A co je to "malá" a "velká" firma? :-D Já osobně neznám jedinou firmu, která by vznikla jako "obří korporace" - až na ty státní :-)
Přece člověk, když se mu daří, tak najednou nezačne vyhazovat další zákazníky nebo přikládat vydělané peníze do krbu - aby se z něj tedy nestala "velká firma".
Mimochodem ten taxík nepřijede rychleji kvůli "velké firmě", ale hlavně kvůli SYSTÉMU FUNGOVÁNÍ. Běžná taxi služba má nějakou centrálu, tam zavoláte, většinou chtějí ať jim nahlásíte ADRESU, ale když stojíte někde na velkém náměstí, nevíte kde - musíte první jít k nějakému domu, ten samozřejmě není popsaný, pak musíte hledat ceduli, tak nahlásíte "to a to náměstí", operátorka ale ještě potřebuje ČÍSLO POPISNÉ, tak znova k nějakému domu, kde je cedule a nahlásit. Naposledy mi jenom tohle zabralo nejmíň 10 minut.
Pokud bych využil této aplikace, tak bez domlouvání, hned server vidí odkud a kam chci jet, nepotřebuje žádné pitomé adresy, protože vidí GPS polohu a vidí i polohy taxíků, takže je nemusí nahánět vysílačkou a prostě automaticky vyšle toho nejbližšího. V důsledku než bych se domluvil s operátorkou na "klasické" taxislužbě, tak taxík využívající aplikaci s GPS už by u mě byl.
Tyhle nářky nechápu... I malí taxikáři třeba s jedním taxíkem se mohou sdružit a zapojit do podobného systému.
Je to jako nadávat na to, že ženci kosí s nejuvěřitelnou lopotou a námahou malé políčko celý den - ale pak si přijede zemědělec s kombajnem a za tři hodiny sklidí obrovské lány pole, kam až oko dohlédne a jakej je to bordel, protože jak k tomu přijdou ti chudáci kluci s kosou (nebo nedej bože, kdyby měli jenom srpy :-D)
Tak tohle je cesta, kterou chce Hollande a jeho PS vytahnout Francii z krize... Misto toho, aby se konecne probudili v 21. stoleti, tak se budou vsi silou branit proti vsemu novemu do te doby, nez z Francie (a Evropy) zbydou jen ruiny plne nezamestnanych...
Ale kdyz holt taxikaru/VOLICU je preci jen vice nez lidi zijicich z podobnych novinek. Takze se preci nebude rozhodovat s ohledem na budoucnost, ale pouze s ohledem na pocet hlasu, ktere PS dostane pri pristich volbach...
A mezitim bude Evropa (krome Nemecka) prevalcovana Americany, Cinany, Rusy, Indy i Brazilci...
Nevim, kolik zakazniku by nadsene privitalo shromazdovani "osobnich" udaju. Samozrejme, pokud nechci neco sdelit, nesdelim to ale prirozene predpokladam, ze kdyz s ridicem prohodim vlidne slovo ze nevim.....dcerka je nemocna, umrel mi pes a on ze jemu taky jednou posel pes, tak si to nebude honem nekde zapisovat aby to vytahl pozdeji treba i proti me.
Takova databaze by musela byt alespon dobre zabezpecena - naklady navic. Pokud ne, vleze tam agentura, ktera bude vsechny obvolavat a provadet phishing na babicce, ze kdyz ji zebou nohy, prodaji ji vyhodne vyhrivane pantofle za 130 000,-. nebo s nimi bude taxikar rovnou kolaborovat. Myslenka slechetna ale telefon by neprestal zvonit.
Ja bych uvital, kdyby mi pred nabranim vytopil taxik ale kdovico vsechno si o pravidelnych zakaznicich nasbyraji, potom kdyz vam to pripomene novej ridic, muze to byt naopak neprijemne.
Za poslední dvě století se soudruzi ve Francii nezměnili. Bohužel se tento mor šíří dál světem.
