Hlavní navigace

František Mikoška (HP TRONIC): Nechceme zákazníkům posílat jen krabice, proto má Datart tolik kamenných poboček

Dnes
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

František Mikoška, obchodní a marketingový ředitel skupiny HP Tronic. Autor: HP Tronic, publikováno se svolením
František Mikoška, obchodní a marketingový ředitel skupiny HP Tronic.
Žádný jiný prodejce elektroniky nemá tolik kamenných prodejen, většinou má e-shop a showroom. Datart ale věří, že kombinace prodejen a online funguje a bude fungovat i dál. O tom, co takový plán obnáší, mluví v rozhovoru pro Lupu František Mikoška, obchodní a marketingový ředitel společnosti HP TRONIC, pod kterou Datart spadá.

Datart je hodně viditelný díky svým prodejnám. Zároveň se nepouštíte do srovnání, jak to dělal třeba obchod CZC.cz vůči Alze. Jakou pozici nyní podle vás Datart na trhu má? 

Nikdy jsme nechtěli chodit do podobného srovnání, protože naše podnikání nepatří do širokosortimentních prodejů. Vyrostli jsme z klasického velkoobchodu s elektrem a od začátku říkáme, že jsme elektrospecialisté a držíme se svého „kopyta“. Máme svou cestu, což znamená, že chceme efektivně propojovat kamenné pobočky a fungující e-shop. Naším cílem není rozšířit nabídku třeba o léky nebo další zboží, soustředíme se prostě jen na elektro a k němu přiřazený sortiment.

Za loňský rok si celá vaše skupina HP TRONIC vedla velmi dobře. Nyní jsme za polovinou roku, máte už představu, zda se vám také dařilo?

Vývoj tržeb ovlivňuje řada věcí. Z pohledu celkového hospodaření celé naší skupiny je na nějaké prognózy ještě brzy. Trh je stále relativně rozkolísaný. Zároveň HP TRONIC nemá v portfoliu jen Datart, máme i Etu, působíme v hotelnictví, spojujeme se nyní se skupinou NAY a aktuálně jsme v procesu rebrandingu prodejen Electro World na Datart. Ale pokud bychom se bavili jenom o Datartu, tak tam jsme za první pololetí rostli o necelých 10 procent.

František Mikoška

Vystudoval Střední zemědělskou školu v Uherském Hradišti. V roce 1996 začal pracovat jako vedoucí elektroprodejny. Od roku 2004 působil jako manažer sítě elektroprodejen HP TRONIC a o tři roky později povýšil na výkonného ředitele sítě elektroprodejen HP TRONIC (EURONICS, později ETA). Od roku 2014 zastává pozici obchodního a marketingového ředitele společnosti HP TRONIC.

Datart provozuje přes sto kamenných prodejen, řada firem šla jen do online, protože provozovat obchody je pro ně moc drahé. Proč je tak důležité pro vás takovou síť držet?

Jen upřesním, že aktuálně máme 119 českých poboček. Od září přibylo dalších 33, které měly dosud značku Electro World. Ale k vaší otázce. Souhlasím, že kamenné pobočky jsou nákladné, ale to, co nás vede k otevírání dalších, je naše vize mít jasnou kompetenci na trhu s elektronikou. Každá pobočka má určitou míru spádovosti a my máme snahu, aby do ní měli naši zákazníci cestu maximálně do 30 minut. Proto jdeme cestou dohušťování celé sítě.

Druhý efekt souvisí s tím, že prodáváme složitější a dražší výrobky. A spousta zákazníků potřebuje rádce. Stále jsme přesvědčeni, že to není o tom jen prodat někomu nějakou krabici a že mu ji pouze pošlete. V procesu, kdy se rozhodujete, zda si koupíte nějaké zboží, musíte obvykle vyřešit řadu otázek, které my pomáháme lidem řešit tím, že u nás dostanou odbornou radu, doporučení, mohou se na zboží podívat či si ho vyzkoušet, musíte mít zabezpečený poprodejní servis.

Dá se říct, když by neexistovaly kamenné prodejny, tak by to pro řadu lidí bylo složitější. De facto sekundárně tu službu děláme i pro naši konkurenci, stává se, že se lidé k nám na něco dorazí fyzicky podívat a pak to koupí jinde. Ale to k tomu prostě patří. Pro zákazníky, kteří k nám nechtějí chodit a spíš nakupují online, pak nabízíme možnost využít e-shop, kde máme samozřejmě větší výběr, protože na prodejně ani není šance mít všechno vystavené. Náš obchodní model je tedy založený na kombinaci obou způsobů prodeje.

Autor: Datart

Už jste naznačil, že nehodláte jít do širšího sortimentu, jako jsou třeba léky, krmivo pro zvířata a podobně. I segment elektroniky se ale dost proměňuje a vy na to musíte reagovat. Jsou tedy podle vás nějaké oblasti, které pokryté úplně nemáte?

