Na jednu stranu vítaný krok. Na druhou stranu něco, co Facebook především vytvořil a dlouhodobě podporoval a ignoroval. Nové oznámení o významném algoritmickém boji proti clikbaitingu je tak trochu pokrytecký akt.
Clickbaiting vymyslela (hlavně) média v reakci na stále větší omezení viditelnosti jejich příspěvků na Facebooku. Potřebovala dostat čtenáře na své články a tak velmi rychle přišla na to, že titulky typu „František se podíval před sebe … a to neuhodnete, co se stalo“ fungují spolehlivě.
Používání podobných titulků na Facebooku nově vyvolá penalizaci. Budou zobrazovány méně než „normální“ titulky. Pokud je někdo bude používat ve větším množství, tak dojde k penalizaci na úrovni celé Stránky, či dokonce webu.
Facebook to vysvětluje v News Feed FYI: Further Reducing Clickbait in Feed a je nutné vědět, že na to jde algoritmicky (jak jinak). Ale až poté, co zkusil první cestu – omezit dosah příspěvků, které vedly ke kliknutí a okamžitému návratu zpět na Facebook. Což nevedlo ke kýženému účinku, tedy tomu, že Stránky na Facebooku se nepoučily a stále používají clickbaiting.
Špatná fráze? Chytnete postih
Nově bude clickbaiting postihovat algoritmus sledující nejpoužívanější fráze (jak to bude, či nebude fungovat v češtině, známo není). Facebook ho na počátku „nakrmil“ desítkami tisíc příkladů clickbaitingu – takovými, které hlavně vytvářejí zavádějící představu o obsahu nebo podstatnou informaci vynechávají (pro představu jde třeba o “You’ll Never Believe Who Tripped and Fell on the Red Carpet…” či “Apples Are Actually Bad For You?!”).
Ve výsledku vznikl algoritmus, který je velmi podobný anti-spamovým filtrům. Dokáže přidělit skóre každému titulku. A čím vyšší skóre, tím větší pravděpodobnost, že jde o clickbaiting. Skóre je přidělováno jak jednotlivým příspěvkům, tak Stránkám a doménám, které je používají. Postih, tedy omezení zobrazování, je pak také jak na příspěvek, tak na Stránku, či dokonce celou doménu.
Jak už to tak u Facebooku bývá, pokud na vás dopadne kladivo clickbaitingového algoritmu, nedozvíte se to. Jediná možnost, jak to zjistit, je, že vám náhle spadne dosah, přestanou vám přicházet z Facebooku návštěvy, což je ale poměrně běžné i bez boje proti clickbaitingu. Na druhou stranu, pokud clickbaitingové titulky používat přestanete, algoritmus postupně omezení zruší. Prostě když se budete řídit (vcelku nic neříkajícím) návodem v Drive Reach and Referrals Without Clickbait, tak jste v bezpečí.
Zajímavé na oznámení o boji proti clikbaitingu je, že v něm není ani slovo o tom, že by snad měl zasáhnout i uživatele, kteří šíří clickbaitingové nesmysly masově na všechny strany. A také ani slovo o tom, že stejný algoritmus bude použit i na omezení dosahu připlácených příspěvků. Podobně jako je omezen dosah připláceného příspěvku, který nevyhovuje požadavkům na absolutní absenci textu v obrázku.
Můžete samozřejmě začít přemýšlet nad tím, proč prostě uživatelé clickbaitingové generátory nepřestanou sledovat, ale to je asi marné. Jsme na Facebooku, který velmi tvrdě určuje, co smíme a nesmíme vidět, bez ohledu na to, jestli jsme si to „objednali k odběru“.
Ale hlavně na službě, kde peníze určují, jestli budete vidět, či nebudete. Algoritmy jsou v zásadě pouze nástroj k tomu, aby bylo možné odůvodnit, proč se příspěvky ukazují méně a méně.