V tom se nebudu hadat, ja mam stejne kolo 20let. :-) Ale pokud tedy pripustite ze v ramci konkurencniho boje muze jit cena kola dolu, tak bagatelizujete dusevni hodnotu, kterou s jeho navrhem urcite nekdo mel a srazite hodnotu na cenu materialu a mzdu montera. Faktem porad zustava ze skoro jakakoliv cinnost cloveka vyzaduje tvurci mysleni. A proc za krasne kolo nemam dostat zaplaceno od kazdeho kdo to pouzije. Neprijdou vam prastene ty patenty, treba na odemykani mobilu tahem prstu z leva do prava?
Tady nejde o to zda chránit nebo nechránit (ochranu osobnostních práv nikdo nezpochybňuje, majetková mají být chráněna jen po omezenou a nezbytně nutnou dobu, přičemž trend je naopak protahovat ochranu k věčnosti), ale o kopírovací monopol. Ten není žádnou ochranou, ale prostředek jak dát autorům šanci na ekonomickou realizaci díla, který byl uměle vymyšlen (výsledek intelektuální práce je ze své povahy věc veřejná, takže společnost na chvíli popře realitu ve prospěch autora) v době, kdy se kopie díla nesnadno vytvářely, a kontrolovat jejich výrobu a distribuci bylo relativně snadné. Bohužel digitální technologie + Internet znemožňují fungování na stejném principu (počítání kopií a zpoplatnění každé). Každá digitální kopie může být zdrojem nekonečného počtu dalších identických. Stačí jedna která vám unikne z pod dozoru, a může být zdrojem narušení trhu postaveného na cenotvorbě opřené o omezení počtu kopií a zpoplatnění každé kopie. Přesně to se teď děje. Když si nelze udržet kontrolu nad kopiemi (ne bez totalitní kontroly všeho a všech, a i to by vedlo jen k omezeným výsledkům, ani Čína a Irán které na kontrolu vynakládají nemalé prostředky 100% kontrolu nemají), je nutné změnit systém na takový, který bude v nových podmínkách fungovat. Obchodujeme s "duševním vlastnictvím" jako by to byly lahve s vodou (pečlivě zabalené, v omezeném počtu, dle vzácnosti oceněné a distribuce pod kontrolou), jenže výroba a distribuce (a tudíž umělý nedostatek) už není pod kontrolou, a díky Internetu máme navíc všichni doma vodovod. Těžko zpoplatníte vodovod účtováním za každou kapku - platíte paušálem vodné a stočné. Vedle paušálního vodovou samozřejmě může dál existovat obchod s balenou vodou (CD,DVD, papírové knihy), ale už to nelze brát jako jediný způsob distribuce. Díky digitálu a internetu nelze plošně zachovat systém zpoplatnění úplně každé kopie (kapky), to prostě technicky není možné. Je třeba vytvořit nový, nejspíše nějaký hybridní model.
Černý trh.
Víme, že když zákonem omezený trh nedokáže uspokojit požadavky zákazníků, VŽDY vznikne černý trh.
Černý trh porušuje platné zákony a má jednu zajímavou vlastnost: Ti, kteří ho provozují (ať jde o pašeráky, veksláky, gangstery, drogové dealery nebo Kim Dotcoma) sice riskují, že půjdou do vězení, ale zároveň vydělají SPOUSTY peněz. Proto, i když do toho vězení jdou, tak už se na jejich místo tlačí deset dalších.
Můžeme mluvit o morálce, etice a spravedlnosti, ale ekonomie je vždy mocnější.
> Podstatou hodnoty kola je úsilí, které stálo za jeho vytvořením
Člověče, začněte trochu uvažovat. Podstatou hodnoty je užitek. Můžete celý den tlačit velkýho bobana, můžpu vám u toho rupnout střeva a přesto nebude mít jinou hodnotu než jakékoliv jiné lejno. Maximálně k pohnojení. Jestli odvozujete své vidění světa z takto elementárně chybného předpokladu, tak jste v každém svém závěru vedle. Výrobek s vysokými náklady nemá vysokou hodnotu, má jen takovou hodnotu jakou mu přiřkne trh a je-li neprodejný, pak nemá hodnotu vůbec žádnou, nebo jen materiálu (v případě díla pak těch 0 a 1). Jistou hodnotu může mít samozřejmě pro výrobce/autora, ale není to hodnota tržní nýbrž osobnostní, za kterou si ale na nikom nemůžete vynucovat placení.
