Finalisté WebExpo Startup Show 2012: Android pro seniory i CDN snadno a rychle

25. 9. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Všechny letošní finálové projekty WebExpo Startup Show 2012 řeší skutečný problém a hledají k němu vlastní cestu. Výrazný obchodní úspěch si však lze představit především před CDN77 a před ZoomSphere, možná v menší míře i před Camcadou.

Z padesáti dvou projektů přihlášených do letošního WebExpo Startup Show bylo postupně vybráno dvacet, pak devět, a v sobotu odpoledne byla na na WebExpo 2012 vyhlášena finálová pětice: CDN77, ZoomSphere, Redeemco.de, CamcadaBIG Launcher.

Všechny projekty se potěšitelně vyznačují tím, že se zaměřují na nějaký dosud nedobře vyřešený problém, ke kterému hledají řešení nové, lepší. Všechny mají potenciál světový, ač některé jsou okrajovější a nečeká na ně asi tolik peněz jako na druhé.

CDN77: Zákaznická podpora nade vše

CDN77 je možná nejžhavější letošní český startup. Myšlenku na něj měl Zdeněk Cendra již v roce 2006 a průzkum trhu si prý udělal v červnu 2011. V únoru 2012 měl prototyp a spouštěl v březnu. Content Delivery Network je služba vhodná pro ty, kteří potřebují, aby jejich internetový obsah byl dobře dostupný mnoha uživatelům po světě, a nemají na to vlastní infrastrukturu; budovat ji by ostatně bylo nesmyslně nákladné.

Téměř polovinu trhu CDN pokrývá Akamai, další podstatnou část Level3. Jen několik málo procent obsadil například Amazon. Zdeněk Cendra tento trh popsal jako „rigidní a saturovaný“.

CDN77 nebuduje vlastní centra, jen si pronajímá a přeprodává, ale jako prostředník zároveň zjednodušuje a zpřístupňuje. Přidanou hodnotou CDN77 je to, že zákazník může službu nastavit snadno a rychle.

Hodně se zaměřují na dobrou zkušenost zákazníka s podporou (rychlé odpovědi na e‑maily, online chat). Firma má posud jen deset lidí, a chystá se najmout dva obchodníky v Americe. Obrat prý roste o 50—100 % měsíčně. Zdeněk Cendra uvedl, že mají už pět set platících zákazníků. Prozatím je získávají především online marketingem, PPC a také pracným přímým marketingem, ale už se objevují i první reference. Mnozí zákazníci jsou malí a platí za přenesená data jen desítky nebo stovky dolarů měsíčně. Zajímavější jsou ti, kteří platí tisíce.

Zdeněk Cendra prohlásil, že CDN77 má po světě už 80 uzlů a měsíčně přidává zhruba deset, podle zájmu a potřeby. Na Twitteru přitom 18. září uvedl 70.

42Angels ocenili CDN77 „nabídkou investice“. Je to ovšem cena symbolická, ježto investoři nepotřebují soutěže proto, aby s někým jednali o investici. Spíše tím veřejně vyjádřili, že v CDN77 vidí ze všech soutěžících největší příležitost k růstu.

ZoomSphere: Přílišná všestrannost škodí

Jakub Mach představil ZoomSphere jako „eňoňůňo social media marketéra“. ZoomSphere by měl poskytnout vše, co takový marketér potřebuje, například od statistik a přehledu zmínek s možností ihned na ně odpovědět, po jediný inbox pro všechny kanály, kterými se lidé mohou ozvat.

Porotci upozornili na úskalí snahy dělat dobře nástroj příliš všestranný, a Jakub Mach připustil, že se musí ve firmě nyní soustředit na to, aby ZoomSphere zjednodušovali; přiznal, že možní zákazníci skutečně obtížně chápou, co je ZoomSphere, a je nutno se s nimi scházet a ZoomSphere jim předvádět.

Momentálně nejpopulárnější firemní stránky na Google+
ZoomSphere.com

Sám za sebe vyzdvihl, že rychlým uváděním modulů, které umějí změřit nově nastupující sítě (jako Pinterest), a vydáváním novinářsky zajímavých zpráv se mu daří dostávat se do světových technologických médií.

