A proč ne, jde všechno. Teď se protrhl pytel s těmito portály. Každý chce druhé soudit, jen ne sám sebe, chceme soudit průmyslové zboží, potraviny, služby a buhvíco ještě. Jen na sebe se nepodíváme, sebe neposoudíme nikdy. Četl jsem recenzi na jednoho zubaře, pes by si od něj kůrku nevzal. Ale mělo to háček, osobně k němu chodím a vím, že je špičkový zubař. A vím to ne jen já. Prostě když chceme někomu ublížit, napišme na něj recenzi.
Chceme pomluvit zboží, napíšeme recenzi. Nedivte se, že se druhá strana brání.
To ale pitomost, co? Ty české příklady, které jste vymyslel!
V recenzích restaurací se podvádí, ale jak prosím chcete nafalšovat tu recenzi pračky na Alze? Abyste mohl napsat recenzi, musíte si nejdřív tu pračku koupit!
Chci vidět, jak konkurence kupuje desítky praček, jen aby pomluvila jinou značku. Nebetyčná blbost.
Ve skutečnosti jsou ty recenze takové, jaké jsou, proto, že jsou lidé blbí jak tágo. Navíc výzva k recenzi přijde chviličku po nákupu, kdy se ještě opravdové vlastnosti výrobku nestihly projevit. Běžný dav spotřebitelů je bohužel veskrze debilní a nejen že nedokáže výrobek kvalitně zhodnotit, ale ani nedokáže kvalitní cizí recenzi poznat. Někdy je to až k pláči.
Já má zkušenost s jedním nejmenovaným eshopem prodávajícím parfémy. A nebyla zrovna nejlepší. A myslíte si,že když napišu pravdivou recenzi tak by byla příliš negativní? Asi ne! Co? Pokud mám dobrou zkušenost tak napíšu i dobrou recenzi. Recenze čehokoliv je obecně dobré brát s rezervou. Pořád je to jen subjektivní dojem jednoho člověka. Jednomu se to může líbit a druhému nikoliv.
A od kdy lidi věří všemu, co se na internetu objeví?
Je to těžké, no, ale vždyť to je snad jasné, že se tím lidé snaží propagovat hlavně sebe.
Je to hnusné, ale vedle všech ostatních podvodů, které se běžně odehrávají opravdová maličkost, se kterou se musí počítat.
Obvykle prohledám opravdu hodně webů a recenzí, než si udělám názor. A těm, co jsou hodně negativní, případně až moc pozitivní, raději moc nevěřím.
I v "reálu" existují falešné recenze. Sedněte si k jednomu stolu v hospodě a bavte se třeba o autech. Kolik lidí, tolik názorů a kolik z nich opravdu mělo nejakou značku, kterou u stolu pomlouvá? Je pak jen na nás a našem zdravém úsudku si z toho vybrat a správně se v tom zorientovat. Kolikrát vám někdo šeptandou něco doporučil a nikdy tam nebyl? Kolikrát jste se přitom spálili a přitom to byl důvěryhodný přítel? Nebo naopak jste někomu něco doporučili a on přišel s opačným názorem a vy jste byli za hlupáky? Lidé si rádi vymýšlejí a chtějí se zalíbit za každou cenu, i když často i proti své zkušenosti jen všem navzdory! Každý má také jiné potřeby, vždyť co by byly diskuze bez věčných bojů Jobsovců a Hulánovců a nebo Čezeťáků a Glockařů. Je jen na nás si vytvořit ten správný filtr a vybrat správnou informaci.
Já si trošku dovolím nesouhlasit. Samozřejmě, že koupi výrobku/
použití služeb asi uskutečníme na základě nějakého našeho vnitřního filtru.
Ale doporučení od kamaráda je přece jen trochu něco jineho než řídit se recenzí z internetu.
Proč? Kamarád je člověk, kterého známe, věřímu mu, potažmo jeho úsudku. Není anonymní a má zájem na tom,
aby nám doporučil produkt dle svého nejlepšího přesvědčení (pokud to není nějaký hajzl, co se nám chce pomstít ;).
Pokud nakoupíme blbě, tak on částečně ztratí v našich očích důvěru. A to asi nechce.
Anonymní recenzent tuto starost nemá, jemu je v podstatě jedno, jestli s výrobkem/službou budeme spokojení nebo ne.
A falešný (placený) recenzent má zájem jen na tom, aby se výrobek dobře prodával. Samozřejmě nelze zjistit, ná základě
čeho jsme se rozhodli pro koupi konkrétního výrobku, takže předpokládám, že falešní recenzenti budou placení podle počtu umístění/obsahu/délky textu
příslušné recenze.
Chtělo by to vyjádření někoho z marketinku, který by popsal, jak to doopravdy funguje.
V tomhle astroturfingovém cirkusu září hlavně Microsoft, který kromě falešných recenzí najímá falešné uživatele, kteří pak do nebe chválí například Xbox, telefony Lumia nebo Windows 8 a napadají nesouhlasné názory. Občas jim to ujede a vydávají se třeba za dávno zesnulé lidi. Dalších zdokumentovaných případů se dá dohledat nespočet(poslední dobou u Microsoftu docela letí vydávat se za nespokojené uživatele linuxu), ale to už ať si zájemci najdou sami. Je to maximální ubohost, takové pomyslné dno.