Ale samozřejmě že na to existuje, na první pohled velice jednoduchá odpověď. Dává ji dokonce § 2 Autorského zákona:
dílo,...které je jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti autora.
Takže pokud výsledek vaší činnosti není jedinečný (např. stejný okop krumpáčem může vykopat kdokoliv), a pokud dílo není tvůrčí (jedná se o mechanické propočty nosnosti kola, které zvládne kdekdo technicky vzdělaný), pak to není dílo, které by bylo možné podle autorského zákona chránit.
Z toho plyne, že většina děl, jakkoliv by si to autoři přáli, podle autorského zákona chránitelná není, pouze taková díla, která jsou jedinečná, a která jsou výsledkem tvůrčí činnosti.
Osobně 80 procent dnešních písniček, filmů atd. považuji za výsledek řemeslné rutiny, který je tvůrčí asi jako to kopání příkopu kopáčem :) Ale to je na jinou diskuzi.
Pozor: Nikdo nemá právo vycucat si kompenzaci z prstu. V tomto konkrétním případě Isifa *navrhla* kompenzaci a p. Němec ji *přijal*. Tedy šlo o *dohodu*!
Problém je v tom, že šlo o dohodu vynucenou vydíráním. Vydíráním založeném na nejistotě, v čí prospěch by dopadl případný soudní spor. Celý problém je vlastně založen na tom, že v tomto ohledu *chybí* precenční rozsudky - právě proto se p. Němec *obával* se o vymáhanou částku soudit. A nutno dodat, že by nejspíš bylo stačilo dopis od Isify nějak "odpálkovat" a pokud by Isifa chtěla částku vymáhat, museli by podat žalobu *oni* - a nejspíš by to ze stejného důvodu neudělali...
to jste trochu neodhadnul miru (priznavam ze zertem jsem ji prehnal i ja s prikladem cyklisty). auto muze snadno bez zameru bastlice napachat vyraznou skodu na cizim majetku, zdravi ci dokonce zivote. SW nebo cykloun jen velmi tezko muze bez zameru napachat vetsi majetkovou skodu a uz vubec si nedovedu predstavit chybu v kodu bastrlice, ktera by nekoho mohla stat zivot, pokud nebude bastlit na lekarskem nebo vojenskem zarizeni, ale ocekavam ze k takovemu se bastrlic proste nedostane (bez zameru).
"Vybaveni laboratori je drahe, nastroje take, ale kolik hudebniku, spisovatelu, vedcu potrebuje zarizeni za vic jak milion?"
Spisovatel asi tezko, ale ti ostatni ... Slusna aparatura statal mega uz za komunistu (v tehdejsich cenach). Na kolik by prisla dnes, to se ani neodvazim odhadovat.
No a za mega poradne nevybavite ani skolni laborku. O spiskovem vybaveni se ani nechci bavit - ciste pro prklad slusny elektronovy mikroskop se pohybuje v radu jednotek mega euro, spicka az o dva rady vys. A kolik stal LHC ani nechtejte vedet ...
Ale otazka znela kolik jich to potrebuje, nehlede na to ze znacna cast ceny je licence na technologie. Jinak mate uplnou pravdu, psal sem sam ze je to drahe. Stradivarky stoji balik, ale zije bez nich spousta houslistu. Kdyz budou hodne hrat na koncertech a budou na ne lidi chodit, tak si vydelaji i na tu drahou aparaturu. Ale jednou neco nahrat a pak sedet a chtit prachy, to je proste nesmysl. A ti vedci, univerzity jsou financovane statem i sponzory a sem pro vede z dani nakoupit vybavu do laboratori, ale samotne platy maji rozumne.
Hm, nejdřív prohlásíte, že cena díla je dána zájmem o něj a materiálními náklady na jeho pořízení, a hned nato uvedete příklad, ve kterém celou jeho cenu degradujete jen na ty náklady na pořízení. Zájem o dílo v tom příkladu vidím jasně, ale jak se promítl do ceny, mi opravdu uniká.
