Locowise, z jejichž dat vychází i informace o růstu a zapojení fanoušků na Instagramu, mají podobná čísla i pro Facebook. Plyne z nich to, že Facebook v roce 2015 ještě více utáhl kohoutky a kdo neplatí, ten prostě nejede. V prosinci pak čísla Facebooku v zásadě klesla na dosud nejnižší hranici:
Květen | Červen | Červenec | Srpen | Září | Říjen | Listopad | Prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Růst stránek | 0.2 % | 0.2 % | 0.21 % | 0.28 % | 0.24 % | 0.2 % | 0.18 % | 0.14 % |
Dosah příspěvků | 8.34 % | 8.11 % | 8.24 % | 8.43 % | 7.91 % | 7.25 % | 7.15 % | 7.39 % |
Zapojení fanoušků | 6.61 % | 6.19 % | 6.27 % | 5.93 % | 6.15 % | 5.87 % | 5.77 % | 5.01 % |
Nejnižší růst počtu fanoušků stránek právě v prosinci 2015 (0,15 %) spolu s nejnižší mírou zapojení fanoušků (5,01 %) vyvažuje jenom zlepšení v dosahu příspěvků v prosinci, ale pro ten existuje jedno z možných vysvětlení v podobě vánočních novoročních přání, která obecně měla vždy výjimečná čísla.
Ze všeho toho plyne to, co málokdo chce slyšet. Pokud neplatíte, máte velmi nízká čísla. Pro ty, co nevěří, má Locowise srovnání se stránkami, které si platí inzerci. A nutno dodat, že počet stránek platících/připlácejících si na Facebooku je vysoký.
Květen | Červen | Červenec | Srpen | Září | Říjen | Listopad | Prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stránky s inzercí | 43.36 % | 45.59 % | 41.12 % | 41.54 % | 42.95 % | 43.51 % | 42.01 % | 42.15 % |
Dosah příspěvků | 31.51 % | 31.07 % | 28.56 % | 29.56 % | 30.83 % | 30.54 % | 28.98 % | 30.18 % |
Všimněte si hlavně zásadního rozdílu v dosahu, který se z pěti až šesti procent dostává na hodnoty okolo třiceti procent. Pokud se budete snažit řešit zapojení fanoušků, je potřeba brát v úvahu, že Facebook do zapojení postupně zahrnul více a více aktivit, než je tomu například u Instagramu.
Neméně zajímavý a podstatný pohled je i na to, jakým způsobem fungují jednotlivé typy příspěvků: zejména proto, že Facebook už nějakou tu dobu potlačuje videa z YouTube a zvýhodňuje videa nahrávaná přímo na Facebook. V následující tabulce se můžete podívat, jak vypadá dosah:
Květen | Červen | Červenec | Srpen | Září | Říjen | Listopad | Prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Videa | 11.86 % | 11.02 % | 10.89 % | 9.53 % | 9.42 % | 9.24 % | 8.94 % | 9. 14 % |
Fotografie | 7.86 % | 7.66 % | 7.79 % | 7.96 % | 7.75 % | 6.84 % | 6.7 % | 6.83 % |
Odkazy | 9 % | 9.04 % | 9.23 % | 8.99 % | 8.95 % | 8.53 % | 8.36 % | 8.9 % |
Textový status | 6.12 % | 5.7 % | 6.57 % | 6.28 % | 5.51 % | 4.44 % | 5.23 % | 3.76 % |
Je v zásadě docela smutné se dívat, jak Facebook masivně potlačuje dosah čistě textových statusů a významně posiluje zobrazování videí – tedy těch přímo nahraných, protože videa z YouTube a jiných zdrojů naopak znevýhodňuje. Nemluvě o zavedení automatického přehrávání videa a kouzlech s čísly ohledně zapojení. Podívejte se do následující tabulky:
Květen | Červen | Červenec | Srpen | Září | Říjen | Listopad | Prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Videa | 6.61 % | 6.51 % | 6.79 % | 6.46 % | 6.53 % | 5.98 % | 6.11 % | 4.73 % |
Fotografie | 7.06 % | 6.49 % | 6.57 % | 6.32 % | 6.6 % | 6.23 % | 6.05 % | 5.4 % |
Odkazy | 4.37 % | 4.25 % | 4.26 % | 3.92 % | 3.96 % | 3.93 % | 3.82 % | 3.44 % |
Textový status | 3.34 % | 4 % | 4.05 % | 4.12 % | 4.25 % | 4.19 % | 4.04 % | 3.77 % |
Budete-li se snažit míru zapojení u jednotlivých typů příspěvků nějak srovnat, tak nezapomeňte, že každý příspěvek má velmi různorodé způsoby zapojení (a hlavně klikání). U odkazů by například nejpodstatnějším bylo, kolik lidí si na odkaz kliklo, ale to je pouze jedna z mnoha „akcí“, které se nad tímto příspěvkem mohou odehrávat.
Mírou zapojení jsou na tom stále nejlépe obrázky, kde ale není zcela jasné, čím to je – velmi pravděpodobně může čísla ovlivňovat snaha podívat se na obrázek ve větší podobě, což zdaleka není zapojení, které by firmě přinášelo nějaké extra výhody.
Zásadní rozdíl v zapojení je i mezi tím, jestli fanoušci se značkou/firmou skutečně mluví (komentáře, příspěvky na stránce) nebo jenom pasivně dávají líbí (like). Ještě zajímavější by byl pohled na míru sdílení, protože z pohledu značky jde o velmi cennou aktivitu vedoucí k dalšímu organickému šíření.