Tak už i Facebooku začalo blokování reklamy vadit natolik, že se odhodlal k poměrně razantnímu kroku: oznámil, že začne blokátory obcházet a bude zobrazovat reklamy i těm uživatelům, kteří je mají zapnuté.
Technické podrobnosti o tom, jak toho chce docílit, Facebook neprozradil. Podle informací Wall Street Journalu ale má jít o nějakou změnu způsobu, jakým reklamy do svých stránek vkládá, takže je blokátory nebudou moci snadno odhalit.
Uvidíme, jak bude nové řešení neprůstřelné. Výrobce nejpopulárnějšího blokátoru AdBlock Plus už na svém blogu označil postup Facebooku za nešťastný krok. „Není ale důvod k přehnaným reakcím. Hra na kočku a myš se v IT světě hraje neustále, už od chvíle, kdy se spammeři začali přetahovat s antispamovými filtry,“ dodal mluvčí firmy Ben Williams.
Jak odmítnout cílení
Podle viceprezidenta Facebooku Andrewa Boswortha sociální síť k obcházení blokátorů může přistoupit, protože už uživatelům nabízí dostatek nástrojů na nastavení reklam. Zároveň s oznámením proto Facebook představil drobnou změnu v nastavení, které se týká cílené inzerce (Vaše předvolby pro reklamy).
Uživatelé na této stránce mohou odškrtnout témata (kategorie), která nechtějí v reklamách na Facebooku vidět. Sociální síť tato témata odhaduje podle informací na profilu a také podle uživatelova chování na Facebooku – i mimo něj. Pokud tedy určitá témata odškrtnete, neznamená to, že byste reklam na Facebooku viděli méně – ale mají být přesněji cílené – tedy relevantnější.
Kromě toho, že Facebook nové nastavení používá jako argument, proč teď může proti blokátorům zasáhnout, je to pro něj také velmi výhodné řešení: pokud totiž uživatelé nastavení využijí, vlastně tím zpřesní informace, které o nich Facebook má a které k cílení reklam používá.
Mimochodem – cílení reklam podle používání webů a aplikací se dá vypnout na této stránce s nastavením reklam. Dá se tu odmítnout i to, aby Facebook tyto informace používal i pro zobrazování reklam na webech zapojených do jeho reklamní sítě Facebook Audience Network.