Filmy ani seriály zatím neplánujeme, říká programový ředitel Pětky Václav Kutil

9. 10. 2012
Doba čtení: 15 minut

Sdílet

Nová televize se chce vyhnout i nákupu licencí. „Jsme natolik kreativní, že si vystačíme sami,“ říkají šéfové programu a marketingu Pětky v rozhovoru pro DigiZone.cz.

Pětka se v zaváděcí kampani charakterizuje jako „jediná opravdu česká televize“. Znamená to, že ani do budoucna nepočítáte s žádnými zahraničními akvizicemi, třeba sitcomy?

Václav Kutil, programový ředitel Pětky: To se teprve ukáže, zatím nevíme. Ale budeme-li uvažovat o akvizici, určitě půjdeme tímto směrem, tedy po britských sitcomech, většinou rodinně zaměřených – ty jsou skvělé. Nešli bychom žádnou výlučnou cestou, i když se nám třeba některé formáty osobně líbí, ale víme o nich, že jsou menšinovým žánrem. Pokud tedy půjdeme do hrané tvorby, určitě půjde o sitcomy. A co se týká další akvizice, pokud se pro ni rozhodneme a budeme ji nakupovat, nebude to stěžejní část našeho programu, ale pouze doplněk, jakési „bonbónky“. Všechno to je ale otázka budoucnosti a bude záležet na tom, jak se bude vyvíjet trh i naše televize. Zatím tímto směrem nepůjdeme.

Spousta televizí využívá zahraniční akviziční pořady jako výplně v časech, které nejsou divácky ani inzertně zajímavé. Použijete je taky tak, třeba místo repríz vašich vlastních pořadů?

Václav Kutil: O tom moc neuvažujeme. Říkáme si, že náš vlastní zábavný program, pokud ho budeme mít dostatek, bude pro diváky vždycky zajímavější a rádi se na něj podívají i v repríze než na nějakou zahraniční vycpávku.

Zmínil jste u akvizic hranou tvorbu. Uvažujete časem i o nákupu filmů a seriálů?

Václav Kutil: Charakterizujeme se jako „jediná opravdová česká televize“, a tou chceme být i do budoucna. Nechceme splývat s ostatními programy, televizí je na českém trh už mnoho a nevidíme důvod, proč bychom měli být jen jednou z nich. Ať se lidé dívají, na co chtějí, od publicistiky přes dokumenty, hranou tvorbu a telenovely. Stávající televize tyto formáty nakupují, protože jsou levné a vždycky udělají nějakou sledovanost. My si myslíme, že naše vlastní tvorba bude natolik kvalitní, že bude-li se divák rozhodovat mezi telenovelou a nějakým zábavným pořadem, raději zvolí zábavný pořad, byť třeba v repríze. Bude-li se chtít divák bavit, u nás dostane příležitost, kdykoli si nás zapne.

Ještě k těm případným zahraničním akvizicím. Nejsou už všechny populární zahraniční sitcomy rozebrané? Spoustu jich vysílá Prima Cool a Prima love, některé Fanda a ČT 2.

Václav Kutil: Myslím si, že nejsou. Vycházím z vlastní zkušenosti z mezinárodních festivalů, kde jsem se poohlížel po akvizicích. Ostatní televize sahají jen po některých vybraných titulech. Ale znovu říkám, zahraniční akvizice pro nás nejsou na pořadu dne, nejdříve bychom se k nim dostali v polovině příštího roku. Nejzajímavější tituly ale podle mě skoupeny nejsou. Existují spousty skvělých věcí, které se z různých důvodů na českých televizích zatím neobjevují.

A co třeba české akvizice? Za zábavu se dají považovat i české komedie, které bývají v televizích hodně sledované.

Václav Kutil: Zase bychom se bavili o daleké budoucnosti. Rozhodně se na Pětce ze začátku neobjeví. Jsou tu televize, které na žánr komedií sázejí, a my mezi ně nepatříme.

