Cloud je v informatice širokým pojmem, pod který se schová ledacos. Nejde jen o online úložiště souborů, s nimiž lze pracovat z různých zařízení s přístupem na Internet od počítačů přes tablety po mobily. Cloud přináší i nové pojetí IT ve firemním prostředí, které se s novými produkty a službami stává stále dostupnějším, takže lze jednodušeji dosáhnout na jeho výhody.
Firmy pochopitelně nejvíce slyší na snižování nákladů. Například to, co dříve vyžadovalo pořídit do firmy vlastní server, nést náklady na jeho správu a údržbu a časem i na hardwarovou anebo softwarovou modernizaci, dnes lze objednat jako službu.
Při kombinaci cloudu a virtualizace pak zase lze vlastní server efektivněji využít a proměnit jej ve výhodnější investici a lépe sloužící zařízení. Otevřela se tak cesta k robustním řešením, která dříve byla cenově a technicky dostupná spíše jen pro větší společnosti, nyní firmám z kategorie malých a středních. Především pro ně určená cloudová řešení typu Google Apps nebo Office 365 přinášejí nespornou výhodu v tom, že se cena odvíjí od počtu uživatelů (zaměstnanců), takže mohou používat stejné nástroje jako velké firmy, ale platit úměrně své velikosti.
Díky těmto cloudovým řešením firmy nemusí kupovat servery, nemusí platit licence za jejich softwarovou výbavu a mohou také ušetřit na nákladech spojených s pracovními stanicemi, tedy počítači jednotlivých zaměstnanců. Existují ale i jiná cloudová řešení představující opravdu zcela nový přístup k IT ve firmě. Řeč je o různých formách privátního cloudu. I tomu se v tomto článku budeme věnovat.
Začněme ale u služeb, které mohou snadno oslovit i nejmenší firmy, ba dokonce i živnostníky. Řeč je o balíčku služeb Google Apps a řešení Office 365 od Microsoftu. Oba produkty zaujmou především velmi snadnou implementací, kterou v malé firmě bez IT specialisty zvládne s nápovědou při ruce i zdatnější koncový uživatel nebo si s ní poradí technik jakéhokoliv počítačového servisu, aniž by se musel honosit celou řadou certifikátů.
Poznámka: Mobilnímu využití Google Apps a Office 365 se budeme speciálně věnovat v některém z dalších dílů seriálu, takže toto téma si protentokrát dovolíme vynechat.
Google Apps: cloudové řešení opřené o webové aplikace
Balíček služeb Google Apps se stal zřejmě prvním cloudovým řešením pro firmy, kterému se dostalo všeobecně větší pozornosti. Byl poskládán ze služeb Googlu dobře známým i koncovým uživatelům. Sází tedy především na webové aplikace, díky čemuž je celé řešení multiplatformní. Je tedy jedno, jestli firma dává přednost MS Windows, Mac OS X nebo některé z distribucí Linuxu.
Google Apps firmám nabízí e-mailové řešení na jejich vlastní doméně postavené na službě Gmail, která funkcemi překonává většinu e-mailových služeb dodávaných například jako součást webového hostingu, s nímž se firmy neznalé jiných možností často se zatnutými zuby spokojí. Součástí balíčku je též služba Google Calendar pro organizaci událostí, úkolů a schůzek a jejich koordinaci v rámci firmy.
Google Apps dále obsahují službu Google Sites, kterou lze jednoduše použít pro sdílení interních informací ve firmě. Pro synchronizaci souborů mezi počítači a jejich sdílení je tu pak Google Drive. Ke komunikaci nejen v rámci firmy lze využít Google Talk. S firemní uživatelskými účty lze pak podle nastavení přistupovat i k dalším službám od Googlu. Fungují totiž jako běžný Google Account, takže záleží jen na firmě, ke kterým dalším službám zaměstnancům umožní přístup.
Tradiční kancelářský software má zastoupit sada webových aplikací Google Docs, v níž nalezneme textový editor, tabulkový kalkulátor, nástroj pro tvorbu a prohlížení prezentací či vektorový grafický editor. Komu by jejich nabídka funkcí omezující se spíše na ty základní nestačila, může dál používat MS Office. Totéž platí pro uživatele, kteří netráví většinu času online a stále velmi omezená podpora offline režimu v Google Docs jim nedostačuje.
Díky plug-inu Google Cloud Connect lze dále pracovat v aplikacích Word, Excel nebo PowerPoint, ale zároveň využívat výhody Google Apps (ukládání souborů do cloudu, jejich zpřístupnění ve webovém prostředí, sdílení souborů a spolupráce na nich). Google Cloud Connect podporuje Office 2003 a vyšší, takže po Google Apps mohou sáhnout i firmy, které v posledních letech neinvestovaly do aktualizace kancelářské sady.