O tom jsem ale přesně psal, že ten filtr platí i na kamarády a přece se člověk kolikrát spálí, protože každý má trochu jiné potřeby. A může to být nejbližší člověk, kterého přece kvůli tomu nezavrhnete nebo neztratí důvěru. Důvěryhodnost supluje u recenzních webů třeba nějaká hodnost recenzenta nebo počet napsaných recenzí, mnohde i algoritmus, který sleduje vaše oblíbené recenzenty atp. To všechno pak ovlivňuje váš filtr, stejně jako přátelský vztah v reálu. Kolikrát ale získáváte "recenzi" jen od známých, které znáte jen v úrovni nějakých komunikačních vztahů. Milý soused zahrádkář vám například dopručí pilu. Má ale vnuka v prodejně kde se točí kolem štěstí, kterému také věří a ví, že má za každý prodaný kousek provizi. Je to falešná recenze? A co jiného je běžná reklama? Pravda, víme ze zákona, že to je reklama, ale co třeba takové PR?
Neříkejte, že jste si toho ještě nevšimli??!
Jen namátkově:http://digitalni-fotoaparaty.heureka.cz/nikon-d7100/recenze/#section
Hledal jsem cca 1 minutu. Projděte si to: většina recenzí dává výrobku 100%.
Všimněte si gramatiky, stylistiky - většinou bez chyb (kolik z nás píše diskuze pod články, aniž by dělal chyby -60%?),
bez překlepů, slušná stylistika (a často si velmi podobná :),vše je pozitivní, negativní jsou jen prkotiny,
sáhodlouze rozepsané výhody (ruku na srdce - 1. kdo z vás má čas psát takto dlouhé oslavné elaboráty?
2. proč by to (zadarmo) dělal?? To má určitě něco užitečnějšího na práci.
Takovýmto PR recenzím jsem dávno přestal věřit.
Je docela zajímavé zjistit, že pokud mám na Heuréce 98% spokojených klientů, jsem podle článku nejspíš podvodník :-) Považuju to za docela nebezpečné prohlášení.. vyhovující ovšem obecnému zdejšímu klimatu.
Podle mých zkušenosti v poslední době hodnotí buď klient totálně spokojený nebo absolutně nespokojený - s průměrem lidi obvykle nemarní čas (cca 2-3 roky, předtím se snažili po výzvě hodnotit spravedlivě všichni).
A ostatně: 10-15% falešných recenzí není nijak vysoké číslo, zejména pokud vezmu v úvahu lichotivou 20% prevalenci duševních poruch v běžné populaci ;-) A kupodivu - i kverulanti nakupují! ;-)
Každopádně je vhodné říci, že např. hodnocení obchodu na Heuréce probíhá tak, že shop odešle kontaktní údaje zákazníka a tomu po 10ti dnech po nákupu přijde žádost o zhodnocení nákupu. IP obchodníka Heuréka vyřadí. Samozřejmě je možné si najmout armádu brigádníků, kteří budou nakupovat a posléze hodnotit, ale silně pochybuji o tom, že by se to někomu vyplatilo dlouhodobě.
Nevěřím ani tvrzení o hodnocení restaurací a hotelů: majitel nebo správce musí mít vždy možnost na recenzi reagovat! Pokud to neudělá, je to jeho problém.
Heuréka mě totálně zklamala. U jednoho "ověřeného prodejce" jsem koupila zboží, které nefungovalo. Poslala jsem ho prodejci a dostala fungující zboží. Nicméně bez jakékoliv zmínky o tom, jestli bylo zboží vyměněno nebo spraveno, žádný průvodní dopis. Psala jsem o vrácení poštovného, prodejce nekomunikoval, poštovné nevrátil. Formulář pro hodnocení Heurékou mi neposlal. Ale je to doporučovaný obchodník, Ověřený zákazníky. Heuréka mi napsala, že mi nemůže formulář poslat dodatečně. Ani když jsem jim poslala kopii objednávky, aby měli jistotu, že je to recenze od opravdového zákazníka. Příteli se stalo, že mu "Ověřeno zákazníky" prodejce 1 knihu ze zaplacených neposlal. Na mail nereaguje, v telefonu říká, že se na to podívá. Několik měsíců. Přítel už to vzdal, formulář z Heureky už má smazaný (pokud mu došel...). Zaslat mu ho znovu není možné a hodnotit obchod bez formuláře nejde taky. Pak je celá Heuréka k ničemu... :-/ A evidentně je to nezajímá, protože mi paní napsala (když jsem jí psala story přítele a stěžovala si, že není možné, aby poslali dotazník "manuálně"), že "mi už psala, že to nejde". Prostě nezájem.
Biznis zrejme vynasa, slovenska firma hlada "falosneho recenzistu"?
http://www.profesia.sk/praca/foliovision/O1380876
Tohle je hodně smutné a bohužel musím potvrdit, že jsem se s tím setkal v praxi. Zaměstnanci jsou dokonce "povinni" tu a tam nějakou tu recenzi na vlastní obchod napsat.
Cenové srovnávače a podobné servery musíte brát opravdu s rezervou. Jsem zvědav, jestli s tím do budoucna něco udělají...