Takže Pětka nabídne vyloženě jen původní zábavné formáty.

Václav Kutil: Ano, původní zábavné pořady, ale v širokém poli žánrů od game show, panel show, reality show… Chceme-li být atraktivní dynamická televize, rozhodně musíme sázet především na tyto formáty. Baví nás to a myslíme si, že to bude bavit i diváka. Nechceme mu nabízet pořady, kterou jsou řekněme nehybné a které se objevují na ostatních televizích. Jednoznačně chceme být tou televizí, na kterou si divák přepne, když bude chtít dynamickou zábavu.

Všechny zmiňované formáty přímo vybízejí k využití product placementu, tedy reklamy vložené do děje pořadu. Počítali jste s tím už při jejich vymýšlení?

Václav Kutil: Všechny tyto pořady jsou z hlediska product placementu velmi dobře využitelné.

Zaváděcí kampaň Pětky hodně stavíte na Zdeňku Izerovi. Byl to také první bavič Pětky, kterého jste prozradili novinářům. Považujete ho za hlavní tvář vaší televize?

Václav Kutil: Máme spousty hlavních tváří. Zdeněk Izer je jen jednou z nich, stejně jako Iveta Bartošová, Petr Vondráček, Mahulena Bočanová, David Suchařípa, Markéta Hrubešová, a to mluvím jen o těch nejznámějších. Máme spoustu lidí, o kterých si myslíme, že z nich časem budou hvězdy. Třeba Jakub Kohák. Snažíme se nabídnout celé spektrum osobností i žánrů. Na jedné straně je Zdeněk Izer na druhé Jakub Kohák, každý pro jiný typ diváka. Snažíme se oslovit různé publikum (Václav Kutil ukazuje pracovní verzi pozvánky na party ke startu Pětky, která mluví o „nové české prima televizi“ v modré, červené a oranžové barvě odkazující na tři největší české televize, pozn. red.).

Když už ukazujete náhled pozvánky – tiskové inzeráty na Pětku budou vycházet jen v bulvárních novinách a časopisech, nebo se soustředíte i na seriózní tisk?

Jiří Haramul, marketingový ředitel Pětky: Půjde o celé spektrum titulů, vybírali jsme ho podle jejich zásahu. Půjdeme i do regionálních Deníků a ženských magazínů.

Vytvoří si Pětka i nějaké vlastní tváře? Ty, co zatím nabízíte, se profilovaly na existujících televizích, především na Nově a Primě. Divák by potom nemusel postřehnout, kterou televizi vlastně sleduje.

Václav Kutil: Nemáme seriály a podobné žánry, takže naše tváře se rozhodně neztratí v dekoracích a cizích osobnostech. Sázíme na profíky, a ti se museli někde vyprofilovat. Je to ale jedna část našich lidí. Na Pětce je ale velké množství mladých talentů, kteří na jiných televizích nepůsobili. Nenajdete mezi nimi ale nikoho, kdo by předtím nikdy v životě nemoderoval třeba na rádiu. Nemůžeme si to dovolit, sázíme na lidi, kteří za sebou mají praxi a jsou zkušení a mají svoji osobitost. Divákům je úplně jedno, na jaké stanici je najdou, protože mají rádi tyto konkrétní lidi, které jsme teď zkoncentrovali na Pětce. Mohli se profilovat na jiných televizích, ale profilovali se sami, nikoli že by je profilovaly ty televize, na kterých působili.

Část lidí a pořadů jste převzali od sesterské TV Metropol. Jak moc se to dotkne programu této televize? Nevzniknou v jejím schématu hluchá místa?