Jen takovy upresnujici dotaz: Ktera kapela se stala znamou tim, ze neco nahrala a pak jen sedela a chtela prachy?
Ja vim o dvou pripadech, kdy prvni deska udelala z "neznamych" hvezdy - Led Zeppelin a Mike Oldfield. Trochu malo, ne?
Jinak - zacinajici kapela (pokud to zrovna neni novy projekt znameho jmena), samozrejme nepotrebuje aparat za miliony. Ale pokud ma zvuk k necemu byt, tak to stejne neni nijak lacina zalezitost.
Co se tyka platu ve vede - u nas je to naprosta tragedie. Neco o tom vim, sam jsem uz pred lety povesil vedu na hrabicek, kdyz se ukazalo, ze uzivit s tou almuznou rodinu mozne proste neni - a nebyl jsem sam, z naseho kruhu ve vede pracuje snad uz jen jeden clovek. Jina cesta je ta, ze mladi vedci odchazeji do zahranici. K tomu pripocteme likvidaci "parazitu", tj. vyzkumnych a vyvojovych oddeleni nasich fabrik pod heslem "Kdyz budeme technologie potrebovat, tak si je koupime" (TM) V. Klaus. Tohle vsechno dohromady je pru...svih, na ktery skarede doplatime - uz i nase cacka vlada zjistila, kam se ritime a spustila program prilakavani ceskych vedcu z celeho sveta. Jenze jednak dost pozde, druhak na to vyclenila opravdu smesnou sumu.
Zpet k dotazu, ktery vedec takove vybaveni potrebuje - kazdy prirodovedec, ktery chce delat vedu a ne "pristipkarit".
Nicméně ponechat si 20 tisíc položených v parku u Hlavního nádraží je taky trestné.......no a když tam ty prachy položíte, tak asi nebudete očekávat že až buodu za pět minut pryč, že policie obšancuje půl prahy a začnou systematicka slíka člověka po člověku do naha a prohlížet jim tělěsný otvory aby těch Vašich 20 tísíc našli ...a nebo jo ?:)
V podstate rikame oba to same.
Je to drahe, ale nepotrebuje to hned kazdy.
A plati to i pro vedu, kazdy prirodovedec to nepotrebuje, clovek studujici brouky si vystaci s lupou maximalne mikroskopem normalnim, nepotrebuje elektronovy kazdy den na zvetseni hlavy mravence.
A navic jak rikam, veda by se mela podporovat, litaji nam z rozpoctu stovky miliard, nerikejte ze by to byl problem zaridit obcas nejakou laborku pro X vedcu.
A ty platy, vite, nemyslim ze je to almuzna, spousta lidi v CR dela za min. A jak sem napsal v puvodnim prispevku, pokud vam pujde vic o plat nez o vedu, tak ji nedelejte, stejne nejspis v tu chvili nic moc nevymyslite. A to neberte prosim jako urazku, verim ze v jinem zamestnani treba i neco objevite, protoze budete jinak spokojeny a nebudete myslet na penize, chapu ze v idealnim pripade by mel mit moznost badat kazdy, aby neprisel na zmar nejaky objev, ale to bohuzel nejde. A stim odchazenim do zahranici, kdo znas nenajde v zahranici stejne misto, za vic penez? :-)
Špatný příklad: zrovna včera jsem byl na přednášce doktoranda, který studuje "brouky" (korýše) a ten s elektronovým mikroskopem pracuje naprosto běžně. A když se nad tím zamyslíte, je to logické: všechno, co bylo možné objevit jen s lupou/optickým mikroskopem, už *dávno* objeveno bylo...
Ano: O tom, co je zajímavé *pro mě*, rozhoduji já :)
Rozhodnout, kde je ta hranice objektině, je ale samozřejmě problém. To, že je problém určit hranici ale neznamená, že neexistují díla, u nichž je naprosto zřejmé, na které straněté hranice leží :)
Ale rozebírat, co s těmi spornými (jejichž poloha není tak jasná), se teď opravdu nechce - už tak jsme od původního tématu dost daleko.
To co tu sdelujete jesou jednostranne blaboly, takze ve vasem stylu...