ZoomSphere teprve nyní, v září, začínají prodávat a prý mají zatím „asi deset podepsaných zákazníků“. Užívání ZoomSphere nyní přijde zhruba na stovky dolarů měsíčně, ale Jakub Mach slíbil levnější variantu pro startupy.

Na dotaz z publika na srovnání se Social Bakers Jakub Mach prohlásil, že on rád rozjíždí projekty zvolna tak, aby byl připraven skutečně poskytnout to, co slibuje.

Porota vyhodnotila ZoomSphere na umístění na třetím místě v soutěži.

Redeemco.de: Promokódy lépe než Apple

Redeemco.de vytvořili v TappyTaps proto, aby vyřešili vlastní potřebu: Chcete‑li placenou mobilní aplikaci poskytnout k vyzkoušení novinářům, od App Store na to dostanete pouze 50 promokódů. Když je rozešlete padesáti vybraným novinářům, podle zkušenosti TappyTaps většina kódů zbytečně propadne. Díky Redeemco.de můžete poslat třeba stovkám novinářů zvláštní odkaz, a promokód získají jen ti, kteří na něj pokračují, a vy nadto získáte přehled o tom, kteří oslovení novináři kód využili. Výsledný ohlas v médiích prý bude několikanásobný.

Pro Android chystají řešení zvláštní knihovnou, která se do aplikace přidá a umožní ze zkušební verze udělat verzi plnohodnotnou.

TappyTaps chtějí od mobilních vývojářů získávat za tuto službu asi tak jednotky dolarů měsíčně na aplikaci, do roka vidí možnost příjmu z Redeemco.de přibližně ve výši deseti tisíc dolarů.

Porotci upozornili, že projekt závisí na tom, že Apple neprovede s promokódy v App Store něco, co by Redeemco.de podtrhlo, a na tom, že Apple a Google nepřijdou s vlastním propracovaným řešením.

Redeemco.de porota vyhodnotila na druhé místo v soutěži.

Camcada: Zaměřeno na Rusko a Brazílii

Camcada má zjednodušit živé vysílání videa přes internet. Je vlastně CDN pro živé video. Nastavit živé vysílání bylo údajně dosud stále dosti složité, zejména pro menší pořadatele akcí nebo pro malé místní televize. I skladbou cen byla dosavadní řešení nevhodná pro menší, občasné provozovatele. Camcada je dostupná za cenu v dolarech za hodinu vysílání; není třeba upisovat se měsíčně. Dále cílí také na dodavatele videohardwaru.

Camcada byla oficiálně spuštěna právě v sobotu. Prý už našli distributora pro Austrálii. Zaměřit se nyní chtějí hlavně na Rusko a na Brazílii.

Na Camcadě se podílí jeden z porotců, Petr Ocásek, a snad proto raději nebyla vyhodnocena na stupních vítězů.

BIG Launcher: Android pro starší

Na závěr se předvedl BIG Launcher — nadstavba pro Android s velkými ikonami aplikací a s velkým písmem, vhodná pro starší a slabozraké. BIG Launcher lze nainstalovat na kterýkoli droid, třeba na ten, kterého se zbavujete a přenecháváte jej starším příbuzným.

BIG Launcher je vyvíjen rok a půl. Na Play Store jsou již rok a prodali prý sedm tisíc licencí. Původně prodávali za dolar, ale když zdražili na pět dolarů, prodej překvapivě stoupl. Porotce Rasťa Turek poznamenal, že by možná mohli klidně chtít dolarů třeba sedmdesát, a ti, kdo to potřebují, by to stejně zaplatili.


Autor: biglauncher.com

BIG Launcher není vybaven vlastní klávesnicí. Vývoj velké klávesnice pro mnoho jazyků by byl příliš náročný, a na Play Store je prý na výběr dostatek klávesnic jiných.

Tvůrcům BIG Launcheru se začínají ozývat výrobci telefonů nebo operátoři, kteří uvažují o tom, že by software na některé modely předinstalovali. Tvůrci BIG Launcheru jinak přiznávají, že marketing není jejich silnou stránkou.

BIG Launcher získal první cenu poroty i cenu publika.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).