Hlavní navigace

Gameful chce udělat z vaší nudné služby zábavu

1. 6. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Jedním z králů jarního StarCube je projekt Gameful. Jeho doménou je gamifikace — udělat z nezáživného hru. Gameful nabízí gamifikaci jako službu na klíč: jako herní příběh postavený nad službou, která by lidi třeba ani jinak nebavila. Ostatně, kdy vás naposledy bavil váš e-banking?

Gamifikací se označuje zavedení herních prvků do jiných produktů a služeb. V podobě nejjednodušší se s ní setkáváme běžně: lze pod ni zařadit programy věrnostní, a vůbec to, když získáme za něco odměnu, ať už jakoukoli. Skupina lidí se zkušeností s návrhem her se rozhodla pustit se do gamifikace naplno a nabízet ji jako službu na klíč.


Tým Gameful

Tým Gameful

Odpovídá Štěpán Hruda:

Jak vás vůbec napadlo postavit gamifikaci jako startup?

Gamifikace ve světě už funguje — v zahraničí je to hodně populární pojem. Máme zkušenosti s game designem, takže když jsme se o popularitě gamifikace dozvěděli, řekli jsme si, že bychom mohli pomoct ostatním firmám: vytvářením řešení pro jejich produkty. Baví nás dělat na kreativních projektech a přitom ne pořád na něčem stejném.

Co vás nejvíc přesvědčilo o tom, že gamifikace funguje?

Tvrdá data z výzkumů a už reálně nasazených projektů. Ta pro mě nezvratitelně dokazují, že gamifikace dokáže zvednout návštěvnost stránek, tržby nebo zapojení uživatelů. A samozřejmě to vnímám i pocitově, že když člověk udělá něco hravějším, přidá nějaký příběh a používá psychologické prvky, které skvěle fungují ve hrách, tak to prostě lidi víc baví.

Na tiskové konferenci jste zmínil, že děláte zatím na dvou projektech. Znamená to, že Gameful ještě nemá žádný projekt dokončen?

Dokončili jsme projekt pro český startup Universator z Brna, což byl vítěz minulého ročníku StarCube. Oni teď bohužel „pivotují“, trochu mění koncepci, takže jim bude trvat, než implementují naše řešení. Aktuálně doděláváme druhý projekt, který jsem prezentoval: gamifikaci pro čajovnu. Jednáme ještě s několika dalšími firmami o tom, co by si představovaly. Bohužel ještě nemáme řešení, které bych teď mohl použít jakou silnou referenci, ale věřím, že bude co nejdřív. Máme zkušenosti z oblasti her, takže si docela věříme.

Pobyt v čajovně jako hra

Pobyt v čajovně jako hra

V čem vám StarCube pomohl nejvíce?

Určitě jako motivace — vzniklo tam takové to kvalitní prostředí, když se setkají lidé, kteří mají opravdu zájem něco dělat. Projeví se velmi rychle synergie — i když každý třeba dělá na něčem jiném, tak všichni cítíme, že má smysl pracovat, a žene nás to dopředu. StarCube nám taky poskytl pohled do světa byznysu, například vysoké školství je u nás hodně odtržené od reality. Mentoři nám zvládli během těch tří měsíců ukázat, jak spousta věcí funguje, místo toho abychom se třikrát spálili a zjistili, co smysl nemá, což je strašně neefektivní. Získali jsme i mnohem lepší pohled na spoustu různých procesů uvnitř firmy — ať už na finance, na komunikaci mezi sebou, kompetence a tak podobně.

Vy jste zvláštní tím, že vy byste si měli přát zůstat malým týmem. Vy vlastně nemůžete nikdy vyrůst.

Je to tak. Naše síla zatím tkví v lidském kapitálu. Máme malý tým, který dokáže řešit zakázky, a my jsme s tím spokojení; nevadí nám, když budeme malá prosperující firma. Navíc se může velmi snadno stát, že narazíme na něco, co půjde dobře škálovat. Třeba to řešení pro čajovnu. Pokud to trochu zjednoduším, tak je to víceméně pokladní software s nějakou přidanou hodnotou, a umím si představit, že ho nabídneme mnohem více podnikům a oni ho začnou používat. Pokud podobné kvalitní jednorázové řešení trochu rozvineme, dokážeme být skvěle škálovatelní. Zatím počítáme s tím, že budeme malá firma, a když přijde možnost škálovatelnosti, budeme rádi. Ale nechceme se do ní a priori tlačit.

CIF24

Takže za úspěšné se budete považovat, když se zavedete?

Za úspěšné se budeme považovat, když se staneme synonymem pro gamifikaci minimálně u nás a budeme schopní mít dost zakázek, abychom pak jako celý tým pracovali na plný úvazek a mohli si víceméně vybírat projekty, na kterých budeme pracovat a které nám přijdou zajímavé. Když si budeme moci říct: tohle je pro nás sympatická firma, pro ty bychom chtěli udělat nějaký výnosný a kreativní projekt, který někam povede.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).