Přitom už v roce 1850 napsal Frederik Bastiat skvělou knížku "Co je vidět a co není vidět" http://www.bastiat.kvalitne.cz/Co_je_a_neni_videt_98.htm , ve které ukazuje, kam takovéto pokusy vedou.
Evidentně se to všem zůčasněným vyplatí - používat fukary na benzín.
vaším umělým zásahem pro páchání dobra, byste ten stav narušil a způsobil problémy jinde - zdražením benzínu o 300procent byste prodražil další řadu věcí.
On asi bude hlavní rozdíl v tom, že těm Indům ten jejich postup tvorby štěrku nikdo nenařídil, ale to pachatelé dobra nechápou :-D
A co brání "tradičním" taxi službám prostě přejít na jiný koncept, kde by licenci nepotřebovaly.
Já osobně si nemyslím, že je Uber dobrý koncept. Přece jen smartphone nemá každý, instalování aplikace je opruz atd.
S krizovým řízením a rozvojem firmy od nuly mám hodně zkušeností. Kdybych byl managerem klasické taxislužby, provedl bych pár změn.
Především bych přestal platit ty licence a jezdil bych "jenom na objednávku". Hlavní sběr objednávek by neprobíhal přes aplikace, ale na bezplatné lince; všechny vozy bych vybavil tablety s GPS a datovou SIM, data o poloze by se průběžně odesílala a centrála vždy viděla obsazenost a polohu všech vozů.
Aplikaci pro mobil bych udělal taky, ale o hodně jednodušší - jenom by odeslala GPS souřadnice zákazníka a jeho číslo, na které by mu ihned volal operátor.
"Centrála" by byla jenom virtuální, protože všichni operátoři by pracovali na homeworking po celé Francii - většinou v regionech, kde je vysoká nezaměstnanost, menší životní náklady a lidé jsou rádi za jistý, pravidelný příjem i když není horentní.
Operátor by se domluvil se zákazníkem, přesně doladil jeho polohu, popis, zjistil jméno atd., vybral vhodný vůz a odeslal mu to do tabletu. Řidič by jen klikl "OK" na potvrzení a hotovo.
Vedly by se registrace zákazníků, ukládaly jména, informace atd.
Efekt by to mělo ten, že zákazník XY by potřeboval tágo a tak vytáhne z kapsy JAKÝKOLIV telefon, zavolá na bezplatnou linku. Tam se mu zahlásí operátor, zjistí polohu a IHNED (ještě při hovoru) odesílá vůz, přičemž se zákazníka ještě vyptá na jméno, jak ho řidič pozná atd. a to dodatečně odešle do tabletu řidiči (a uloží).
Přijede řidič, pozdraví zákazníka JMÉNEM a pokračuje se dál...
O tři dny později opět zákazník potřebuje tágo, tak si třeba klikne přes aplikaci, ihned mu volá operátor: "Dobrý den, pane XY. Vy jste teď u divadla? Doufám, že už Vás nebolí ta záda..." (Protože info o bolavých zádech měl uložené už od minula).
Tohle jsou strašně důležité věci a dá se tím konkurence úplně rozmlátit v jakémkoli odvětví. Protože 99% firem se nezajímá o zákazníka a o jeho osobu už vůbec.
Ale každý zákazník raději pojede s taxislužbou, která se o něj zajímá, která například ví, že ho bolí záda a tak řidič automaticky sklopí sedačku speciálně pro něj... Nebo že je mu bývá zima a tak mu přitopí a dá deku - sám od sebe, ještě než si o to řekne, protože ho jeho taxislužba "ZNÁ".
Opravdu jenom velice těžko pak takový zákazník pojede s konkurencí. To by tam musely být nehorázné rozdíly v cenách. Ale rozdíl 10% pro takového zákazníka není migrační důvod.
Tak tohle samozřejmě zákazníkům nikdo neříká. Prezentuje se to jako například: "Kolegyně Mirka, která s Vámi minule mluvila, mi říkala, že..."
