Většina lidí si neuvědomuje, že 90% nebo 100% z ničeho je stále nic. Ovšem 10, 20, 30% z obrovského objemu peněz jsou stále obrovské peníze.
Producenti, vydavatelé a investoři toho skutečně dělají víc, než jenom "berou nehorázné peníze", proto za nimi umělci a začínající podnikatelé chodí.
Je to asi jako názor dělnictva, že ve fabrice je každý, kdo nemaká fyzicky v montérkách na dílně, naprosto zbytečný... A někoho by napadla revoluční myšlenka, že si udělá fabriku pouze s dělníky. Nebo že sice management mít bude, ale ne ten "nenažraný", on si tam dá lidi, kteří budou dělat například finančního ředitele za 15 000 Kč hrubého a bez bonusů!! To se ale ušetří!
Takové projekty pak "fungují" asi stejně jako kdyby někdo prohlásil, že nedostatek lékařů se vyřeší snadno rekvalifikací trvající 14 dnů a zjednodušenou tak, aby ji zvládla i uklízečka :).
Obchod je stejná vědní disciplína jako například medicína nebo právo. Je úplně stejně obtížná a na vysokou úroveň ji nezvládne víc lidí než je špičkových advokátů nebo lékařů.
Jediný rozdíl je v tom, že advokáta nemůže dělat kdokoliv, kvůli zákonným regulacím. Stejně tak lékaře. Ale začít pracovat v nějakém businessu je velmi snadné a není to regulováno nijak. Logicky pak musí 99% lidí naprosto pohořet, stejně jako by pohořeli, kdyby měli bez ničeho dělat advokáta nebo lékaře a jenom tak z ulice by nalezli k soudu nebo na sál.
Díky tomu je pak obchod mezi veřejností vnímaný jako něco, co "může dělat kdokoliv" a v čem "se nedají vydělat peníze". To, že oni neuspěli, ale druhý je miliardář si pak zdůvodňují tím, že druhý je zločinec nebo zloděj, protože "peníze se tam přece normálně vydělat nedají - sami to zkoušeli." :-D
Nepodporuji autorské poplatky, jenom říkám, že producenti a vydavatelé jsou potřební.
Však uvidíte časem, jak tento projekt dopadne. Stojí za ním lidé, kteří nemají zkušenosti s businessem, ale jen s hudbou. Není do něj zapojený žádný silný mediální hráč. Navíc je založený pouze na bezplatném marketingu, protože na pořádný placený by při tomto businessmodelu ani neměli peníze.
Takže projekt sám o sobě není špatný, ale je to jako organismus s rakovinou. Je nepatrná naděje, že se vyléčí; ovšem než se tak stane, je vyloučeno, aby podával nějaké vynikající výkony...
Přišel jsem na to tady:
http://www.fairpricemusic.com/cz/our-team.xhtml
Vidím tam zkušenosti s hraním, tančením, hudebními festivaly a zaměstnáním, ale u nikoho tam nevidím zkušenosti s businessem nebo s řízením firmy, která by stála za to.
Změnit stávající businessmodel v nahrávacím průmyslu se snažil i Steve Jobs ve spolupráci se špičkovými businessmany a příliš s tím nehnul.
Já sám mám letité zkušenosti s vedením mezinárodní korporace, ale na rovinu říkám, že tohle bych nejspíš sám - bez podpory dalších silných hráčů, neměl šanci zvládnout tak, aby to něco ovlivnilo a generovalo dobrá čísla.
Když jste takoví odborníci tak mi řekněte, jak chcete vyplácet 90% z částky, když například v případě platby pomocí PayPalu bude poplatek za transakci u typické ceny 50Kč dělat víc než 10Kč (min. Kč 10.95 pokud tam budete dělat opravdu obrovské objemy transakcí). To je víc než 20% z ceny. Znamená to, že prodej budete dotovat a za každé takto prodané album vyplatíte hudebníkům o víc než 5Kč víc než vyberete? A to se nebavím o dalších nákladech spojených s převodem peněz hudebníkům, provozem serverů, personálních nákladech, ...