Václav Kutil: Bylo by lepší, kdybyste o tom mluvil s Denisem Gajdošem, který je odpovědný za program Metropole. Dochází k jasnému vyprofilování obou televizí. Metropole je zaměřená na infotainment, Pětka na zábavu. Nejde o nějakou disproporci, nehledě na to, že Metropole bude od Pětky přebírat některé typy pořadů, jako je Supermáma, či Navrcholu. Částečně jsme tyto studiové pořady přeformátovali, nebudou už infotainmentové, ale nabídneme především příběhy. Informace v nich sice budou mít místo, ale v menší míře. Mohou být tedy přínosné jak pro diváky Pětky, tak Metropole.

Živě vysílané pořady Pětky budete vysílat z pražského studia Metropole ve Francouzské ulici. Jak se budete během dne střídat ve využívání tohoto studia?

Václav Kutil: Studio je malé, ale univerzální. I s malými věcmi se dají dělat zázraky. Máme vymyšlené určité úpravy, bude to moc hezké. Ze studia Metropole budeme odbavovat pořady Pětky, které budou mít denní charakter. Formáty pro prime time natáčíme v pronajatých velkých studiích a část pořadů využije obě možnosti, například Koule.

A v těch velkých studiích budete pořady předtáčet, nebudou vysílané živě?

Václav Kutil: Ano, to budou předtáčené formáty. Poměr bude mírně ve prospěch denních formátů vysílaných ze studia Metropole.

Jaký bude poměr premiér a repríz v denním schématu Pětky? Díval jsem se na programový plán pro první týden vysílání a vypadá to, že dopoledne věnujete celé reprízám.

Václav Kutil: Procentuálně jsem to nepočítal, odhadem to ale bude tak půl na půl. Premiérové vysílání začínáme denně v půl dvanácté dopoledne pořadem Ezo TV, naše vlastní denní formáty pak startují hodinu po poledni. Celé dopoledne nabízíme reprízy, stejně jako ostatní televize. Nejenom, že tím zaplníme určité penzum vysílacích hodin, ale myslíme si, že naše pořady jsou natolik zajímavé a kvalitní, že je můžeme nabídnout v několika reprízách. Když divák nestihne premiéru, jistě se rád podívá na reprízu. A sázíme i na to, že se na ni podívá i ten divák, který daný pořad už viděl v premiéře. Co se týká počtu premiér původní tvorby, kromě České televize, která to má dané z podstaty, žádná jiná televize nebude mít tolik premiér jako my.

Premiéry jsou dost drahá záležitost. Pětka má mít na první tři roky vysílání rozpočet 300 milionů korun, což není moc.

Václav Kutil: K tomu bych se vůbec nevyjadřoval, rozpočet nebudu komentovat. Drahá záležitost to je, ale je naším know-how, jak to uděláme.

Jiří Haramul: Nemáme 300 milionů korun na první tři roky, je to trošku jinak.

A jaké je časové ohraničení rozjezdu Pětky?

Václav Kutil: K tomu se nebudeme vyjadřovat. Vlastní tvorba a zábavné pořady jsou samozřejmě nesmírně drahé. Jsme jednoznačně přesvědčeni o tom, že velké zábavné pořady děláme stejně kvalitně jako ostatní televize. Ale za kolik je děláme, to je naše know-how. Umíme to i s omezenými rozpočty. Rozhodně na ně nemáme tolik peněz jako Nova nebo Prima.

Chystáte se spolupracovat s nějakými televizemi na Slovensku a prodávat jim zábavné pořady? Čeština je tam vnímaná téměř jako rodný jazyk.

Václav Kutil: Jsme v jednání a i do budoucna počítáme s tím, že nějaká povedeme. Proč nedělit náklady a nevyrábět pořady společně, když to dělají i ostatní televize? Může nás jenom těšit, že ze strany Slovenska je o náš program a pořady obrovský zájem, aniž bychom ještě zahájili vysílání.

Předpokládám, že ten zájem je ze strany televize Joj, protože Markíza je propojená s Novou, které budete konkurovat a Slovenská televize asi nebude mít o českou zábavu zájem.

Václav Kutil: Jsme progresivní televize a chceme spolupracovat a kooperovat s progresivními stanicemi. Určitě si dosadíte sám, které to na Slovensku jsou.