Srovnavat zbozi, ktere potrebovalo nekolikalety vyvoj a PLACENE patenty srovnavat s NEPLACENYMI patenty umelcu, kterym staci se zhulit, napsat melodii a text a maji ochranu ZADARMO navic z velmi omezenych kombinaci, ktere hudba dava, coz je matematicky dokazano, proste napsat program, ktery vygeneruje vsechny noty pro 3min skladbu je otazka asi tak jedne hodiny. Jednoduse se z nej daji odfiltrovat kakofonni melodie a razem mate velmi omezenou mnozinu skladeb. To same texty, tech je tedy vice, ale porad je to velmi omezena mnozina.
Tak ono nevhodnym zasahem do SW muzu lehce take vyvorit "nebezpecny" PC, viz. spamovaci roboti .... Podle vas zadna zabrana byt ale nema, takze si prejete nebezpecna auta ze? :-) Ale v zasade s tou pripominkou souhlasim. Ale tu druhou cast neberu, sam pisu ze vzdy budou kutilove, co si to udelaji po svem, ale musi to umet. V soucasnosti preinstaluje OS kde kdo a pak prave vznikaji skody a ne jen autorum.
Nechápu smysl příspěvku... Chcete tím říct, že na morálku a právo bychom měli rezignovat a vrátit se k právu silnějšího? Nebo že bychom se měli snažit zavést prostředky, kterými se podaří černý trh s nelegálními filmy potlačit ve stejné míře jako černý trh s ostatním kradeným/padělaným zbožím?
Co se týče závěru, že ekonomie je vždy mocnější - víte, ono je to hodně o tom, *jak velká* represe se nasadí. Podívejte se do Ruska, jak dopadli ti miliardáři, kteří se opovážili tančit jinak než jak Putin pískal. A na místo po Kimu Dotcomovi se zatím taky zrovna dvakrát nikdo nehrne...
Zrovna ten patent na odemykání tahem prstu docela chápu - úspěšnost iPhone je založena přesně na takovýchto drobnostech a věřím tomu, že než to všechno vymysleli, dost se s tím potrápili.
Co se týče duševní hodnoty návrhu kola, u těch levných kol jde v podstatě jen o "mechanické" výpočty (aby byl rám dostatečně pevný atd.). Zdůrazňuji slovo "mechanické" jako protiklad ke slovům "tvůrčí" a "inovativní". Totiž: Když se to vezme kolem a kolem, tak duševní činnost vynakládá i kopáč s krumpáčem - za významnou/hodnotnou ji ale budeme považovat jen v případech, kdy např. vytvoří nějaký zajímavý obrazec (viditelný z nedalekého kopce). Jinými slovy: není duševní činnost jako duševní činnost. Většina duševní činnosti je naprosto všední a tudíž nezajímavá. Je to podobné jako s památkovou ochranou: nechráníme *každý* starý barák, ale jen ty, které jsou nějak význačné...
Ano, on a Vy mluvíte za 99% lidí na planetě - aniž byste k tomu od nich měli mandát. Předpokládat, že většina lidí chce *přesně* totéž co Vy je chybné: ve skutečnosti se totiž většina bude od Vašeho názoru/potřeb více nebo méně lišit. Např. pro někoho bude akceptovatelná cena do 50 Kč, pro někoho do 20 Kč, pro někoho do 0,50 Kč. Ale Krakonoš tvrdí, že *drtivá většina* má tu hranici na 2 Kč... hmmm.
Než začnete nadávat na autory jakéhokoliv díla tvořeného pro státní správu, tak vězte, že skutečný autor (analytik,programátor,kodér,grafik) z celé akce nemá žádný nadprůměrný příjem, že se k němu většinou vůbec nedostanou správné informace a to co odevzdá obvykle odpovídá kvalitě zadání. Nelze napsat kvaltiní SW podle nekvalitního zadání. Všechny ty vyhozené peníze navíc jdou do kapes povětšinou "poradenských" a právnických firem, které je pak dle rozdělovníku podstupují pravým cílům. Socani kradli ve velkém, ale Topolánkova vláda zmenšlila šíři záběru ovšem podíl "provizí" a čisté práce dokázala vytáhnout na neuvěřitelné hodnoty a tak se nedivte, že něco za co se ze státního rozpočtu zaplatililo 150 mil. a bylo ve skutečnosti vyvinuto za nějakých bratru 10-20 mil. neodpovídá vynaloženým prostředkům. Navíc jsou skuteční tvůrci záměrně odstaveni od rozhodovacího procesu, aby se jejich prostřednictvím nemohlo přijít na tyto tunely.
