Facebook týden: dnes povodně, zítra policie

23. 5. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Facebook logo Autor: 21971
Facebook logo
Jeden z největších výrobců her pro Facebook, hledá cesty jak svého dříve štědrého chlebodárce opustit. Za mnoho požadavků od přátel nemůže virus, ale změna systému. Nově by se mělo oznamování událostí soustředit na jediné místo. FB se stal zdrojem uživatelsky generovaného zpravodajství o povodních. V Indii ho využívá pro informování a komunikaci s občany i policie.

Jeden z největších výrobců her pro Facebook (mj. Mafia Wars) se pokouší hledat cesty, jak svého mocného chlebodárce opustit. Nedávná změna obchodní politiky mu totiž podstatně snížila ekonomickou výkonnost. Společnost Zynga je bezesporu jedním z těch, kteří na úspěchu Facebooku doopravdy vydělali. Její hry svého času hrál téměř každý uživatel. Jenže doba se mění. Facebook mírně upravil pravidla, což způsobilo pokles návštěvnosti.

Zynga

A právě pokles návštěvnosti vedl k tomu, že vydatný zdroj příjmů začíná vysychat. Zynga se ale nevzdává a snaží se od prsu velkého Facebooku odtrhnout. Její nová herní platforma má přinést nejnovější vlastnosti, dokonalé prostředí, skvělou zábavu pro online hry… Zásadní otázkou ale je, zdali taková strategie přinese firmě i uživatele? Existují dobré důvody domnívat se, že tomu tak nebude. Úspěch, který si hry typu Mafia Wars dokázaly za poměrně krátkou dobu vydobýt, může být totiž následován neméně strmým pádem.

Proč vás sledují cizí lidé na Twitteru?

Zajímá vás, proč váš účet na Twitteru následují i zcela neznámí lidé? Existuje minimálně pět důvodů, které mohou posloužit jako odpověď na vyřčenou otázku.

Problém mnoha uživatelů sítě Twitter je v tom, že publikují, aby se o nich dozvěděl „svět“. Ten se ale o ně přitom vůbec nezajímá. Na druhé straně některým twitteristům přichází sdělení, že jsou sledováni stále více a více uživateli, kteří jim však nic neříkají a které ve skutečnosti ani virtuálně vůbec neznají. Je to známka popularity? Možná ne. Docela klidně může jít o zbloudilce, experimentátory, hacknuté účty ovládané Twittobotem anebo o PR „specialisty“, kteří nepochopili, jak Twitter vlastně funguje. Ať tak či tak, zájem vždy polichotí.

<fb:fan profile_id=„83767­868289“ stream=„0“ connections=„10“ logobar=„1“ width=„300“></f­b:fan>
Lupa.cz on Facebook

Více žádostí o přátelství nemá na svědomí virus

Chyba nebo vlastnost? Nebo ještě hůře virus? Facebook pronásleduje hoax o tom, že mnoho požadavků od přátel je známka zavirování. Ve skutečnosti nejde o nic jiného než o výsledek malé změny systému. Pokud se vám v posledních dnech objevuje mnohem více požadavků od vašich virtuálních přátel, nebo doporučení od Facebooku na nové přátele, než dříve, zachovejte klidnou hlavu.

Opravdu se nejedná o žádný virus, jak mylně informovaly zprávy některých uživatelů. Vysvětlení větší „dávky“ požadavků je prozaičtější. Facebook jen trochu změnil některá svá nastavení a výsledkem je, že s doporučeními pro některé uživatele se roztrhl pytel. Šířící se panika však dokazuje, jak citlivá může online aplikace být.

FB těží z kritiky Google

Když se dva hádají, třetí se směje. Tím třetím, kdo se nyní směje je Facebook. Dlouhodobě sice čelí obviněním z toho, jak nakládá s informacemi o svých zákaznících, nyní však mnohonásobně větší problém podobného druhu postihl Google – a Facebook se tím ocitl poněkud v pozadí. Google totiž přiznal, že získával data z nezabezpečených WiFi sítí v průběhu snímkování ulic pro účely Street View.

Google ďábel

Tento skandál ale samozřejmě nemění nic na tom, že z dlouhodobějšího hlediska je otázka ochrany soukromí na Facebooku potenciálně časovanou bombou. Všimli si toho už i v americkém Senátu, když kritizovali přístup FB u připravované funkce personalizace webů, která by měla být standardně zapnuta všem uživatelům.

Záplavy online

Povodně, které postihly Českou republiku a zejména sever Moravy se dostaly na Facebook. Na stránkách, které se věnují letošním povodním na celém území Moravy nebo pouze lokálním územím si uživatelé vyměňovali informace. Staly se také zdrojem uživatelsky generovaného zpravodajství, z právě probíhající živelní pohromy. Rychleji, a zejména autentičtěji, než od profesionálních mé­dií.

Potvrdilo se tak to, čeho jsme byli svědky už dříve v zahraničí, že sociální sítě se stávají efektivním kanálem pro šíření zpravodajských informací z míst, která nejsou pro novináře z různých důvodů dostupná.

Oznamování událostí v novém

V posledních dnech se objevují se spekulace o zásadnější změně oznamování událostí na Facebooku. Různé události, které se dnes objevují na několika místech aplikace, by měly být sjednoceny do jediné „oblasti upozornění“. Ke změně by mohlo dojít už v červnu. Jestli k tomu opravdu dojde, je ovšem ve hvězdách stejně jako co na to řeknou uživatelé.

FB - oznamování událostí v novém

Policie na FB

Indické hlavní město doslova proslulo svou chaotickou dopravou a tamější policie s tím chce něco udělat. Kromě jiného pomocí sociálních sítí. Řidiči jsou tak informováni na Facebooku. Je to zajímavý přístup, který je ale prozatím ve fázi experimentu.

FB - Delhi police

Není to však první případ, kdy policie začala používat FB. Například ve Spojených státech už policejní oddělení v některých městech využívají Facebook stránky jako komunikační kanály s veřejností. Objevují se na nich užitečné informace, ale i například seznamy hledaných a pohřešovaných osob.

Uvítali byste, kdyby Policie ČR komunikovala s občany prostřednictvím Facebooku?

Seriál: Facebook

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).