I v "reálu" existují falešné recenze. Sedněte si k jednomu stolu v hospodě a bavte se třeba o autech. Kolik lidí, tolik názorů a kolik z nich opravdu mělo nejakou značku, kterou u stolu pomlouvá? Je pak jen na nás a našem zdravém úsudku si z toho vybrat a správně se v tom zorientovat. Kolikrát vám někdo šeptandou něco doporučil a nikdy tam nebyl? Kolikrát jste se přitom spálili a přitom to byl důvěryhodný přítel? Nebo naopak jste někomu něco doporučili a on přišel s opačným názorem a vy jste byli za hlupáky? Lidé si rádi vymýšlejí a chtějí se zalíbit za každou cenu, i když často i proti své zkušenosti jen všem navzdory! Každý má také jiné potřeby, vždyť co by byly diskuze bez věčných bojů Jobsovců a Hulánovců a nebo Čezeťáků a Glockařů. Je jen na nás si vytvořit ten správný filtr a vybrat správnou informaci.
Já si trošku dovolím nesouhlasit. Samozřejmě, že koupi výrobku/
použití služeb asi uskutečníme na základě nějakého našeho vnitřního filtru.
Ale doporučení od kamaráda je přece jen trochu něco jineho než řídit se recenzí z internetu.
Proč? Kamarád je člověk, kterého známe, věřímu mu, potažmo jeho úsudku. Není anonymní a má zájem na tom,
aby nám doporučil produkt dle svého nejlepšího přesvědčení (pokud to není nějaký hajzl, co se nám chce pomstít ;).
Pokud nakoupíme blbě, tak on částečně ztratí v našich očích důvěru. A to asi nechce.
Anonymní recenzent tuto starost nemá, jemu je v podstatě jedno, jestli s výrobkem/službou budeme spokojení nebo ne.
A falešný (placený) recenzent má zájem jen na tom, aby se výrobek dobře prodával. Samozřejmě nelze zjistit, ná základě
čeho jsme se rozhodli pro koupi konkrétního výrobku, takže předpokládám, že falešní recenzenti budou placení podle počtu umístění/obsahu/délky textu
příslušné recenze.
Chtělo by to vyjádření někoho z marketinku, který by popsal, jak to doopravdy funguje.
O tom jsem ale přesně psal, že ten filtr platí i na kamarády a přece se člověk kolikrát spálí, protože každý má trochu jiné potřeby. A může to být nejbližší člověk, kterého přece kvůli tomu nezavrhnete nebo neztratí důvěru. Důvěryhodnost supluje u recenzních webů třeba nějaká hodnost recenzenta nebo počet napsaných recenzí, mnohde i algoritmus, který sleduje vaše oblíbené recenzenty atp. To všechno pak ovlivňuje váš filtr, stejně jako přátelský vztah v reálu. Kolikrát ale získáváte "recenzi" jen od známých, které znáte jen v úrovni nějakých komunikačních vztahů. Milý soused zahrádkář vám například dopručí pilu. Má ale vnuka v prodejně kde se točí kolem štěstí, kterému také věří a ví, že má za každý prodaný kousek provizi. Je to falešná recenze? A co jiného je běžná reklama? Pravda, víme ze zákona, že to je reklama, ale co třeba takové PR?