tuneni auta neni uplne presny priklad, protoze po nevhodnem tunningu se muze auto stat nebezpecnym pro neinteresovane lidi. ale tunning jizdniho kola jako priklad pouzit lze.... takze mame zpocenou buznu co chce vyhrat bouchaluv pohar a je ochotna jit za hranice fysikalnich zakonu pri vylepsovani sveho bajku, ale Vy mu v tom zabranite, protoze zakazete jakekoliv upravy a inovace, v boji za prava... treba authoru. to je zkratka regulace a regulace se stale vice ukazuje jako skodliva - i na prikladu naseho smutneho cyklisty.
Kdysi se celkem bezne na koncertech nahravalo na kazety, naprosto standardne si lidi prinesly svoje osuntele kazetacky a naskladali si je na podium vedle repraku. Kvalita zazanamu tomu samo odpovidala ... "lepsejsi" kapely umoznovali lidem si to pripojit kabelem. Nikdo stim nemel zadnej problem, protoze byli radi, ze si to vubec nekdo nahraje neb vydavatel (tehdy u nas napr Supraphon) je poslal leda doprdele.
A dneska titiz rvou nejvic(Janda napr.), pritom nebyt tech lidi s kazetaky, tak o nich nikdo nikdy neslysel.
Prave ze nevzdalili, tohle je prave jadro problemu. Jenze na nej nikdo nema uspokojivou odpoved. Pokud by na to existovala uspokojiva odpoved akceptovana vsemi, ze to a to je dusevni dilo, ktere je treba chranit a platit za nej autorum, tak je ten Vas model, ktery tu hajite samozrejmne spravny. Jenze dokud neco takoveho nevymyslite, tak je nepouzitelny coz vidite vsude kolem sebe. Nelibi se v zasade ani jedne strane. Autor ma prd, zakaznik za to draze plati a konci to v rukach lidi, kteri k tomu nijak neprispely. Ja davam lidem vse za rozumnou cenu, autorum moznost normalniho vydelku a trati jen korporace a hamyznost. Jenze ta ma v soucasnosti prave moc a nevzda se ji. Proto bude hlasat hesla jake tu papouskujete a vim, ze jim i verite. Bohuzel.
Vim co je v zakone. Ale bez ohledu na to ze je to tam napsano velmi obecne a dal se jedna pouze o vas vyklad, tak to ze to je v zakone neznamena, ze to je pravda. :-) Jedine co to znamena je, ze se tim ted musime mi ridit ikdyz je to podle mnohych blbost. :-) Jinak receno nesplnuje to podminku neceho co je prijate vsemi.
Jenže on i ten výkop je každý jedinečný, dokonce každé kopnutí krumpáčem je jedinečné. Když ten výkop udělá někdo jiný, nebude do detailu stejný. Porovnejte to s argumentem "umělce", který vysoudil na galerii několik desítek tisíc eur za vyhozené dva hranolky, protože prý každý hranolek je jedinečný (a to to hranolky vznikají strojově, t.j. bez jakékoliv duševní činnosti).
Zjistěte si, jaký je maximální trest, když uvidím cizí nastartované auto a pojedu se jím projet. A policajtům řeknu, že jsem uviděl opuštěné auto a tak jsem ho vezl majiteli, aby mu ho někdo neukradl.
A srovnejte tento trest s likvidačními tresty za porušení autorského práva. Viz například vymahačské dopisy které rozesílá Isifa a kde za miniaturu 2x2 cm chtějí minimálně 10 000. Viz http://www.milosnemec.cz/clanek.php?id=214
Tak pozor: pokud mi něco říká "pane", můžu si za to vynucovat cenu jakou chci. Tomu se říká volný trh! A je jen na mě, nakolik budu riskovat, že na tu cenu nikdo nepřistoupí a já nedostanu nic.
Je taky dobré si uvědomit, že když nedostanu nic, tak to neznamená, že daná věc nemá hodnotu. Znamená to jen to, že *pro mě* to má větší hodnotu než pro *ostatní*.