Existuje jedna velká skupina sortimentu, která je z našeho pohledu velmi stabilní už dlouhou dobu. Myslím tím pračky, ledničky, televize nebo telefony. Je ale pravda, že i do těchto oblastí stále více pronikají nové technologie a budou se zde rozvíjet technologie související s umělou inteligencí. Výhledově budou přístroje z pohledu zákazníka určitě komfortnější, zároveň však budou fungovat trošku jinak a budete u nich muset mít nějaký „backend“ související se softwarem, které v sobě budou mít. A na to budeme muset reagovat, pokud tedy chceme lidem nabízet i něco víc než pouhý prodej a budeme muset řešit podporu těchto výrobků v ponákupním servisu.

Co se týká nových sortimentů, tak je přidáváme do nabídky postupně. Stejně tak jsme začali přidávat i sortiment, který s tím, co už prodáváme, souvisí. Například s kuchyňskými spotřebiči souvisí i různé neelektro záležitosti. Před dvěma roky jsme také začali nabízet i elektronářadí, a hlavně akunářadí, což je hodně zajímavý segment, a průzkumy, které jsme si k tomu dělali, nám naznačovaly, že to může být úspěšné. Potvrdilo se to, je to segment, kde zajímavě rosteme a stále ještě nejsme na vrcholu. 

Zároveň ale pořád chceme mít kompetenci poradit zákazníkovi, pokud potřebuje s něčím pomoci, takže zavádět nové sortimenty určitou dobu trvá. Řešili jsme to třeba v případě elektrokol, které máme nyní v nabídce také. Prostě nechceme mít na skladě zboží, u kterého pak nedokážeme zákazníkovi poradit. Proto u nás víceméně neustále probíhá online zaškolování lidí z jednotlivých prodejen. Přece jenom máme přes dva tisíce čtyři sta zaměstnanců. 

Zmiňoval jste opakovaně váš e-shop. Kolik má nyní aktivních, registrovaných zákazníků?

Bavíme se o více než milionu a půl aktivních zákazníků. Pro nás je e-shop dobrý způsob, jak predikovat chování našich zákazníků. Datová analytika je rozhodně mnohem silnější v online prostředí, než když lidé nakupují na prodejně. Takže pokud zákazníka známe, tak už jsme mu třeba schopni nabízet nějaké slevy v našem věrnostním programu. Právě i kvůli tomu postupně posilujeme strukturu oddělení, které se zabývají online nakupováním ve společnosti, a rozvíjíme zde činnosti.

Vím, že nás někdo nedávno srovnával s ostatními hráči v online byznysu a dali nás na druhé místo. My se ale s nikým nechceme poměřovat, protože máme respekt k tomu, jak jiné firmy svůj business dělají, zároveň v této oblasti stále vnímáme obrovský potenciál.

Jak se u Datartu projevily dvě velké události z posledních let – tedy nejdřív covid a pak válka na Ukrajině? A pak i současná ekonomická situace, kdy lidé přestali nakupovat…

Zrovna ta poslední událost, kterou jste zmínil, se už postupně mění a stabilizovala se. Vidíme, že trh s elektrem postupně roste. Meziročně to bylo za první pololetí o čtyři procenta. Pokud mám jít víc do minulosti, tak v případě covidu jsme na to byli celkem nachystaní díky tomu, že na e-shopu cílevědomě pracujeme posledních deset, patnáct let. I když jsme stejně jako ostatní museli zavřít provozovny, tak se nám podařilo během týdne veškerou činnost výkonově převést právě do e-shopu. Museli jsme také výrazně změnit marketing a vše nastavit tak, aby zákazníci věděli, že fungujeme online a že zároveň máme výdejní místa. A to se povedlo, neztratili jsme jako jiní tržby.

A válka na Ukrajině?

Srovnával jsem si nedávno data z prvního pololetí letošního roku a stejné období roku 2022, kdy válka na Ukrajině začala. Je vidět, že trh s elektronikou je stále mírně v propadu. Asi o 1,5 procenta. Nejsme na tom úplně stejně například u prodejů velkých domácích spotřebičů. Na druhou stranu se to složitě porovnává, protože si musíte uvědomit, jaká byla před dvěma roky situace. Když válka na Ukrajině začala, tak proběhlo šílené zdražení energií, a lidé proto začali nakupovat energeticky méně náročné spotřebiče. Následně se prodeje u těchto kategorií musely zákonitě propadnout. Naproti tomu třeba u kategorie mobilních telefonů nebo nositelné elektroniky zaznamenáváme stále nárůst.

František Mikoška, obchodní a marketingový ředitel skupiny HP Tronic.

František Mikoška, obchodní a marketingový ředitel skupiny HP TRONIC.

Autor: HP TRONIC, publikováno se svolením

Řada tuzemských firem se v minulých letech rozhodla expandovat do blízkého zahraničí, třeba do Maďarska, Polska nebo Německa. Vy fungujete už dlouho jen na Slovensku. Existuje nějaký plán, že půjdete do dalších zemí?

