Obvyklý problém s fotoslužbami je, že si nemůžete být moc jisti tím, jestli se provozovatel bude chovat slušně a zodpovědně. Dnes navíc už něco takového neplatí ani o velkých firmách, které by se tak měly chovat vždy.
Fotoslužba Flickr, vlastněná americkým portálem Yahoo, nedávno začala prodávat nástěnné fotografie tištěné ze snímků, které jeho uživatelé na tuto službu nahrávají. Dělila se s nimi ale o výdělek (autoři dostávali 51 % čistého zisku).
K překvapení některých fotografů teď ale chce prodávat i fotografie, které oni sami nabízejí zdarma – tedy takové, které na Flickr umístili v rámci Creative Commons (CC) licenčních podmínek. Získané peníze si přitom Yahoo chce v plné výši ponechat.
Portál v reakci na dotazy okolo prodeje reagoval s tím, že bude prodávat pouze snímky, které mají v CC licenci povolené komerční využití. Pokud tedy fotografové chtějí za své případně prodané fotky od Flickru dostat peníze, musí si zvolit licenční podmínky, které komerční využití zakazují – tedy mají v názvu licence NC (Non Comercial). Flickr podporuje varianty CC BY-NC, CC BY-NC-SA a CC BY-NC-ND (více o typech licencí najdete na webu creativecommons.org).
Pokud snímky na Flickru publikujete pod licencemi CC BY, CC BY-SA nebo CC BY-ND, připravte se na to, že je Yahoo může tisknout a prodávat podle libosti a vydělané peníze si ponechá.
Zdroj: Some photographers bristle over Flickr's selling of photos