Jinými slovy: hodnota je relativní. Stojím si ale za tím, že podstatou hodnoty je úsilí, které je potřeba vynaložit. A ano, může se stát, že toto úsilí bude větší než subjektivní užitná hodnota potenciálních kupců - to už je riziko podnikání. Nechte ale sakra tohle riziko těm, kdo něco vymýšlejí - a přestaňte chtít zrovna ty *jejich* produkty krást nebo znárodňovat :(
Když Vám cena nevyhovuje, tak to jednoduše *nepoužívejte*!
Přesně tak. Kvůli té odporné regulaci přijde chudák cyklista o možnost, aby se jeho kolo důsledkem jeho neopatrných úprav "za hranicemi fysikalnich zakonu" za jízdy rozpadlo, od si nabil hubu a trosky jeho kola zmasakrovaly někoho z kolemjdoucích/přihlížejících :)
Ne, vážně. Myšlenka v základě dobrá, ale podání otřesné :)
Ona i ta regulace má své přínosy, jen se to s ní nesmí přehnat, aby nepřevážily nevýhody.
Pokud bych se dal na dráhu zločinu, nejsem si jist, jestli by mne někdy chytli, při stavu, v jakém dnes naše policie je, spíš ne. A pokud budu ten okradený, budu na tom pomalu hůř, než ten zloděj, ten ukradené věci prodá, peníze si někam zašije a pokud se stane zázrak a bude chycen, dostane max. pár let rekreace na státní útraty a mě, jako okradenému, zbudou jen oči pro pláč, protože z toho, co mi pojišťovna milostivě utrousí, způsobenou škodu nenahradím a opravdu kvalitní pojistka je těžce prodělečná záležitost, už jen proto, že kvalitní zabezpečení, které je podmínkou uzavření jakž takž slušné smlouvy zloděje 100% odradí.
Úsilí je velmi relativní pojem, protože co bude někdo vytvářet s velkou mírou duševního utrpení i půl roku, může být pro kohokoli jiného otázka i několika minut a příjemná zábava navíc. Takže ,,tvořivé úsilí" jednotlivce nelze brát jako směrodatnou hodnotu. Cena každého díla je dána zájmem a něj a materiálními náklady na jeho pořízení, čili pokud si něco, zcela legálně, stáhnu z R, nebo TV a vypálím na placku, je reálná cena takovéhoto výtvoru rovna ceně média, na něž jsem tento výtvor uložil.
Melete nesmysly. Pokud si něco stáhnu, jsou pro mne náklady na pořízení opravdu jen nákladem na pořízení media a už nic navíc. Takže když vím, že v TV poběží film, nebudu za něj nikomu nic platit, čili zájem o daný film bude mít pouze TV a nikdo jiný. A nejlepší na tom, je, že proti pořízení staženiny z vysílání nic nezmůžete, takže výsledek: Natočím film, dva roky na něj do kin skoro nikdo nepřijde, pak ho dvakrát odvysílá TV a tím jeho komerční využití končí, pokud tato fakta nebudete při tvorbě ceny respektovat, proděláte kalhoty. DVD za dvacku si možná někdo občas koupí, ale s plackou za 300 díru do světa neuděláte. A o ničem jiném to není. Buď se přizpůsobíte, nebo chcípnete hlady. Jenže když vidím, kolik leckdy zbytečných lidí se na vytvoření filmu podílí, ( v porovnání z prvorepublikovou tvorbou), tak je mi jasné, že nějaké přizpůsobení hnedtak nehorozí.
Slušná aparatura se udělá tak, že koupím za max. 20.000 Kč šrot a udělám si do něj, za dalších max. 10.000 Kč, vlastní nová střeva, protože to, co je na aparatuře nejdražší, totiž škatule a bižuterie, z toho šrotu použiji. A na zpracování výstupu z mixpultu stačí slušnější NB a SW za max. 20.000 Kč, takže pokud chce kterýkoli amatér mít vlastní placku, vrazí max. 50.000 do vybavení, což je navíc jednorázová a mnohokrát využitelná investice a může dělat ,,live" alba z koncertů jak Baťa cvičky, rozhodně k tomu nepotřebuje OSU, IFPI, ani další parazity. A kapel, které by takto mohly naprosto bez problémů fungovat, už jen proto, že klasický postup je pro ně, kvůli nezájmu vydavatelů a producentů, (nikdo vás nezná, nejste prodejní, nebudou zisky, běžte jinam!), uzavřen, je víc než dost. Takhle se, díky internetu, mohou prezentovat bez toho, že by živili kohokoli jiného a pokud svou tvorbou zaujmou, budou vydělávat.