A mimochodem tohle se dělá naprosto běžně v každém hotelu, lepší restauraci a nebo v jakémkoli callcentru. A nejsou to jen tyto typy poznámek, jsou tam i věci jako "Podpantoflák - bez manželky si ani nesmí uprdnout!" :-)
Protože, když pak někdo další jedná s tím zákazníkem, už ví v jakém stylu se s ním má bavit a že například, pokud nemá po ruce manželku, tak je zbytečné s ním cokoliv řešit :-D
Nebo si snad myslíte, že když luxusní hotely znají jména zákazníků a co mají a nemají rádi, že si někdo pamatuje 10 000 lidí? :-D
Nikdo si nepamatuje 10 000 lidi, staci, ze by to meli v databazi. Samozrejme sem pripustil, ze by se to tak delat mohlo, rozhodne lepsi kdyz diky tomu budou jednat taktne, nez kdyz clovek projizdi Prahou, na Hlavnim nadrazi si chce koupit oblibeny mesicnik za ktery zaplati dvoustovkou a prodejce ho pomalu posila do ****, ze mu na to musi namahave vratit 102 Kc.
To porovnanie so Seznamem sa mi páči. Je to naozaj zo života. Kamarát mi v NEDEĽU posiela SMS-ku z Prahy do Košíc, kde bývam: Poslal som Ti tie tabulky emailom cez Seznam.cz, pozri sa na to, hádam to zas pár dní dostaneš... Ja mu na to hovorím: V pohode. Do PIATKU to asi dôjde...
Problém není v systému a automatizaci - tu taxislužby mají samozřejmě také.
Základní problém je v tom, že si oba typy služby fakticky konkurují, přestože na služby typu Uber další ne-taxi se nevztahují povinnosti provozovatele taxi.
Mezi tu základní patří cena licence, která je až 400.000 € za vůz. Popřípadě si ji může taxikář pronajmout za 100 € denně. ,
Myslím že je jasné, proč je to tak citlivý problém...
Velká firma zavede extrémně výhodné podmínky, zničí konkurenci a pak to začne flákat.
Spousta malých nezávislých taxikářů je zdánlivě neefektivní, ale je antifragile. Není tu slabé místo, kterýkoliv taxikář může vypadnout, nic se neděje. Nastane katastrofa, taxíkáři v reálném čase změní ceny a uspokojí tu poptávku která je nejdůležitější.
Velké firmy jsou jako komunisti, malé jsou užitečné pro společnost. Zvláštní že socani v tomto případě neškodí, i když škození je jejich přirozenost.
Tak zase na druhou stranu - když se ještě obilí kosilo kosami, bylo podstatně méně nezaměstnaných. :-) Ono je dobré tu technologickou zaostalost v určité rozumné, společensky neškodlivé míře udržovat, prrotože lidí je na světě jako hnoje a čím víc jich nahradíme mechanizací, tím víc se nám jich bude flákat (v socialismu), eventuelně chcípat hlady (v kapitalismu). A není na světě nic smutnějšího, než je zbytečný člověk.
Takhle se třeba dělá v Indii štěrk - a evidentně se to všem zúčastněným vyplatí. V našich podmínkách je to pravda nepředstavitelné (třebaže jako povinná práce pro vězně by to bylo geniální... nenaklofeš pytel štěrku, nedostaneš večeři), ale vůbec nikomu by neublížilo, kdyby například údržba zeleně dostala plošný zákaz používat motorové fukary (AKA generátory smradu a kraválu), a namísto toho nafasovala hrábě a březové metly. Oni jsou totiž ti dnešní zahradníci už tak shnilí, že těmi fukary zametají i posekanou trávu a ostříhané keře, takže s tím hučí celý rok (z čehož je patrné, že benzín je stále ještě příliš levný a klidně by mohl tak o 300 procent přirazit). :-P