Google Apps lze používat zdarma, ovšem maximálně pro deset uživatelů, bez garantované dostupnosti služeb a nepřetržité technické podpory. Těchto omezení se lze zbavit přechodem na zpoplatněnou verzi, u níž se platí 4 € za uživatele měsíčně (nebo 40 € ročně). V placené verzi navíc Gmail neobtěžuje se zobrazováním reklamy. Kapacita schránky pro jednoho uživatele navíc stoupne na 25 GB a postupně pomaličku roste jako u verze pro koncové uživatele.
Office 365: Exchange nebo SharePoint bez serveru
Proti Google Apps vyrukoval Microsoft s Office 365. Firmám nabízí několik tzv. plánů (balíčků). Základem je balíček pro zajištění e-mailových služeb na vlastní doméně využívající MS Exchange s podporou sdílení kalendářů. MS Exchange běží v cloudu, takže firmy si jej nemusí pořizovat a instalovat na vlastní server představující nejen vysoké pořizovací náklady, ale i provozní náklady.
Místo toho platí měsíční poplatek 3,57 € za jednoho uživatele a veškeré starosti o provoz cloudového poštovního serveru přenechávají Microsoftu, který jim poskytuje nonstop telefonickou podporu. Podobné je to u vyšších balíčků, kde se k e-mailovému řešení a sdílení kalendářů přidávají další služby, s nimiž logicky roste i cena jednotlivých plánů.
Plán resp. balíček navržený pro malé firmy přidává například komunikační služby (instant-messaging, volání mezi počítači, videokonference), které zajišťuje Microsoft Lync opět běžící v cloudu, webovou kancelářskou sadu Office Web Apps nebo týmový web pro sdílení souborů. Měsíční poplatek u tohoto plánu (balíčku) činí 5,25 € na uživatele. Poskytována je v tomto případě ale jen komunitní podpora, čili žádná rychlá pomoc kdykoliv na telefonu.
Pro středně velké společnosti Microsoft nabízí v rámci Office 365 dva plány. První s měsíčním poplatkem 7,25 € na uživatele přidává ke službám z předchozích dvou plánů navíc cloudový MS SharePoint s podporou až tří stovek podřízených webů pro sdílení informací a kooperaci při činnostech a úkolech v rámci firmy. Zde již znovu zahrnuta i nonstop dostupná telefonická podpora.
Nicméně teprve s plánem Office 365 nejvyšší kategorie s měsíčním poplatkem 19 € za uživatele nabízí Microsoft také licence své desktopové kancelářské sady. Konkrétně je v ceně pět licencí Office 2010 v edici Professional Plus na jednoho uživatele. Nejvyšší (nejdražší) plán resp. balíček obsahuje vše, co předchozí zmiňované balíčky, a přidává k tomu vedle licencí Office 2010 také ještě neomezenou kapacitu pro ukládání e-mailů a podporu hostované hlasové pošty.
Privátního cloud: pro potřeby konkrétního zákazníka
Zejména velké firmy se nespokojí s výběrem z několika předem připravených plánů založených na konkrétním řešení, přes jejichž parametry vlak nejede. A právě pro takovou klientelu je vhodný privátní cloud, který je na rozdíl od služeb z kategorie veřejného cloudu vyhrazen vždy pro konkrétního zákazníka (firmu).
Zákazník si může nechat přizpůsobit privátní cloud svým potřebám, přičemž se nemusí spoléhat na konkrétní služby a aplikace nabízené v rámci řešení z kategorie veřejného cloudu. Firmy mohou rozjet privátní cloud na svém vlastním hardwaru nebo si jej mohou pronajímat. Ani privátní cloud nevylučuje způsob využití jako služby s platbou podle skutečně využitých prostředků nebo s platbou za skutečný počet uživatelů. Záleží na konkrétní nabídce a jejím obchodním modelu.
Každopádně hlavním rysem privátního cloudu je, že vždy je určen pro konkrétního zákazníka. „Veřejný“ cloud využívá najednou více různých uživatelů či zákazníků, což může mít třeba negativní vliv na spolehlivost a dostupnost nebo omezení možností takového řešení, protože se musí přizpůsobit větší cílové skupině než je jeden konkrétní klient.