Při takovém penzu premiér ve vysílání jste museli část pořadů předtáčet před zahájením vysílání. Kdy jste s tím začali?

Václav Kutil: Zase je to naše know-how. To, co jsme připravili pro start Pětky, se jinde vyrábělo rok a déle. My jsme to zvládli, aniž by tím utrpěla kvalita, mnohem rychleji.

Jak je to možné?

Václav Kutil: Protože po všech stránkách sázíme na zkušené lidi. Všechny pořady vyrábí naprostí profíci. Jak moderátoři, režiséři, tak i scénáristi. Spolupracujeme s nejlepšími lidmi na trhu. Dělají to rádi, protože se jim konečně otevírají možnosti, jak dělat pořady jinak – tak, že jim přijdou zajímavé a atraktivní po obsahové i vizuální stránce.

Jaké máte v tomto ohledu zkušenosti s Ivetou Bartošovou, která bude mít na Pětce vlastní pořad?

Václav Kutil: Jenom ty nejlepší.

Neobáváte se o její spolehlivost?

Václav Kutil: Ne.

Pojistili jste si smluvně, aby nedocházelo k výpadkům natáčení?

Václav Kutil: Ne.

Natáčíte s ní časosběrný dokument, který má vyústit ve velký koncert v pražské Lucerně, pořádaný Pětkou. Co když k němu nakonec nedojde?

Václav Kutil: Vždycky je možné stavět si dvě alternativy, ale my si je v tomto případě nestavíme. Jsme maximalisti, takže k němu dojde.

Jak vlastně bude pořad o Ivetě Bartošové vypadat? Původně se mluvilo o reality show, generální ředitel Pětky Marek Vítek to později opravil na časosběrný dokument…

Václav Kutil: Je to kombinace několika žánrů. Možná mu časem najdeme nějaké nové pojmenování, protože to je něco, co se tu zatím nedělalo. Kdybych měl zabrousit do odborné terminologie, je to docusoap kombinovaná s reality show, časosběrný je ten pořad jen částečně. Jakmile příští týden zahájíme vysílání, bude obsah tohoto pořadu čím dál aktuálnější. První díly budou převážně předtáčené, dostříháváme do nich aktuální věci. Čím víc se budeme blížit koncertu v Lucerně, půjde vyloženě o aktuální obsah z týdne na týden. Iveta Bartošová bude vždycky v neděli sedět u nás ve studiu a odpovídat divákům. Půjde tedy o kombinaci, která se dělá u velkých reality show, kdy se sestříhá velký materiál, na který navazuje studio s aktéry.

Kdybychom stejný pořad natáčeli půl roku, další půlrok ho stříhali a za další půlrok pustili, byla by to asi klasická docusoap, ale my jsme tento formát překlopili do aktuální podoby a do žánru, kdy na něj můžou lidi koukat jako na detektivku, napjatí, co se odehraje z týdne na týden. Vidět přípravu Ivety Bartošové na takový koncert v přímém přenosu, jak se natáčí singly, jak se chystá Lucerna, jak vypadá zákulisí takového podniku, to je další rozměr formátu, a troufnu si tvrdit, že jde o ojedinělý projekt i mimo český televizní trh. Možná někde existuje, ale nikde jsem ho neviděl.

Chystáte téhle show nějakou pravidelnou propagaci v jiných médiích?

Jiří Haramul: Máme dohodnutou spolupráci s bulvárem, konkrétně s Bleskem. Ale budou se na ní podílet i další tituly, nebudou chybět ani rádia. Nechte se překvapit, kampaň začne oficiálně až 15. října, teď je to jen taková ochutnávková část. Nyní se soustředíme jen na čtyři tváře, plná kampaň se zaměří na osm hvězd, včetně image kampaně v rádiích, a do toho nepočítám dalších asi třicet moderátorů a protagonistů jednotlivých formátů Pětky.