Už ve článku jsem viděl text "... ale fanoušek může zaplatit i více, a také může navíc sám uhradit převodní náklady", takže předpokládám, že se 100% rozumí částka bez převodních poplatků.
Navíc (obecně, ne jen zde) i v případě malých plateb lze dosáhnout menších poplatků, pokud jednorázově předem převedu větší část a z té pak ubírám na jednotlivé platby. Tak se to tak obvykle dělává. A jak tak koukám na jejich stránky (oddíl "jak to funguje"), tak i oni tuto možnost nabízí. Kreditní systém. Takže ano, mají to domyšlené. Stačilo číst.
Ovšem tyto platby se obvykle počítají z kupní ceny, nikoliv z ceny po odečtení nějakých nákladů. Pokud by to bylo tak, jak říkáte, tak by to znamenalo nikoliv 90% pro hudebníky, ale méně než 70% pro hudebníky (samozřejmně může být i víc, záleželo by na konkrétní transakci).
Já chápu, že můj příklad je extrémní, ale jasně demonstruje to, že 25 - 30%, které si berou prodejci elektronického obsahu (různé obchody s aplikacemi pro telefony atp.) je velmi realistická částka dobře odpovídající nákladům. A to i přesto, že velké společnosti typu Apple či Google jsou díky své velikosti schopny dohodnout výrazně výhodnější podmínky pro transakce. I proto je 10% hodnota zcela nereálná, pokud to prodejce nebude dotovat. Navíc s ohledem na typ služby se obávám, že nebude zas tak moc lidí, kteří by kreditní systém využívali. To by tam musela být výrazně širší nabídka kapel zvučnějších jmen. Takhle to bude suplovat spíš přímý prodej na webu dané kapely. Což si mohou jednoduše udělat kapely samy a nemusely by platit prostředníka. Stejně si to koupí spíš jejich stávající fanoušci a jiní zákazníci budou spíš minoritou. Ale v tomto se mohu mýlit.
Úplně nejdřív byl samozřejmě manager :).
Protože už v době kamenné byl vůdce tlupy (manager) a byli samostatní lovci nebo sběrači. Vůdce tlupy nařídil vykopat jámu na mamuta a jím vybraní lidé ji začali kopat, čímž se z nich stali první dělníci :D.
Pokud dělali práci, kterou jim vůdce tlupy nařídil, žili si v tlupě tak dobře, jak si nikdy nežili. Proto ho poslouchali a respektovali.
Samozřejmě je v tlupě nikdo nedržel násilím - klidně mohli odejít do mrazu a sami kdykoliv se jim to líbilo. Ovšem pokud by neměli opravdu extrémně drsné schopnosti, tak to znamenalo jistou smrt. Proto to nikdo nedělal.
Navíc vyhnání od tlupy byl nejtvrdší trest.
Nesežrali, protože pro něho dělal ještě šaman nebo "kněz", který lidem vysvětlil, že je to jejich vina a nebesa je neúspěchem trestají.
Počet managerů není nikdy moc vysoký, protože se rodí jen velmi málo vůdců.
Rozhodně to není tak, že by z 1000 lidí jich 900 mělo managerské schopnosti :). A když je pablb jmenován managerem, tak o tu funkci stejně rychle přijde, protože nemá výsledky nebo má, ale ne dlouhodobě (to je typ managerů "s bičem").
Opravdových managerů je silný nedostatek.
1 - Nejdřív lovec a sběrač.
2 - Pak zemědělec
3 - Pak řemeslník
4 - Pak umělec, živící se uměním (nepočítaje v to různé malůvky v jeskyních, které byly už dávno)
5 - Pak dělník, poté co vznikly továrny resp. manufaktury
nejpozději u kroku 2 se k nim přidal ještě válečník a manager - jejich kápo.
Z toho vyplývá, že dělník z uvedeného listu vznikl až nakonec