Ilustrace: Nenad Vitas
Fotoalba na Internetu jsou jednou z nejoblíbenějších a nejvyužívanějších služeb. Každý se rád pochlubí se snímky vlastní výroby, ať už z dovolené, nebo rodinné oslavy. Když se chci pro inspiraci podívat na snímky destinace uvažované pro dovolenou, určitě neprohledávám oficiální katalogy cestovek, ale podívám se do galerií populárních fotoalb (ať už je to Rajče.net nebo Fotoalba.cz). Fotek pořízených například ve Francii je možné najít opravdu dost, hodně z nich je velmi profesionálních. O tom, jak určitá lokalita ve skutečnosti vypadá, vypoví určitě víc fotogalerie rekreanta než navoněná prezentace na webu cestovní kanceláře.
Média samozřejmě zcela nepřehlížejí tu spoustu fotek, které je na Internetu možné najít. Britský Guardian dokonce informoval o tom, že editoři BBC byli obesláni oběžníkem týkajícím se využití fotografií dostupných na sociálních sítích. Editoři mají brát v potaz právní a etické problémy, které je mohou po použití fotek čekat. BBC zatím stále nemá stanovenu oficiální politiku související s použitím obsahu ze sociálních sítí. Jde hlavně o to, že díky použití sledovaným médiem se některá fotografie okamžitě dostane před oči mnoha internetových uživatelů, kteří by ji za běžných okolností neviděli. Editoři by měli brát ohled na to, v jakém kontextu byla fotografie původně použita. Samozřejmostí je ověření fotografie, jelikož původ fotografií na sociálních sítích je často pochybný a respektovaná mainstreamová média si nemohou dovolit zveřejnit ukradenou fotku. Jde tedy hlavně o problematiku autorských práv. Tento problém se podle Guardianu začal v BBC řešit po použití osobních fotek obětí střelby na Virginia Tech. Fotky pocházely z profilů na MySpace. Problematika použití fotek ze sociálních sítí je pro BBC dost důležitá, editoři si uvědomují, že ne každý je rád, když se v médiích objeví fotka, která byla původně určena pouze rodině a přátelům.
Hlasujte v anketě o problémech živnostníků a vyhrajte ceny
Server Podnikatel.cz a Poštovní spořitelna pro vás společně připravili anketu, která by měla poodhalit některé z problémů, které trápí české živnostníky a segment malých a středních firem.Podělte se s námi o vaše dobré i špatné zkušenosti. Výsledky ankety můžete získat na svůj e-mail a navíc dostat zajímavé ceny!
Hlasovat »
Ukázkou dobré spolupráce mezi uživateli a médiem je například projekt Leserreporter 1414 (lze přeložit jako čtenář-reportér), spadající pod německý bulvární deník BILD. Čtenáři mají možnost jednoduše a rychle do redakce poslat svůj obsah, tedy fotografie nebo videa. Kanály, kterými je možné úlovek zaslat, jsou Internet a MMS. Rubrik je nespočet, jsou vyhlašována různá témata a soutěže. Důležitou informací je fakt, že BILD vyplatí za každou fotografii zveřejněnou v celostátním vydání 500 euro, v regionálních mutacích 100 euro. Model, kdy se každý může stát fotoreportérem, zde skutečně funguje. A nejde jenom o záběry manželky ve vaně, ale i o kvalitní zpravodajský obsah. Na webu je možné najít třeba video z požáru střední školy v Essenu. Že by si žhář bojící se písemky ještě přivydělal jako kameraman? Další ze čtenářů zachytil v berlínské zoo na fotografiích populárního ledního medvěda Knuta, jak doráží na svůj obraz na vodní hladině. Ano, zvířátka v bulváru letí, tato minireportáž je v době vzniku této glosy na prvním místě v rubrice Leserreporter 1414.