Iveta Bartošová je vděčným tématem bulváru, pokud se objeví na titulní straně, obvykle se zvednou prodeje. Objevuje se často i v televizích, konkrétně ve VIP zprávách na Primě family. Nedoneslo se k vám, že by ji teď některá média stáhla, aby nedělala reklamu Pětce?

Václav Kutil: Ne, a pokud ji budou chtít upozadit, nám to bude jedno.

Je pravda, že jste si vymínili, aby se v pořadu o Bartošové neobjevoval její přítel Josef Rychtář, který bývá hlavním tématem bulvárních článků o Bartošové?

Václav Kutil: Ne, není to pravda. Bulvární tisk potřebuje mít nějaké atraktivní novinky a když ji nemá, vymyslí si je. Nechává nás to klidné, stejně jako Ivetu Bartošovou.

Jiří Haramul: My se o ni staráme, najali jsme jí nového PR manažera, a díky němu je odříznuta od negativních informací bulváru. Snažíme se kolem ní budovat skutečnou realitu a ne to, co píše bulvár.

Václav Kutil: Podstatné je, že Iveta Bartošová může v našem pořadu ukázat, jak se věci mají doopravdy. Reagovat na to, co se o ní píše. Diváci se jí na to budou moci přímo zeptat.

Iveta Bartošová zatím informace bulváru vyvracela prostřednictvím VIP zpráv na Primě family. Čili teď to bude dělat prostřednictvím Pětky? Je možné, že ji teď Prima bude programově zcela přehlížet?

Václav Kutil: Nevím, neznám strategii ostatních televizí. V každém případě, prioritním médiem pro Ivetu Bartošovou jsme my. Ve smlouvě s Pětkou má zakázáno vystupovat v projektech jiných televizí. Přistoupila na to ráda, nechce mít s ostatními televizemi nic společného, ale samozřejmě ve zpravodajství jiných stanic se objevit může.

Takže pro VIP zprávy se vyjadřovat může, ale nesmí se objevit v nějakém zábavném pořadu.

Václav Kutil: Pakliže to nepovolíme, tak ne.

Ve schématu Pětky jsou i zpravodajské a publicistické pořady. Narazil jsem na Zprávy Pětky a debaty s kandidáty na prezidenta. Jak budou vypadat vaše zprávy?

Václav Kutil: Nechceme konkurovat velkým televizím, které na ně vynakládají obrovské peníze. Naše zprávy by měly být zábavného informativního typu. Na naši televizi to patří, ale tak jako ve všem jdeme svojí vlastní cestou, zvolili jsme ji i u zpravodajství.

Bude si Pětka zprávy dělat sama, nebo je pro vás bude vyrábět TV Metropol, která má ke zpravodajství přeci jenom blíž?

Václav Kutil: Pětka si je bude dělat sama. Ale něco budeme přebírat, obě televize budou úzce spolupracovat.

Zprávy Pětky budou spíš zábavné, nebo informační?

Václav Kutil: Rozhodně nebudeme vyjíždět k vraždám a snažit se zpovídat pozůstalé nebo neúspěšné sebevrahy. Budou informativní, pro komentované zprávy máme speciální pořad Koule.

Do prezidentských debat vám přijdou všichni kandidáti?

Václav Kutil: Ano, všichni už souhlasili.

Někteří se pak mají do pořadu ještě vracet. Zopakují si tu debatu všichni, nebo v dalších kolech budete už jenom vybírat?

Václav Kutil: Každá kampaň má nějakou akceleraci a vývoj, my ho budeme sledovat a podle toho se rozhodneme. Ale jsme rovnostářští.

Takže pokud bude kandidát chtít přijít znovu, bude moci?

Václav Kutil: Pokud bude chtít, ano. To znamená, že přijdou všichni.

Počítáte i s tím, že by se v jednom pořadu sešlo víc kandidátů najednou?

