůbec klesají méně než celé odvětví, na úkor obrovských světových propadů značek Acer a Asus. Jenže podle Gartneru se za tím do značné míry skrývá rozhodnutí těchto dvou výrobců opustit mininotebooky a plně se soustředit na tablety, a ty nejsou v těchto číslech zastoupeny.
|
Dodala kusů v 2Q13 |
Tržní podíl v 2Q13 (%) |
Dodala kusů v 2Q12 |
Tržní podíl v 2Q12 (%) |
Růst 2Q12–2Q13 (%) |
HP |
3 779 160 |
17,8 |
4 683 376 |
18,3 |
−19,3 |
Lenovo |
2 641 622 |
12,4 |
2 180 362 |
8,5 |
+21,2 |
Acer Group |
2 456 255 |
11,5 |
3 995 518 |
15,6 |
−38,5 |
Dell |
1 979 895 |
9,3 |
2 173 552 |
8,5 |
−8,9 |
ASUS |
1 743 345 |
8,2 |
2 670 268 |
10,4 |
−34,7 |
Ostatní |
8 675 143 |
40,8 |
9 864 285 |
38,6 |
−12,1 |
Celkem |
21 275 420 |
100 |
25 567 361 |
100 |
−16,8 |
Celkový meziroční propad v Evropě (a MEA) je obrovských 16,8 %. Zcela proti trendu se tu daří Lenovu.
Dell se propadl podstatně méně než celý trh (zatímco v USA a v Japonsku dokonce roste).
HP si nejen v Americe, ale i v Evropě ještě drží podstatný náskok před Lenovem, a to především v podnicích, ale v Evropě oslabuje rychleji než trh.
Gartner si evropský propad vysvětluje jednak houfným přechodem Evropanů na tablety, jednak i vyprazdňováním skladů (a tedy snížením objednávek) v očekávání sestav s novými procesory Haswell. Dotykovou obrazovku mělo stále méně než 10 % dodaných notebooků.
Dodávky jsou prý obzvláště slabé především v Evropě západní. Nejisté hospodářství nutí omezovat výdaje.
|
Dodala kusů v 2Q13 |
Tržní podíl v 2Q13 (%) |
Dodala kusů v 2Q12 |
Tržní podíl v 2Q12 (%) |
Růst 2Q12–2Q13 (%) |
HP |
3 957 761 |
26,4 |
3 976 041 |
26,2 |
−0,5 |
Dell |
3 681 725 |
24,6 |
3 458 736 |
22,8 |
+6,4 |
Apple |
1 740 500 |
11,6 |
1 818 959 |
12,0 |
−4,3 |
Lenovo |
1 515 562 |
10,1 |
1 266 109 |
8,3 |
+19,7 |
Toshiba |
848 984 |
5,7 |
1 006 900 |
6,6 |
−15,7 |
Ostatní |
3 230 717 |
21,6 |
3 659 220 |
24,1 |
−11,7 |
Celkem |
14 975 249 |
100 |
15 185 965 |
100 |
−1,4 |
V Americe je propad trhu jen meziroční, a to ještě dosti malý. Ze čtvrtletí na čtvrtletí dokonce vzrostl, a to o 8,5 %. Gartner soudí, že za oživením trhu může být blížící se konec podpory Windows XP a s tím souvisící zrychlení obměny počítačů v podnikové sféře.