To Privátní cloud je tu vždy pro konkrétního zákazníka a přizpůsobuje se jeho požadavkům a potřebám. Zachovává si přitom lákadlo v podobě ekonomických úspor. Díky virtualizaci běžící v cloudu mohou firmy výrazně snížit náklady na hardware i software. Virtualizovat mohou vše od centrálních kritických aplikací (e-mail a databáze, správa lidských zdrojů, ekonomické aplikace) po pracovní stanice.
Realizací privátního cloudu pro firmy se zabývají společnosti jako je Hewlett-Packard, IBM, Dell, Fujitsu, Hitachi, NEC a řada dalších. Obvykle kombinují vlastní hardware a software s řešeními pro privátní cloud a virtualizaci od společností jako je VMWare a Microsoft. Právě Microsoft v posledních letech zahájil velkou ofenzivu na pozice VMWare a to nejen marketingovou, ale i technologickou.
Privátní cloud a virtualizace v podání Microsoftu
O Microsoftu je známo, že firmám chce dnes nabízet více než jen kancelářskou sadu MS Office a své další dosavadní produkty. Například koupil Skype, aby jej mohl nabídnout jako komunikační řešení v nové sadě Office 2013. Koupil službu Yammer, která umožňuje firmám provozovat vlastní sociální sítě pro interní potřeby. A nedávno pořídil firmu Perceptive Pixel (PPI) vyrábějící obří dotykové displeje. Ve spolupráci s OEM partnery je chce dodávat do firem spolu s počítači s Windows 8.
Uspokojování potřeb firemní klientely libovolné velikosti je zkrátka pro Microsoft nyní jednou z hlavních priorit. Není tedy divu, že privátní cloud a virtualizace v portfoliu technologií pro enteprise klienty je pro Microsoft v posledních letech velkým tématem. V současnosti své řešení privátního cloudu opírá o systém Windows Server R2 s integrovanou virtualizační technologií Hyper-V s podporou až 64 logických procesorů.
Cílem privátního cloudu nasazovaného na hardware zákazníka obecně (nejen v podání Microsoftu) je maximalizovat využití zakoupeného hardwaru, aby se investice do něj co nejvíce vyplatila. Jeden server díky virtualizaci a dynamickému rozložení systémových prostředků může plnit více úloh včetně virtualizace pracovních stanic.
Na virtualizovaných pracovních stanicích nemusí nutně běžet některý ze systémů z rodiny MS Windows. Hyper-V podporuje i nejrůznější linuxové distribuce a další operační systémy. Obecnou volnost privátního cloud potvrzuje i fakt, že Windows Server 2008 R2 přes přítomnost vlastního hypervizoru podporuje i hypervizory konkurenční včetně třeba řešení z dílny společnosti VMWare, dnes úhlavního soupeře Microsoftu v oblasti privátního cloudu a virtualizace.
O správu privátního cloud v podání Microsoftu se stará System Center 2012. I když se stalo moderním slovo „řešení“ v dnešní době nadužívat pro vytvoření zdání něčeho mimořádného, pro System Center 2012 je to přiléhavé označení. Nejedná se totiž o jednu konkrétní aplikaci, ale o celý balík nástrojů zahrnující vedle nezbytných nástrojů pro správu, monitoring a diagnostiku privátního cloud také nástroje pro zálohu dat nebo ochranu před záškodnickým softwarem.
Privátní cloud v podání Microsoftu má dál posunout nový systém Windows Server 2012, jehož Release Candidate verze je k dispozici k bezplatnému vyzkoušení. Jedná se o rodného bratra Windows 8, při jehož návrhu Microsoft kladl velký důraz na virtualizaci a privátní cloud. Jaké novinky konkrétně pro tyto oblasti využití Windows Server 2012 přináší, Microsoft prezentuje na svém webu s několika propagačními videi, odkud si lze testovací verzi zdarma stáhnout.
Žádné škatulky: řešení pro malé i velké
I když v článku byly různé služby několikrát zaškatulkovány jako třeba služby pro velké firmy nebo služby pro malé firmy, nemusí toto dělení vždy platit. Na Google Apps přešly například samosprávy některých větších amerických měst počtem zaměstnanců odpovídající velké firmě. Office 365 s příchodem sady Office 2013 má namířeno i do domácností, takže nepůjde výlučně o produkt pro firmy.
Privátní cloud a virtualizace pak nemusí být doménou jen velkých firem. Firmy z SMB sektoru podle průzkumu VMWare již dnes vynakládají značné investice do virtualizace, která je prý jednou z jejich hlavních priorit v oblasti firemních informačních technologií. Počet malých a středních firem virtualizujících kritické aplikace, za které VMWare považuje třeba e-mail, databáze nebo software pro spolupráci, se tak podle průzkumu agentury Canalys do roku 2014 zdvojnásobí.