Z pohledu HP TRONICu působíme v řadě zemí, nejenom na Slovensku. Máme Etu nebo některé licenční značky, které prodáváme i do Německa nebo Maďarska. V případě Datartu však budeme fungovat nadále jen v rámci České republiky a expanzi neplánujeme.

A na Slovensku tedy značka Datart končí?

Ano, souvisí to se spojením se skupinou NAY a s tím, jak jsou v dané zemi známé jednotlivé značky. Datart měl na Slovensku šestnáct provozoven, které se změní na NAY, protože tam je tato značka daleko zavedenější. Skupina NAY v České republice provozovala prodejny se značkou Electro World, které se postupně mění na Datart.

Pod značku Datart spadl i letitý online obchod Kasa.cz, který skončil letos v březnu. Jaký byl důvod?

Má to jeden zásadní důvod: potřebujeme se soustředit jen na jednu značku. Nedávalo nám z dlouhodobého pohledu smysl tříštit síly a udržovat různé značky, které působí na podobném teritoriu. V minulosti jsme provozovali víc značek, ale bylo to na škodu, protože pak neděláte nic pořádně. Zároveň to fungovalo tak, že každá značka měla vlastní nákupní nebo marketingový tým a složitě se vše v rámci skupiny řídilo.

Poslední rok se v e-commerce hodně mluví o tržištích, které spojují pod jednu značku víc e-shopů. Loni spustila svůj marketplace společnost Kaufland, do Česka dorazilo Allegro, tržiště provozuje i Alza. V HP TRONICu jste o tom také uvažovali?

Řekl bych, že jsme si vyhodnocovali příležitosti vytvářet pro naše zákazníky platformu marketplace. Už je to nějakou dobu zpátky. Řešili jsme dvě věci, které s tím souvisí. První je, že zvýšíte nabídku sortimentu pro zákazníky, druhá ale je, zda si ještě můžete udržet kompetenci a kontrolu nad procesy. My si chceme dál udržet dobrá hodnocení od zákazníků, v případě marketplace bychom tyto procesy neměli pod kontrolou, protože to zboží sice nabízíte na svých stránkách, ale prodává ho zákazníkovi někdo jiný. Je to dobře vidět třeba u Allegra. Koho v konečném důsledku hodnotíte? Toho konkrétního prodejce z polského „sklepa“, nebo tu platformu? Tu kritiku prostě nakonec schytáte vy.

Jak vnímáte konkurenci čínských online tržišť? V minulosti to byl hlavně AliExpress, teď se řeší hlavně Temu, proti kterému brojí řada tuzemských e-commerce obchodníků.

AliExpressu se tu podařilo v minulosti dostat na určitou míru úspěšnosti, která ale byla dost limitovaná. Bylo to dané tím, co prodávali, ve většině případů se jednalo o gadgety. Pak hrálo velkou roli doručení a v neposlední řadě kvalita. V případě levných drobností to řada zákazníků tak neřešila, jestli vybrané zboží nakonec dostanou a v jaké kvalitě bude, ale u dražších věcí už je to asi na pováženou.

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

Ani vámi zmíněné Temu nevnímám osobně jako nějakou konkurenci, také se zaměřuje na levnější věci. Ale je fakt, že může nastat situace, a občas se nám to už stává, že nám některý zákazník napíše, že jsme oproti takovým tržištím strašně drazí. My se pak snažíme vysvětlit, že proti čínským obchodům jsme v určité nevýhodě. Zároveň však zdůrazňujeme skutečnost, že u nás zákazníci mají jistotu, co nakupují. My jsme ti, kteří musí v případě dovozu zajistit všechny atestace, kontroly, zaplatit příslušné daně a v některých případech řešit i vývoj výrobků. Zároveň jsme logicky pod vysokým drobnohledem České obchodní inspekce.

A když se na to podíváte takhle, tak musíte uznat, že se nejedná o rovné podnikání. V případě hlavně těch čínských obchodů by proto měl stát, případně už někdo na úrovni Evropské unie, říct, že takhle se tu fungovat nesmí. Zároveň tu musí fungovat ochrana spotřebitele, což opět u čínských obchodů dost pokulhává.

  • Chcete mít Lupu bez bannerů?
  • Chcete dostávat speciální týdenní newsletter o zákulisí českého internetu?
  • Chcete mít k dispozici strojové přepisy podcastů?
  • Chcete dostávat exkluzivní tištěný speciál Lupa 3.0?
  • Chcete získat slevu 1 000 Kč na jednu z našich konferencí?

Staňte se naším podporovatelem

Seriál: Rozhovory
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Autor je od ledna 2018 ředitelem médií vydavatelství Internet Info. Předtím 6 let vedl zpravodajskou sekci portálu iDNES.cz, ještě předtím byl několik let reportérem celostátní redakce MF DNES. Občas si rád něco napíše.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).