Není nad to, když pan ministr shání kamarádíčkům za peníze nás všech, kšefty. Když navíc jsou ti kamarádíčkové jen banda neumětelů... Nechtěl bych být v kůži těch chudáků, co musí s tím zmetkem denně bojovat. Za takové ,,dílo" by měl autor dostat pořádných pár facek a ne odměnu!
Pokud má být ten nový model životaschopný a nakupujícími respektovaný, bude muset fungovat způsobem, který je a bude pro vydavatele a producenty, tedy parazity, naprosto nepřijatelný. Což znamená, že hudba se bude moci úspěšně prodávat pouze tak, že po jednotlivých skladbách, bez ochran, v CD formátu a za cenu max. 2 Kč za skladbu, přičemž poměr zisku Autor/interpret, versus prodávající bude max. půl na půl. A časem se k tomuto modelu propracujeme, i když vydavatelé a producenti budou kolem sebe zuřivě kopat, (viz Megaupload) a hulákat bláboly o tom, jak kopírování zabíjí hudbu.
Byt, který lze otevřít do 1 minuty není zajištěný byt a pokud budete vykraden, pojišťovna vám nic nedá. A nechat na ulici nezamčené kolo, nebo otevřené a nastartované auto může jen totální debil, to by mělo být trestné! S autory bych naložil stejně, jako s vynálezci. Chceš ochranu? podej si patentovou přihlášku a zaplať poplatek, nebo si trhni protézou! Jenže ono nejde o ochranu autorů, ale o nehorázné a nezasloužené zisky těch, kteří na autorech parazitují.
W 7 Ultimate, Photoshop 5 Adobe Audition 5... Koupeno v Asii vše dohromady za našich 350 Kč, krabicové verze, česká lokalizace, nic z toho nechtělo aktivaci, vše se bez problémů nainstalovalo a bez problémů jede. Nákupní doklad mám v šuplíku. Takže ať mi čeští zlodějové vlezou...
Podstatou hodnoty kola je úsilí, které stálo za jeho vytvořením: to je z největší části tvořeno úsilím konkrétním způsobem uspořádat fyzickou hmotu.
Podstatou hodnoty duševního díla je úsilí, které stálo za jeho vytvořením: správným/funkčním zformováním logických celků a jejich vyjádření.
Nevidím důvod, proč jednu hodnotu/úsilí chránit a druhou ne?
Autor ma byt autor ne vlastnik. Pojem vlastnit myslenku je blbost ve vsech ohledech. Jde o umely vymysl a nema tu co delat. Komedianti byly historicky vzdy chudi a slavni. Delaji to pro slavu ne pro penize. Stejne jako 90% vedcu, nikdo nic nevymysli pokud ho to nebude zajimat a pujde jen o prachy. Vybaveni laboratori je drahe, nastroje take, ale kolik hudebniku, spisovatelu, vedcu potrebuje zarizeni za vic jak milion? A milion(milion na skutecnych nakladech ne na licencnich poplatcich) dnes nic neni. Filmy stoji vic, ale film neukradne masa hned, velky zisk jde z kin. A software? Holt se prejde na model apple a prestane se prodavat HW bez OS a dalsi pujde pres online obchod, zakazat instalace z jinych zdroju neni problem a pokud to vyrobce podela a pujde zarizeni hackovat a tak obchazet ochrany, tak je to jeho problem.
ty krakonoši to je vtip viď. nebo chceš fakt tvrdit, že s vybavením za 50kKč seš schopen dělat slušné živáky ? Dyk za to nepořídíš pomalu ani mix a mikrofony (tak možná pro jednoho borce s kytarou, ale ne pro kapelu), o ntb a softu ani nemluvě. A kde to vůbec nemluvím o zbytku (repro, koncáky, kabely, stojany, odposlechy a mraky dalšího příslušenství)