Václav Kutil: Rozhodně ne, s tím už od začátku nepočítáme. Představíme každého zvlášť.

A pokud bude druhé kolo prezidentských voleb, nabídnete nějaký jejich zábavný „rozstřel“?

Václav Kutil: Všechny tyto alternativy jsou na stole.

Odcházejícího prezidenta nepozvete?

Václav Kutil: Zajímavá myšlenka.

Nabídnete divákům kromě klasických repríz pořadů i jejich archiv na internetu, jako ho už má TV Metropol?

Václav Kutil: Určitě ano.

Bude volně dostupný zdarma?

Václav Kutil: Ano, na webu www.petka.cz.

Takže počítáte s tím, že u videí bude reklama.

Jiří Haramul: Ano, ale nijak zásadně, jako to bývá v klasickém televizním vysílání. Bude velmi omezená.

Chystáte i nějaké aplikace pro chytré televizory, tablety a smartphony?

Václav Kutil: Ano, máme speciální projekt Vaše Oči, o kterém by zasvěceně pohovořil kolega Jakub Liška, který ho má na starosti. Jde o chytrou aplikaci, která umožní přímé spojení respondenta s televizí. To, co natočí, nebude muset do Pětky nějak složitě posílat, ale v rámci této aplikace, kterou si nainstaluje do svého chytrého telefonu, to může okamžitě odeslat přímo k nám. Tento obsah budeme využívat jak v pořadu Vaše Oči, který je k tomu speciálně určen, tak i v dalších formátech. V podstatě v jakémkoli pořadu, včetně zpravodajství. Myslím si, že v tom budeme napřed před ostatními televizemi. Chystáme k tomu i speciální přednášky na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze.

A aplikace pro sledování videoarchivu vašich pořadů nechystáte?

Václav Kutil: Zatím to nebudeme komentovat, uvidíte na tiskové konferenci. Všechny tyto novinky představí šéf internetu Jakub Liška.

Na závěr se zeptám na formát V luftě, talk show Jakuba Koháka, kterou budete vysílat živě ze střechy jednoho pražského domu. Hodně mi připomíná pořad Na střeše, který už léta vysílá slovenská televize Markíza. Inspirovali jste se od něj?

Václav Kutil: Existuje obrovské množství televizních formátů a to, že se některé podobají, se prostě stává. Vysílat talk show ze střechy je rozhodně atraktivní. Nevím, zda to tak dělá Markíza, ale určitě jsme takový pořad zaregistrovali i jinde. Vždyť i Beatles měli koncert na střeše. Přijde nám to velmi zajímavé. Mít takové panorama, které máme v Praze, byl by hřích toho nevyužít.

Bylo těžké přemluvit Jakuba Koháka, aby měl na Pětce vlastní pořad?

Václav Kutil: Naopak, baví ho to.

Máte s ním i nějaké další plány?

Václav Kutil: Určitě, se všemi moderátory a lidmi v Pětce máme další plány. Nespolupracujeme s nimi tím stylem, že bychom jim řekli, že chceme dělat takový a takový pořad, koupili jsme na něj licenci a chceme od vás natočit třináct dílů, po kterých budeme dělat zase něco jiného. Se všemi lidmi, co jsou v Pětce, je navázaná úzká spolupráce. Chceme je profesně dál posouvat, většinou dělají svoje autorské věci nebo pořady, kterou jsou blízké jejich srdci. Každý z nich má plány, co by rád dělal a velkou část z nich budeme realizovat.

Pětka tedy nebude nakupovat licence k již existujícím formátům?

MM 25 baliček

Václav Kutil: Ne. Myslíme, že jsme natolik kreativní, že si pořady umíme vymyslet sami. To je taky jedna z věcí, které nás budou profilovat.

Foto pro DigiZone.cz: Vojtěch Vlk

Jakého celodenního podílu na dospělém publiku podle vás dosáhne Pětka do konce letošního roku?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).